![]() |
Sv: PCOS skravletråd
Sitat:
|
Sitat:
Du har vært utrolig flink syns jeg:ja: |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg gikk på 3 pergokurer, men det var uten el derverre. Så vet ikke det med eggløsningssmerter. Men de bivirkningene jeg fikk var humørsvigninger fra H.. (stakkars mannen), veldige murringer i eggstokk området og litt vekt økning. Lykke til på mandag! :-) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har ikke merket til noe birvirkninger jeg bortsett fra litt oppblåst mage og mer trøtt på kvelden, men bortsett fra det har jeg ikke merket til noe ting. Ellers forstod jeg ikke helt spørsmålet ditt hva du mente. "hvordan er det"? |
:D
Sitat:
|
Oppfattet det sånn at det var gyn som ikke gadd å teste mannen din, Lavkarboforlivet? I så fall ville jeg ikke nølt med å bytte dersom dere ikke kommer noen vei neste time!
Har ikke gått på pergo selv, men har hørt at symptomene er veldig varierende fra person til person. Ikke sikkert du vil få smertefulle eggløsninger ;) Og noen er desverre "immune" mot pergo, rett og slett. Mulig det var derfor det ikke virket på deg, Dolmina? Er kjempeimponert over nedgangen og innsatsen din, Lavkarboforlivet! :heia: |
Sitat:
|
Sitat:
Må bare rette opp i misforståelsen, min mann ville absolutt teste seg. Det var den idiotiske gynekologen som nektet å teste han, på grunnlag av at han synest jeg var for feit uansett... Så gynekologen ville ikke gjøre noen flere undersøkelser på verken meg eller min mann, før jeg hadde gått ned. En smule sjokkert over behandlingen fra gyn.... Nå er jeg spent på hva som kommer ut av denne timen! :) |
Høres ut som en sjarmerende gyn... :rolleyes:
Jeg fikk forøvrig resept på pergo da jeg hadde BMI på nesten 40, uten noen kommentar. Bare for å ha i tilfelle jeg ville begynne før jeg var for gammel (35), som gyn sa. Men hun visste jeg levde lavkarbo da og gikk på metformin. Rakk aldri å tenke på om jeg ville begynne engang da, siden jeg ble veldig uventet gravid. Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: Cocosa! Jeg er 110% sikker på at det bidro til graviditeten. |
Sitat:
Ja, skikkelig snill ikke sant?? Idiot kan man vel kalle sånne, og jeg vet for fakta at en hel haug med andre har fått pergo og hjelp uten slike krav jeg har fått. Hmmmm Coscosa, hvordan brukte du det da? Bare i mat som vanlig? :) Jeg har kjøpt maca, og har masse her hjemme, mannen går på det fast nå "i tilfelle", kan jo uansett ikke skade noe. Jeg skal også begynne tenkte jeg, for har hørt at mange har hatt meget god effekt av det. Jeg begynte å ta, og så fikk jeg noe voldsomt med kvalme og oppkast. Men skal prøve igjen, for vet ikke om det var maca som gjorde det. Da jeg begynte ganske rolig, slik man skal. Skal prøve igjen nå! |
Drakk en kopp te med en drøy ts cocosa et par ganger om dagen. Samtidig gikk jeg på yoga og fikk ned stressnivået i kroppen betraktelig...
|
Sitat:
|
Lavkarboforlivet: huff for en gyn! Skjønner ikke at du har holdt ut så lenge! Vet ikke hvorfor det ikke ble noen el på meg av pergo.
Hadde også en litt håpløs gyn. Hun nektet på at jeg hadde pcos. Skrev ut 3 kurer på pergo, når de ikke virket fikk jeg beskjed om at hun ikke kunne hjelpe meg. Så byttet jeg gyn, jeg og mannen ble innkalt på første time. Han undersøkte mannens svømmere på første timen. undersøkte meg og kunne konstatere at jo du har pcos. Så fikk jeg velge om jeg ville ha eggløsningstab (en sterkere type enn pergo) eller om jeg ville gå ned litt i vekt først. Og da satser jeg på en vektreduksjon nå først. Angrer på at jeg ikke gikk til han andre gyn allerede første gang i stedet for hun teite gyn. Føler jeg har sløst bort et år på dette, men er vel en mening med det. Tar dere Maca ol. og metformin samtidig? |
Sitat:
Beklager at jeg misforstod deg. |
Sitat:
|
Sitat:
Uff, så kjedelig! Men skjønner motvilligheten til å bytte med så lang reisevei. Sitat:
|
Sitat:
|
Følte bare for å oppdatere etter timen idag på sykehuset:) Det gikk faktisk veldig fint, mye bedre enn hva vi hadde sett for oss. Vekttapet mitt var mere enn godkjent, og endelig fikk jeg utlevert skjema for blodprøver som jeg skal ta gjennom de neste 3 syklusene for å sjekke om jeg har eggløsning. Mannen fikk også utlevert skjema for å avlevere sædprøve, så nå går det iallefall fremover. De neste 3 mnd. skal jeg altså ta blodprøver på dag 3 i syklusen min, og på dag 27. ca. Vi skal tilbake på oppfølging om 4 mnd. og er vi ikke gravide da, så skal vi se på hva vi skal gjøre om jeg skal ta pergo eller noe. Om det trengs flere undersøkelser, og får vel også svar på testene da, så endelig skjer det noe i utredningen iallefall:)
Veldig happy for at vi ble motatt bedre denne gangen, og at vekten var helt i orden. |
Så flott, Lavkarboforlivet!!
