Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

Nerthus 14-02-11 15:14

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av pisspotta (Innlegg 1029866)
Hei hei, jeg er helt ny her og jeg lurte egentlig litt på om jeg øddlegger alt viss jeg spiser litt "fy mat"? f.eks 2 brødskiver eller noe annet i helgene?

Det spørs faktisk hvor mye karbo du ligger på pr dag! Et par skiver er iflg Lutz "Bedre uten brød" rundt 24 gram karbo. Spiser du ellers svært lite karbo bør ikke dette gi særlig utslag - spesielt om du fordeler disse to skivene utover dagen.

Opptil 72 gram karbo pr dag skal du kunne spise uten å måtte redusere fettet - bare vær obs på at dette er veldig individuelt :)

Shadow 15-02-11 17:41

Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men altså...
Jeg har lest masse i forumet og er veldig glad i oppskrifter og legger opp noen som favoritter på nettleseren min. Men er det noen måte inne i forumet å merke tråder man har lyst til å se på senere?? Det eneste jeg har funnet er å abonnere :confused:

Photobscura 15-02-11 17:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shadow (Innlegg 1031090)
Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men altså...
Jeg har lest masse i forumet og er veldig glad i oppskrifter og legger opp noen som favoritter på nettleseren min. Men er det noen måte inne i forumet å merke tråder man har lyst til å se på senere?? Det eneste jeg har funnet er å abonnere :confused:

Det er jo bare å bokmerke, det!

Kitt 15-02-11 21:27

Er jo ikke dumt å abonnere heller!:)
Må bare rydde litt der av og til, da, har jeg funnet ut! Hjelper ikke mye med 1069 abonnerte tråder!:p

Minith 16-02-11 19:17

Jeg lurer på om man kan spise gulrøtter på lavkarbo dietten? For jeg leste at man skulle bare spise grønnsaker som vokser over jorden.
Jeg tror nok at til nå så har mitt proteininntak vært altfor høyt, men jeg visste ikke at dette faktisk betydde noe.. Men min måte på å få i meg mer grønnsaker er hvertfall å spise gulrøtter til skole lunsj, men jeg burde nok finne andre grønnsaker?
Må jeg begynne å telle proteiner også?

ada-emilie 16-02-11 19:21

Om du følger atkins har du vel sett en liste over matvarer du kan spise på de forskjellige fasene? Det finner du på atkins.com. Gulrot er ikke med i fase 1 ihvertfall. Rå gulrot er dog mye bedre enn kokt med hensyn til GI.

Nille 16-02-11 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minith (Innlegg 1032051)
Jeg lurer på om man kan spise gulrøtter på lavkarbo dietten? For jeg leste at man skulle bare spise grønnsaker som vokser over jorden.
Jeg tror nok at til nå så har mitt proteininntak vært altfor høyt, men jeg visste ikke at dette faktisk betydde noe.. Men min måte på å få i meg mer grønnsaker er hvertfall å spise gulrøtter til skole lunsj, men jeg burde nok finne andre grønnsaker?
Må jeg begynne å telle proteiner også?

Gulerøtter skal ikke spises i det hele tatt på Atkins. Se listen under "Tillatte matvarer" nedenfor. Masse å velge i !

Det skal heller ikke være nødvendig å telle proteiner. Det er ikke lett å få i seg altor mye. Som regel blir en mett før en kommer så langt :) Men porsjonskontroll kan være lurt. Se mengder på listen nedenfor :)

Minith 16-02-11 20:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 1032107)
Gulerøtter skal ikke spises i det hele tatt på Atkins. Se listen under "Tillatte matvarer" nedenfor. Masse å velge i !

Det skal heller ikke være nødvendig å telle proteiner. Det er ikke lett å få i seg altor mye. Som regel blir en mett før en kommer så langt :) Men porsjonskontroll kan være lurt. Se mengder på listen nedenfor :)

Men jeg vurderer å gå over til ketolyse, ettersom jeg bare vil fortsette med 20g karbohydrater nesten helt til jeg har gått ned til hvor jeg ønsker at vekta skal være. Kan jeg ha gulerøtter da?

