![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Godt nyttår til alle, forresten :klem: |
Sitat:
Endte opp med 9,5... Og den var nesten like smal som 8.. Broder'n meinte eg burde få custom made innerdko, men skal sjekke med Platou sport i Bergen. Dei sa dei hadde sko med ulike leggstr. |
Det var en jente som ramlet i går på ett utested vi var på. Hun var full og slo hodet mot en kant og vi fikk ikke liv i henne. Jeg er så bekymret for henne og spesielt siden jeg var med på "førstehjelpen" til ambulansen kom, så føler jeg ett lite ansvar. Kan man ringe sykehuset og rett og slett spørre om det går bra med jenta? Har de lov til å si noe?
|
Sitat:
|
Jeg ble syk i sommer mens jeg hadde ferie (første uka i juli). Jeg havnet på akutten, men kom ut igjen samme dag. Uka etter måtte jeg til lege igjen grunnet sykdom. Jeg spurte da om jeg kunne bli sykemeldt slik at hele ferieperioden min ikke gikk ad undas. Det ville ikke legen; han mente jeg hadde nok lang ferie til både å feriere samt bli frisk på... Jeg lå syk stort sett hele sommern.. Jeg begynte jobbe igjen i midten av august. Vi kom oss ikke på planlagt kjæresteferie i sommer grunnet det at jeg var syk. Derfor planla vi en uke ferie i september, til Irland seff! MEN så ble jeg fullt sykemeldt fra begynnelsen av september og ferien gikk seff ad undas, igjen. Nå vet ikke jeg hvor lenge jeg blir videre sykemeldt, jeg rår ikke over det lengere, det er legene som nå har den styringen. MEN vi har så lyst å ta en liten langhelg over til Irland for å treffe vennene våre. KAN jeg reise bort et par tre dager utenlands når jeg er sykemeldt?? Jeg er jo bare fryktelig slapp etc etc og har levd med dette et halvårs tid nå. Jeg vet jo at det ikke er noe farlig, det er bare ubehagelig slapt.. I Irland bor vi på et hotel ca 50 meter fra der vennene våre pleier spille og jeg har ikke tenkt bevege meg mye mer enn fra hotellet og dit. Flyreisen går greitt. Sambo fikser alt! Om så rullestol mellom utgangene!
Jeg savner så sårt noe som kan gi positivt input, er det dumt av meg å prøve gjennomføre dette og lar det seg gjøre med tanke på NAV?? |
Ta en telefon til NAV og spørr?
|
Sitat:
|
Ta kontakt med legen din og få en anbefaling på at du har godt av en tur og at den ikke ødelegger hverken helsen eller eventuelle behandlingsopplegg.
Ta så kontakt med Nav. Vi gjorde dette for samboeren da han gikk sykemeldt, gikk helt fint. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg var 14 dager i Thailand mens jeg var sykemeldt. Snakket med legen min først og han kunne garantere at det ikke gikk ut over noe, snarere tvert i mot, så det var bare å reise! Var ikke så bekymret for NAV jeg, da, men mer for reiseforsikringen. Tenk om det skjer noe når man er i utlandet og forsikringen brått ikke virker fordi man har "sneket" seg på ferie! Så lenge du ikke er i aktiv behandling som lider under at du reiser, vil en liten tur bare gjøre deg godt og det vet NAV også! :) |
Sitat:
Hvor du velger å være syk, har ingen noe med! Hev deg over sånt snakk!:ja: :love: |
Sitat:
|
*haster*
Hvis man skal ta blodprøver fastende, kan man drikke vann? Eller ødelegger det også? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva betyr utslag på anca blodprøver??