Høres ut som dere blir grundig utredet nå, endelig! :smile: Skulle bare mangle at nedgangen var godkjent, men skjønner at det føles godt å høre det fra legen. Bra jobbet! |
Sitat:
|
Nå hadde jeg skrevet og tømt hele sjela mi, så klarer jeg å trykke meg ut av siden..?!? hahah men godt var det, selv om ingen fikk lest eller kommentert det jeg hadde på hjertet.. Men! kort oppsumert så er jeg ei jente på 22 som tidlig i våres fikk påvist pco. Jeg har i all tid hatt et på og av forhold til kroppen min. Sikkert som mange andre jenter/damer. Noen ganger er jeg forsont med hvordan jeg ser ut, noen ganger hater jeg det.
Nå har det seg slik at i det siste har det blitt mer hat enn forsoning, noe som selvfølgelig påvirker livskvaliteten min.. Det var ikke før jeg tømte hele sjela mi her i sta at jeg forsto hvor langt nede jeg egentlig har klart å falle. Det meste ender i en veldig negativ sirkel som i det siste bare har gått raskere og raskere.. Søvnproblemer, ligger å tenker over hva jeg har "oppnådd" her i livet, hvorfor jeg ser ut som jeg gjør, hvorfor hvorfor hvorfor.. Det var også på denne måten jeg fant denne nettsiden og ble veldig veldig glad da jeg fant en egen tråd for oss med pco. Utrolig moro å lese om alle dere som har ikke bare har klart å gå ned masse med lavkarbo, men som også har klart å ta over kroppen deres og blitt gravide! Det gir masse styrke og håp til en fortvilt stakkar! Trodde forøvrig at jeg aldri skulle bli med på noe nettsted som dette, men jaggu måtte jeg bite i det sure eplet.. "skal aldri si aldri"! Nå starer også snart min kamp om å få tilbake kroppen min, og ikke minst sinnet mitt! Jeg vil ikke bli en sur og bitter dame som angrer på alt hun ikke gjorde pga vekta! :_punk: |
Sitat:
|
:klem:Takk for det! Tenkte å bruke forumene her inne som støtte og hjelp, så alt man får av tips og råd kommer godt med. Så utrolig flink du har vært, 52kg vekk! Må vel føles som å være et nytt menneske? Lykke lykke til, håper du snart oppnår drømmen din om graviditet:)
|
Sitat:
|
Hallo damer!
Liten oppdatering fra min side. Nå går jeg inn i min 4 lavkarbo uke, og sannelig har jeg fått TR besøk!! :stortsmil:visemuskl TR har vært fraværende de 15 siste mnd etter at jeg sluttet på p pillene. (bortsett fra 3 kurer på provera) Håper og krysser alt for at hun er kommet for å bli her regelmessig nå! All ære til lavkarbo! :ja: Hvordan går det med dere? |
Heihei!