Minith 16-02-11 20:51

Jeg lurer også på om disse sukkeralkoholene.
De utgjør jo endel karbohydrater i forskjellige varer, kan jeg bare stryke disse og kun telle de karbohydratene som ikke kommer av sukkeralkoholer?
Har ikke helt forstått hvordan det med sukkeralkoholer fungerer enda, men er det slik at de bare går rett gjennom kroppen eller noe?

Minith 18-02-11 15:50

Ingen som vil svare meg altså? xd
MEN, lurer på en ting til faktisk. Dette med sukker, hvorfor er det så ille å innta dette? Hvis man klarer å holde kontroll på søtsuge så burde det vell egentlig gå bra å spise det bare man holder seg innenfor karbo inntaket? :P
Har veldig lyst å spise noe mørk sjokolade til helgen, derfor må jeg bare forsikre meg om at det ikke vil ha noe effekt på ketosen.

Kitt 18-02-11 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minith (Innlegg 1032133)
Jeg lurer også på om disse sukkeralkoholene.
De utgjør jo endel karbohydrater i forskjellige varer, kan jeg bare stryke disse og kun telle de karbohydratene som ikke kommer av sukkeralkoholer?
Har ikke helt forstått hvordan det med sukkeralkoholer fungerer enda, men er det slik at de bare går rett gjennom kroppen eller noe?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minith (Innlegg 1033690)
Ingen som vil svare meg altså? xd
MEN, lurer på en ting til faktisk. Dette med sukker, hvorfor er det så ille å innta dette? Hvis man klarer å holde kontroll på søtsuge så burde det vell egentlig gå bra å spise det bare man holder seg innenfor karbo inntaket? :P
Har veldig lyst å spise noe mørk sjokolade til helgen, derfor må jeg bare forsikre meg om at det ikke vil ha noe effekt på ketosen.

Dette med sukkeralkoholer er både omstridt og individuelt!
Jeg får ikke blodsukkerstigning av aspartam eller malitol feks, men noen gjør det!
Så om det er lurt for deg eller ikke, må du finne ut selv, men de fleste tåler litt, da! Om de ikke får magesmerter og diare!:p
Du kan jo lese denne tråden om du vil bli enda mer forvirret!;)

Sukker gir kjapp blodsukkerstigning og dermed insulinutskillelse. Uten å ha tilført kroppen noe som helst nyttig i tillegg.:eek:
Det er derfor man sier at karbene bør komme fra grønnsaker.
Noen få ruter mørk sjokolade vil nok ikke tippe deg ut av ketose og er dermed helt greit å spise en sjelden gang!:)

tora trollmor 19-02-11 00:18

Et lite spørsmål. Når jeg skriver et innlegg på journalen min så får jeg noen ganger medinger tilbake som gir meg poeng!
Hva er meningen med de poengene og hvorfor får man de.

Carisma 19-02-11 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor (Innlegg 1034105)
Et lite spørsmål. Når jeg skriver et innlegg på journalen min så får jeg noen ganger medinger tilbake som gir meg poeng!
Hva er meningen med de poengene og hvorfor får man de.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14384

Minith 19-02-11 02:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1033699)
Dette med sukkeralkoholer er både omstridt og individuelt!
Jeg får ikke blodsukkerstigning av aspartam eller malitol feks, men noen gjør det!
Så om det er lurt for deg eller ikke, må du finne ut selv, men de fleste tåler litt, da! Om de ikke får magesmerter og diare!:p
Du kan jo lese denne tråden om du vil bli enda mer forvirret!;)

Sukker gir kjapp blodsukkerstigning og dermed insulinutskillelse. Uten å ha tilført kroppen noe som helst nyttig i tillegg.:eek:
Det er derfor man sier at karbene bør komme fra grønnsaker.
Noen få ruter mørk sjokolade vil nok ikke tippe deg ut av ketose og er dermed helt greit å spise en sjelden gang!:)

Tusen takk for svar :D
Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg håper jeg får den diareen! Må nok si at den værste bivirkningen jeg har fått av denne dietten er forstoppelse!