|
Sitat:
S-MPO-ANCA [S-MPO-ANCA] http://www.furst.no/bb/img32.gif273http://www.furst.no/bb/img33.gif (A) (Myeloperoksidase - Antinøytrofilt cytoplasma antistoff) 0,5 mL serum Indikasjon: ANCA antistoffer bør bestemmes hos pasienter hvor man ut fra kliniske funn mistenker systemiske inflammatoriske sykdommer, og spesielt der hvor nyrer og luftveier er affisert. Referanseområde: http://www.furst.no/bb/img7.gif 7 kU/L Tolkning: Anti-MPO forekommer ved vaskulitt-relatert og pauci-immun crescent glomerulonefritt. Anti-MPO forekommer også ved andre former for vaskulitt, som mikroskopisk polyangitt, Churg-Strauss syndrom, og polyarteritis nodosa. Anti-MPO antistoffer kan videre sees ved Wegeners Granulomatose (WG) og ved systemisk lupus erythematosus (SLE). S-PR-3-ANCA [S-PR-3-ANCA] http://www.furst.no/bb/img32.gif274http://www.furst.no/bb/img33.gif (A) (Proteinase 3-Antinøytrofilt cytoplasma antistoff) 0,5 mL serum Indikasjon: ANCA antistoffer bør bestemmes hos pasienter hvor man ut fra kliniske funn mistenker systemiske inflammatoriske sykdommer, og spesielt der hvor nyrer og luftveier er affisert. Referanseområde: http://www.furst.no/bb/img7.gif 2,0 IkU/L Tolkning: C-ANCA - Anti-proteinase 3 antistoffer - forekommer særlig ved Wegeners Granulomatose. En negativ test ekskluderer ikke WG. Nivået korrelerer til sykdomsaktivitet og positive tester bør følges opp av nye. C-ANCA forekommer også ved mikroskopisk polyangitt og idiopatisk nekrotiserende crescent glomerulonefritt. |
Sitat:
Nå bor jeg riktignok i et gammelt hus slik at skapene er nok noe kaldere enn normalt. I tillegg har jeg det nok kjøligere på kjøkkenet (faktisk i hele huset) enn folk flest, siden jeg tilbringr så lite tid der. |
Jeg lurer på om massivt økt vanninntak og vannlating er grunn til bekymring - det er litt høna eller egget, jeg vet ikke om jeg drikker mye fordi jeg urinerer hyppig, eller omvendt. :rolleyes: I alle fall, før lå jeg behagelig på 2-2,5 liter vann om dagen, den siste måneden har jeg helt i meg alt fra 4 til 8 liter om dagen pluss te/kaffe/farris. Og jeg kjenner at det er altfor mye væske for kroppen min, får den der "hjerne svømmer i vann"-hodepinen, men slutter ikke å være tørst!
|
Det er vel ikke bra å drikke for mye leste jeg i boken til Lutz i går.. Skyller visst ut viktige ting.. Merkelig å være så tørst ... :-o Spiser mye salt mat eller? Er mye salt mat i julen..
|
Sitat:
|
Sitat:
Var jeg deg, ville jeg bestilt time hos fastlegen tidlig en morgen og fått tatt noen fastende blodprøver. Blodsukker, langtidsblodsukker, elektrolytter etc. Når du selv reagerer med hodepine på for høyt væskeinntak, er det på tide å gjøre noe! |
HVA skjer når man har vært sykemeldt i et år?? Mister man jobb? Blir man uføretrygdet? Får man tilbud om omskolering? Blir man arbeidsledig?? Bare lurer, dette er helt ukjent for meg, men samtidig reelt...:(
|
Sitat:
Du blir ikke uføretrygdet, nei. Den veien er MYE, MYE lengre! Det som skjer er at når det nærmer seg 9-10måneder med sykemelding må du sammen med legen din tenke fremover. Blir det nødvendig med sykemelding utover 12 måneder, må du søke ArbeidsAvklaringsPenger, AAP. Du vil nok ikke få tilbud om omskolering med en gang med mindre du har noe i tankene du VET vil gi deg langvarig jobb ved endt skolegang/kursing. Når du får innvilget AAP, må du i møte med saksbehandleren din hos NAV for å finne ut hva som skal være din aktivitetsplan fremover. Planen kan være alt fra å være i full jobb til å ta så godt vare på deg selv som du bare kan klare. Altså ikke nødvendig med så store planer! Begynn med å lese om AAP på NAV sine sider og så tar du en laaang prat med legen din om hva h*n tenker om tiden fremover. Så prater du med jobben din før du kontakter NAV! Lykke til! :love: Hilsen en som har vært i systemet i snart 5 år uten å få uføretrygd!;) |