Kitt 19-02-11 19:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minith (Innlegg 1034161)
Tusen takk for svar :D
Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg håper jeg får den diareen! Må nok si at den værste bivirkningen jeg har fått av denne dietten er forstoppelse!

Da spiser du nok litt for lite fett og drikker i minste laget!:eek:
Men litt malitol hjelper på det også!;)

Jeg har funnet ut at en rute(!) hvit Cavalier holder for meg som avføringsmiddel!

Minith 28-02-11 06:58

Hei! Jeg lurer på med dette at man skal ikke spise kalori-fattige søtningstoffer som pårvirker blodsukkeret. Er dette virkelig så ille som folk skal ha det til? Gjør det at man ikke forbrenner fett liksom? Eller gjør det bare at man får skikkelig sukker-lyster?

Kitt 28-02-11 09:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minith (Innlegg 1042157)
Hei! Jeg lurer på med dette at man skal ikke spise kalori-fattige søtningstoffer som pårvirker blodsukkeret. Er dette virkelig så ille som folk skal ha det til? Gjør det at man ikke forbrenner fett liksom? Eller gjør det bare at man får skikkelig sukker-lyster?

Dersom du spiser søtstoffer som gir blodsukkerstigning med påfølgende insulinutskillelse, vil du mest sannsynlig legge på deg/lagre fett i stede for å forbrenne fett!

I tillegg får du i deg stoffer uten næringsverdi som kan være giftige, gi dårlig mage, hindre vektnedgang på andre måter, binde vann, opprettholde søtsug.........

TrineG 01-03-11 10:59

Jeg har et spørsmål om vitaminer.. har lest mange tråder men fant ikke noe om det jeg lurer på. Jeg tar nycoplus aktiv med magnesium, kalsium og krom. Også tar jeg tribbel omega 3 med A-D og E vitamin.
Er dette nok ? høres det greit ut. bør jeg ta andre vitaminer også ?

kthnk 02-03-11 10:41

Prosentvis fordeling fett/protein, ketolyse

Hva er en optimal fordeling av fett/protein/karbs ila en dag på Ketolyse? Mitt kakediagram (diett.no) viser som regel 60-70% fett, 25-30% protein og ca 5% karbs (ligger på 12-15 gram hver dag). Er dette en akseptabel fordeling? Leste et sted at fettprosent bør ligge på 50-75%, mens jeg også har lest her inne at veldig mange ligger på 70-80% fett hver dag, og da også selvsagt en del lavere på protein.
Noen som har erfaring?

Kitt 02-03-11 11:58

Sv: Prosentvis fordeling fett/protein, ketolyse

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1044124)
Hva er en optimal fordeling av fett/protein/karbs ila en dag på Ketolyse? Mitt kakediagram (diett.no) viser som regel 60-70% fett, 25-30% protein og ca 5% karbs (ligger på 12-15 gram hver dag). Er dette en akseptabel fordeling? Leste et sted at fettprosent bør ligge på 50-75%, mens jeg også har lest her inne at veldig mange ligger på 70-80% fett hver dag, og da også selvsagt en del lavere på protein.
Noen som har erfaring?

Fordelingen din ser helt fin ut!:)
Noen foretrekker å ligge høyt på fettet, andre vil ha litt mer proteiner og for de fleste blir det noen dager av hver!;)

Det er ingen grunn til å ligge under 15 karber pr dag, da. Det eneste du oppnår er å få for lite grønnsaker med tilhørende vitaminer og mineraler!:eek:

kthnk 02-03-11 21:01

Et sikkert molbo spørsmål, men likevel...

Jeg har fulgt ketolyse-"reglene" til punkt og prikke i 12 dager. Fikk ikke veid meg før etter 9 dager, men merket på klær at jeg gikk ned den første perioden. Har nå gått ned 1kg de to siste dagene. Så det ser ut som det funker som det skal. Bruker stix hver kveld og den har vært rosa/lilla hver dag.

Spørsmålet er om man bør tenke på partystoppere og sånne ting (meieriprod, kunstig søtning osv) nå i starten, selv om det går nedover med vekta? Mitt eneste "sidesprang" denne perioden er Pepsi Max. Skal slutte med den også, men får av erfaring en del plager bla svimmelhet og hodepine) når jeg slutter med den, så jeg kan tenke meg å vente til jeg er ordentlig i gang med kuren. Eller kan jeg gå ut fra at det går greit med Pepsi Max siden jeg er i ketose, spiser rett og vekten går ned likevel...?

Photobscura 02-03-11 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1044602)
Et sikkert molbo spørsmål, men likevel...

Jeg har fulgt ketolyse-"reglene" til punkt og prikke i 12 dager. Fikk ikke veid meg før etter 9 dager, men merket på klær at jeg gikk ned den første perioden. Har nå gått ned 1kg de to siste dagene. Så det ser ut som det funker som det skal. Bruker stix hver kveld og den har vært rosa/lilla hver dag.

Spørsmålet er om man bør tenke på partystoppere og sånne ting (meieriprod, kunstig søtning osv) nå i starten, selv om det går nedover med vekta? Mitt eneste "sidesprang" denne perioden er Pepsi Max. Skal slutte med den også, men får av erfaring en del plager bla svimmelhet og hodepine) når jeg slutter med den, så jeg kan tenke meg å vente til jeg er ordentlig i gang med kuren. Eller kan jeg gå ut fra at det går greit med Pepsi Max siden jeg er i ketose, spiser rett og vekten går ned likevel...?

Ikke tenk på partystoppere før partyet faktisk stopper opp! Om du står stille i ukesvis, da kan du vurdere det, men ikke nå. Tenk så herlig å kunne spise variert, og fortsatt gå ned i vekt? Fortsett med det.
Pepsi Max-en kunne jeg ikke vært mer enig i at du kan kutte ut, om det så ikke skulle være noen partystopper, så har INGEN godt av å helle i seg helkemiske drikkevarer! :nei: Ikke for å dømme noen, eller ta fra noen kosen, men om du alt vurderer det, og merker at du ikke tåler det så godt, så kan du like godt kutte det ut! ;)

Og, jeg skjønner iveren, men så lenge du spiser riktig antall karbohydrater, har det ingen hensikt å teste med sticks hver dag. Bruk de heller som en kontrollindikator dersom du skulle være usikker.

kthnk 02-03-11 21:44

Takk for svar! Og ja, jeg skal etterhvert kutte PepsiMax også ;)
Tror jeg kanskje bare syns det er for godt til å være sant. At jeg spiser og ikke går sulten og koser meg med god mat, og likevel slanker meg. Det er ikke akkurat det jeg er vant til fra alle de foregående årene med slankekurer av alle slag... "Slankefølelsen" skal jo være sult, slapphet og gnagende tom mage :eek:
Jeg føler meg rett og slett ikke på slankekur, og derfor ender det kanskje med at jeg blir litt småparanoid og redd for å gjøre feil ;)

Photobscura 02-03-11 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1044660)
"Slankefølelsen" skal jo være sult, slapphet og gnagende tom mage :eek:

Det er noe vi har blitt lurt til å tro, ikke minst av hverandre, ettersom det er noe som har blitt repetert så mange ganger at det har blitt til en "sannhet", det er ikke på ekte før knokene er hvite, liksom!
Bare tull, altså. Når man tenker over det, virker det i det hele tatt naturlig? Og rettferdig? Eller sunt? Nope. Dersom dét faktisk skal funke, så må man lide på den måten resten av livet.
Kos deg, og nyt det. :)