Sitat:
|
Sitat:
Når sykepengeperioden er over, må du over på AAP. Det tilsvarer ca 66% av grunnlaget for sykepenger. Du trenger ingen omskolering, nei, bare tid til å bli frisk! Måtte bare NAV skjønne det! Det kan hende du kan få et tiltak som sier at du skal være på jobb så mye du orker, men få "lønnen" din fra NAV. Det er sånne ting du bør få til et møte for å diskutere. Er så forskjellig fra sted til sted og sak til sak at jeg ikke har noen forutsetning for å ane hva ditt NAV- kontor kan finne på! Bare ikke slit deg ut med å være for tøff nå! Klart du ikke skal legge deg ned og gi opp, men husk at du faktisk er syk også, da! *streng sykepleier* Enig med legen din, jeg! Tror et lite sceneskifte vil gjøre deg godt etter høstens strabaser!:love: |
Sånn apropos - AAP er bare 66% av lønna di, så tenk deg godt om før du går over på det.
|
Sitat:
Ingen med vett i behold vil anbefale henne å gå over på AAP før sykemeldingsperioden er over!;) Ikke en gang saksbehandleren ved NAV!:p Men når de 12 månedene har gått og man ikke har noe valg, så er det det eller Zero! Kan være lurt å sjekke hva slags forsikring man har, privat eller gjennom jobben. Jeg får over 3000,- (- skatt) i barnepensjon hver måned. Hjelper godt det! Pluss alt man har krav på når man er på tiltak, da! Stønad til transport, barnetilsyn, etc etc. |
Er det bare friele sin pulverkaffe som inneholder kh, eller gjelder dette alle merker:eek: Noen som vet:confused:
|
Sitat:
Jeg har uføreforsikring og kritisk sykdom-forsikring. Aberet er skulle jeg bli ufør får jeg jo ingenting før ett år etter jeg har blitt ufør, men da får jeg til gjengjeld en sum hver måned resten av uføreperioden. Men det var ett helvette å få den da, måtte la være å gå til legen på seks måneder pga at de avslo søknaden når det var nylige hendelser:p |
Sitat:
|
Men NÅ har jeg kontaktet en healer! Og det viser seg at den healern er moren til en av min sønns beste venner. Kanskje ho healer meg dobbelt opp!!! :love:
|
Btw, måtte ta en graviditetstest i dag for å i det hele tatt få lov å komme inn på CT-rommet på sykehuset. Vet ikke helt hva den sier jeg, for den har en klar negativ strek, men det er utsmussa farge på den også. What?
|
Dette er veldig søkt, men... Kan politiet komme seg inn i leiligheter uten at man merker det, når ingen er hjemme?
|
Sitat:
Om de har LOV til å komme seg inn i leiligheter handler om den skjellige grunnen de har for å ta seg inn. |
Sitat:
Har du noen grunn til å tro at du har hatt uønsket politibesøk?? Ble utrolig nysjerrig jeg nå?? |
Sitat:
Og i dag ringte det på døra, og en politifyr lurte på om han kunne komme inn i ett minutt. De trengte en leilighet å spane fra, og vår hadde den mnest perfekte utsikten. Hvordan visste de det?? Som sagt, det er litt søkt, men jeg hadde også den følelsen av at noe ikke stemmer! :eek: (Forøvrig, jeg sa det passet fryktelig dårlig denne uka...) |
Sitat:
Men det virker litt rart at de bare kommer å tar seg inn og ikke sier fra. Er du sikker på at det var en purk og at det ikke foregår noen lysskye ting i nabolaget ditt?:D Noen ganger, så kan man faktisk stå midt på gulvet og klø seg i hodet og bare instinktivt vite at det er ett eller annet, bare ett eller annet som ikke er som det skal være. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47. |