kthnk 03-03-11 23:46

Treg og vanskelig start

Etter nesten to uker med ketolyse (ketose fra dag 2) føler jeg meg egentlig ikke verken veldig opplagt eller i bedre humør el noe av alt det som nevnes her. Er trøtt fremdeles, har ikke veldig mye energi, har problemer med konsentrasjonen, oppblåst mage og er aldri sulten. De første dagene var alt topp, men jeg tror det like gjerne kan ha vært psyken og kanskje skyldtes at jeg var igang med noe jeg hadde høye forhåpninger til...
Har spist rett hele tiden, ligger på ca 13 karbs pr dag (mest for å ha noe "å gå på", da jeg ikke veier alle grønnsakene), ingen utskeielser, men har brukt litt søtning (lightbrus). Et problem er at jeg aldri er sulten. Spiser som regel fordi jeg bør spise, og har grønnsaker/salat til minst to måltider pr dag. Drikker ca 2 liter, skal prøve å øke det litt. Har ikke trent mye, mye pga ekstrem slapphet i kroppen som jeg antar kommer pga ketose, men gått ca 30 min spasertur el mer. Målte eller veide meg ikke vstart el den første uka, men merket på klær at jeg ble mindre. Veide meg etter 10 dager og har veid meg i dag (13 dager), og står på det samme (-100g). Er også full/oppblåst i magen og føler at huden og håret er dårligere enn før. Er det en slags "renselses-prosess" kroppen må gjennom før den har funnet seg til rette med ketose? Hvor lang tid pleier sånt å ta? Jeg vil gjerne oppleve den gode følelsen alle snakker om, og å begynne å se vekten gå nedover :)

Kitt 04-03-11 00:10

Det kan ta opp til 6-8 uker før kroppen fikser optimal bruk av ketoner som brennstoff!
Inntil det skjer, er det helt vanlig å føle seg som du gjør!

Må jo smile litt også! Er det ikke rart å være litt deppa fordi man ikke har matlyst? Da jeg gikk på ketolyse sist, syns jeg det var så trist at jeg ikke hadde lyst på all den gode maten jeg egentlig kunne spise!:p

Hold ut i hvert fall 6 uker til, så skal du se det er mye som endrer seg!:D

Nerthus 04-03-11 00:15

Sv: Treg og vanskelig start

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1045897)
Etter nesten to uker med ketolyse (ketose fra dag 2) føler jeg meg egentlig ikke verken veldig opplagt eller i bedre humør el noe av alt det som nevnes her. Er trøtt fremdeles, har ikke veldig mye energi, har problemer med konsentrasjonen, oppblåst mage og er aldri sulten. De første dagene var alt topp, men jeg tror det like gjerne kan ha vært psyken og kanskje skyldtes at jeg var igang med noe jeg hadde høye forhåpninger til...
Har spist rett hele tiden, ligger på ca 13 karbs pr dag (mest for å ha noe "å gå på", da jeg ikke veier alle grønnsakene), ingen utskeielser, men har brukt litt søtning (lightbrus). Et problem er at jeg aldri er sulten. Spiser som regel fordi jeg bør spise, og har grønnsaker/salat til minst to måltider pr dag. Drikker ca 2 liter, skal prøve å øke det litt. Har ikke trent mye, mye pga ekstrem slapphet i kroppen som jeg antar kommer pga ketose, men gått ca 30 min spasertur el mer. Målte eller veide meg ikke vstart el den første uka, men merket på klær at jeg ble mindre. Veide meg etter 10 dager og har veid meg i dag (13 dager), og står på det samme (-100g). Er også full/oppblåst i magen og føler at huden og håret er dårligere enn før. Er det en slags "renselses-prosess" kroppen må gjennom før den har funnet seg til rette med ketose? Hvor lang tid pleier sånt å ta? Jeg vil gjerne oppleve den gode følelsen alle snakker om, og å begynne å se vekten gå nedover :)

Lurer litt på hvorfor du er oppblåst jeg - hører jo oftest om at man faktisk SLIPPER å være oppblåst i magen... spiser du sukkerfri tyggis eller lignende?
Det er svært viktig at du spiser nok fett i starten for å lære kroppen å forbrenne fett... jeg lurer på om du er så slapp fordi du spiser for lite mat og for lite fett jeg - og så lenge kroppen enda ikke har heeeelt taket på fettforbrenning så blir det lite overskudd og snakke om :)

Det kan nok ta enda noen uker før det stabiliserer seg - så du får holde ut og tenke "avvenning - jeg er på avvenning!" ;) Hold ut!!

kthnk 04-03-11 10:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1045919)
Lurer litt på hvorfor du er oppblåst jeg - hører jo oftest om at man faktisk SLIPPER å være oppblåst i magen... spiser du sukkerfri tyggis eller lignende?
Det er svært viktig at du spiser nok fett i starten for å lære kroppen å forbrenne fett... jeg lurer på om du er så slapp fordi du spiser for lite mat og for lite fett jeg - og så lenge kroppen enda ikke har heeeelt taket på fettforbrenning så blir det lite overskudd og snakke om :)

Det kan nok ta enda noen uker før det stabiliserer seg - så du får holde ut og tenke "avvenning - jeg er på avvenning!" ;) Hold ut!!

Ja jeg tenker å fortsette i to mnd uansett, for å gi det en sjanse. Jeg tror jeg spiser nok fett, fordelingen ligger på 60-70% fett, 20-30% protein og 3-5% karbs hver dag sånn ca. Har litt prob med mye og "tungt" kjøtt (koteletter og biff og sånt), så det blir mye kjøttdeig, myye egg, en del ost og en del røkelaks. Alt stekt i smør og tilsatt fløte eller seterrømme der jeg kan. Salat til lunsj hver dag og som regel blomkålmos til middag, evt salat.

Føler meg mett hele tiden, men likevel sugen på noe å spise rett som det er. Oppblåsthet kommer nok av at ting er litt "tregere" enn jeg er vant til, håper litt fiberhusk i omeletten skal fikse det. Hetetokter og kvalme får jeg bare håpe går over... :(

Hva er deres erfaring med ketose og mensen? Jeg er fra før av en som er ganske dårlig når jeg har mensen. Skal jeg forvente at jeg blir enda verre, eller kan jeg håpe jeg blir bedre? Har ketosen noe å si der?

kthnk 04-03-11 10:07

Sitat:

Ja jeg har spist litt Extra tyggis. Ikke mye, en pakke kanskje pr uke. Har ikke tenkt over at det kan ha noe å si. Har også prøvd meg er par ganger på disse Atkins-barene, men jeg tror jeg er av dem som reagerer på maltitolen :eek: Ikke var de så veldig gode heller, så jeg holder meg til ostechips m rømmedip el kremfløte om jeg må ha noe godt en kveld tror jeg.

kthnk 04-03-11 10:13

Sitat:

... jeg lurer på om du er så slapp fordi du spiser for lite mat

Kaloriene første uka lå på 800-1100, ble veldig overrasket da jeg la alt inn på diett.no og så hvor lavt jeg lå. Hadde spist godt og vært mett hele tiden, med over 60% fett hver dag (på kakediagrammet). Etter det har jeg prøvd å øke litt på kaloriene, så nå ligger jeg på 1300-1500 hver dag. Men de dagene jeg ligger på 1500 og kanskje 1600 føler jeg meg overmett og nesten kvalm, så jeg tror jeg lar kroppens følelse styre og legger meg på 12-1300 hvis det funker best.

Skulle tatt alle disse innleggen i ett innlegg, beklager det ;)

ada-emilie 04-03-11 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1046078)
Kaloriene første uka lå på 800-1100, ble veldig overrasket da jeg la alt inn på diett.no og så hvor lavt jeg lå. Hadde spist godt og vært mett hele tiden, med over 60% fett hver dag (på kakediagrammet). Etter det har jeg prøvd å øke litt på kaloriene, så nå ligger jeg på 1300-1500 hver dag. Men de dagene jeg ligger på 1500 og kanskje 1600 føler jeg meg overmett og nesten kvalm, så jeg tror jeg lar kroppens følelse styre og legger meg på 12-1300 hvis det funker best.

Ja du skal lytte til kroppens signaler, ikke tallene, først og fremst. Og at du føler deg dårlig nå deler du med alle andre da de var i begynnelsen av en plutselig omlegging til lavkarbo og hovedsakelig fettforbrenning. Jeg følte meg slapp flere uker. Men det går over:) De fleste klager også over forskjellige mageplager, diare, luft, forstoppelse. Dette går også over. Om det er det siste du har kan du prøve med en teskje loppefrø eller linfrø i vann og drikke det.Magnesiumtilskudd som taes om kvelden kan også hjelpe hvis høy nok dose(f.eks ca 600mg).
Angående mensforandringer er det vanlig å få økt blødning i en overgangsperiode. Noen som hadde mistet den får den tilbake. Dette viser at kroppen opplever å få næring nok til å kunne gi fra seg blod og en positiv endring i hormonbalansen.

Lillemy71 04-03-11 15:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1046078)

Hei

Jeg lurte på om du hadde lyst til å dele to-tre dagsmenyer (gjerne så nøyaktige mål som mulig) for jeg er litt nysjerrig på hva folk spiser når de klarer å ligge så lavt i kcal-inntak og allikevel holder seg mette. Jeg har en tendens til å havne veldig høyt i energi-inntak nemlig og da går jeg ihvertfall ikke ned i vekt og trenger litt input for å prøve å få det riktig.

Send gjerne en pm dersom du ikke vil dele det på forumet ;)

kthnk 04-03-11 17:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1046437)
Hei

Jeg lurte på om du hadde lyst til å dele to-tre dagsmenyer (gjerne så nøyaktige mål som mulig) for jeg er litt nysjerrig på hva folk spiser når de klarer å ligge så lavt i kcal-inntak og allikevel holder seg mette. Jeg har en tendens til å havne veldig høyt i energi-inntak nemlig og da går jeg ihvertfall ikke ned i vekt og trenger litt input for å prøve å få det riktig.

Send gjerne en pm dersom du ikke vil dele det på forumet ;)

Jo det kan jeg gjerne. Er så nøyaktig som jeg klarte å få det da, men det er ikke alt som er målt på milligrammet... ;)

Dag 1:
Frokost: 50g fårepølse (muligens mårpølse husker ikke helt) og 12 g majones (sånn de liten pakke som typisk får i kantiner ol).
Lunsj: 250 g salat m agurk og litt paprika, 100g reker og 12 g majones.
Middag:Omlett av 3 egg, en ss kremfløte, 80g bogskinke og 50 g paprika, ca 50 g salat.
Dette blir 879 kcal ifølge diett.no.
Skal nevnes at det nok kanskje ikke hadde vært nok i dag. Jeg var nettopp begynt og "høyt oppe" og ble kanskje mett veldig fort...?

Dag 2:
Frokost: 2 kokte egg + 4 osteskiver
Lunsj: 70g Chorizo
Middag: 100g kjøttdeig, 300 g blomkål most m ca 10 g smør og 32 g kremfløte.
Snacks: 25 hasselnøtter
Dette blir 1131 kcal.

Nerthus 04-03-11 17:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1046519)
Jo det kan jeg gjerne. Er så nøyaktig som jeg klarte å få det da, men det er ikke alt som er målt på milligrammet... ;)

Dag 1:
Frokost: 50g fårepølse (muligens mårpølse husker ikke helt) og 12 g majones (sånn de liten pakke som typisk får i kantiner ol).
Lunsj: 250 g salat m agurk og litt paprika, 100g reker og 12 g majones.
Middag:Omlett av 3 egg, en ss kremfløte, 80g bogskinke og 50 g paprika, ca 50 g salat.
Dette blir 879 kcal ifølge diett.no.
Skal nevnes at det nok kanskje ikke hadde vært nok i dag. Jeg var nettopp begynt og "høyt oppe" og ble kanskje mett veldig fort...?

Dag 2:
Frokost: 2 kokte egg + 4 osteskiver
Lunsj: 70g Chorizo
Middag: 100g kjøttdeig, 300 g blomkål most m ca 10 g smør og 32 g kremfløte.
Snacks: 25 hasselnøtter
Dette blir 1131 kcal.

Jeg har ikke regnet på det - men er ikke dette veldig lite fett?

kthnk 04-03-11 18:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1046531)
Jeg har ikke regnet på det - men er ikke dette veldig lite fett?

Jo mulig det. Og en av grunnene til at jeg har økt kaloriinntaket nå etter at jeg så hvor lavt det var. Men det ligger på over 60% begge de dagene. Dog ikke så mange gram kanskje, 61g og 88g.

Men som jeg har nevt over, jeg har økt inntaket nå, men merker at de dagene jeg er oppe i 1500kcal er mer er jeg nesten kvalm, og det kan da vel ikke være meningen... :(
Jeg ligger på 60-75% hver dag.

ada-emilie 04-03-11 20:23

Veldig lite fett er det da ikke. Du har valgt fete matvarer som egg og kjøttdeig. Jeg synes det det er godt gjort jeg med tanke på hvor lite vant med fett du trolig var fra før. Ikke stress det. Følg kroppens signaler. Det er den du skal fore, ikke psyken.Og man kan ikke forvente at noen skal kunne gå rett fra fettfri kost til svært fettrik kost på en dag. Stakkars kropp. Om du spør Torkil kan jeg vedde på at han heller ikke spiser 85% av energien fra fett!! Han mener dog du skal spise grønnsaker bare for å fylle opp karbokvoten din. Noe jeg har respekt for.

Noen er veldig sulten i begynnelsen av dette kostholdet, noen det motsatte. Dette kan forandre seg. Om vi bare kunne stole på kroppen.

kthnk 04-03-11 21:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1046679)
Veldig lite fett er det da ikke. Du har valgt fete matvarer som egg og kjøttdeig. Jeg synes det det er godt gjort jeg med tanke på hvor lite vant med fett du trolig var fra før. Ikke stress det. Følg kroppens signaler. Det er den du skal fore, ikke psyken.Og man kan ikke forvente at noen skal kunne gå rett fra fettfri kost til svært fettrik kost på en dag. Stakkars kropp. Om du spør Torkil kan jeg vedde på at han heller ikke spiser 85% av energien fra fett!! Han mener dog du skal spise grønnsaker bare for å fylle opp karbokvoten din. Noe jeg har respekt for.

Noen er veldig sulten i begynnelsen av dette kostholdet, noen det motsatte. Dette kan forandre seg. Om vi bare kunne stole på kroppen.

Ja jeg bør vel bare se det litt an og gjøre så best jeg kan :)
Sukk, det er vanskelig det her!! :(
Skulle ønske man bare kunne leie inn en ketolyse/lavkarbo-ekspert som fulgte meg hele dagen, sa hva jeg skulle spise, når jeg skulle spise, laget maten til meg og målte og veide når det trengtes.... Anyone!???!?!? :confused:

Et fredagshjertesukk fra meg. To uker er gått om tre dager, og jeg tror ikke at jeg har gått ned noe særlig i det hele tatt. 100 gram i dag, men det etter at det var opp 300g i går... :(

kthnk 04-03-11 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1046752)
Et fredagshjertesukk fra meg. To uker er gått om tre dager, og jeg tror ikke at jeg har gått ned noe særlig i det hele tatt. 100 gram i dag, men det etter at det var opp 300g i går... :(

Jeg blir deprimert og provosert av min egen signatur, den er så håpefull og positiv... Det er vel ikke et godt tegn akkurat...hehe :eek::eek::eek::eek:

tora trollmor 04-03-11 22:12

Hva skal dere bake til fastelavens søndagen ;)

kthnk 04-03-11 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor (Innlegg 1046820)
Hva skal dere bake til fastelavens søndagen ;)

Oopsie-lapper med krem og bringebær for min del :)
Og boller meg krem og sukker til gubben...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.