Hiver meg på her jeg også. Har vært aktiv snoker på forumet her noen måneder, fikk påvist pcos for noen år siden, men har gått på ppiller og holdt meg i sjakk med det. Relativt normalvektig,(bmi på 24) men kan gjerne gå ned noen kg til. Kuttet p-pillene for ca ett år tilbake, hadde da stabil syklus frem til mars og siden har den vært heeelt fraværende. Gynekologen min tipset meg om lavkarbo, så prøver litt på det. Prøver å holde meg under 20 gram pr dag, men dette sklir jo ut av og til. Startet på lavkarbo i høst, og har til nå gått ned 5 kg - jippijei! :-) Synes ikke jeg finner mye info om normalvektige/pcos & lavkarbo og resultater av dette, men håper det vil hjelpe meg.. Har vært klar over at jeg har hatt pcos i flere år, men først nå vi ønsker å starte prøvinga... Prøver litt med akupunktur + at jeg har bestilt meg time hos legen, noen som vet om han kan sette meg på hormonkur e.l. med en gang, eller om jeg må videre utredes ved sykehus? Begynner å bli litt utålmodig, selv om det i og for seg ikke haster (jeg er bare 28 enda ;-) ) |
Sitat:
Når det kommer til lavkarbo så kan det absolutt hjelpe deg, selv om du er normalvektig. Lavkarbo er jo med på å regulere insulinet, og det er jo veldig positivt for oss med PCOS. Jeg går på metformin sammen med lavkarbo, og det var det eneste som fikk meg til å få helt stabil mens (med noen få unntak). Jeg fikk mensen ca. hver 3 mnd når jeg la om til lavkarbo. Det var jo fremgang i seg selv, fra 0 ganger pr år med høykarbo kost. Men lavkarbo var ikke helt nok for at mensen skulle komme normalt for meg, så jeg trengte metformin i tillegg. Har du prøvd metformin? |
Sitat:
|
Sitat:
Har du regelmessig syklus, eller er den ustabil? Jeg skal ta blodprøver ¨på dag 3 i syklusen, og ca. 1 uke etter eggløsning. Men jeg bruker eggløsningstester og tester etter når eggløsning er. Hovedsaken for blodprøvene er nok at gyn skal ha de, for å "tolke" for videre hjelp:) Når det gjelder hvilken retning på lavkarbo kosten du tar, så er det bra om du finner en retning som passer for deg personlig. Det som du trives med er alfa og omega egentlig for å kunne holde på endringen. Jeg trives absolutt best på lavt inntak rundt 20 gram karbo for dagen. Jeg synest ikke du skal se på det som sprekk når du unner deg noe ekstra egentlig, en sprekke for meg er om jeg spinner ut av kontroll og spiser dritt i en uke ++:D Så lenge du har kontroll på kosten i hverdagen og de fleste helger, er jo det kjempebra. Skjønner godt at du blir utolmodig, det er noe dritt når det liksom ikke vil gå helt naturlig. Mange blir gravide på null komma niks liksom, mens sånne som oss kan slite mere. Vi har vært uten prevansjon i 4 år omtrent.... men jeg er glad for at jeg har gått så mye ned nå, da er liksom forutsetningen for en bra graviditet lagt. Enten det blir naturlig, med litt hjelp fra pergotime el, eller ivf. Tiden vil vise hva som blir resultatet til slutt:) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg opplever at det å småspise ikke er noe problem på lavkarbo, og kaffen drikker jeg like godt bar slik den er, men gjerne med kremfløte i. Det behovet for stadighet å ha noe snacks er liksom borte, og spiser jeg et fettrikt måltid som idag var ribbe. Har jeg ikke behov for kvelds engang:) Det er deilig å ikke være sulten hele tiden, og de gangene jeg spiser mere karbo i kosten merkes det på sug med engang. |
Prøver å få litt liv i tråden igjen....har litt behov for å lufte mine tanker om dette temaet for tiden. Pcos'n min er relativt ute å kjører for tiden, syklusen var så lenge regelmessig og fin, fra oppstart på metformin des. 2011, og frem
til sommeren i år ( juli/august). I sommer ble jeg utsatt for mye stress, far ble syk med kreft og kjemper fortsatt. Jeg hadde også mange andre jern i ilden,og kosten var ikke perfekt akkurat i 2-3 uker. Da syklusen bare ble tull trodde jeg at når ting barr roet seg igjen skulle det bli fint igjen...men har slitt siden, og andre kjipe pcos "følgesvenner" kommer mere frem igjen også, økt angst, spesielt mye når jeg merker hormonene raser og kroppen prøver og prøver, da får jeg i tilleg til angst, hjertebank maaaaange gamger for dagen, humør fra h.... hodepine, konstant energiløs og det er så slitsomt. Akkurat NÅ har jeg eggløsning endelig. Etter ukevis med.helvete fikk jeg positiv test, og nå.i.sted våkna jeg av den velkjente SKARPE stikkkende smerten. Ble glad, men samtidig er det bare au så vondt. Men er snart over nå, akkurat den smerten går fort over. Jeg merket det på kroppen at den bremset litt ned, hjertebanken avtok mere og mere i takt med at angsten også roet seg, i dagene før el. Nå skal jeg ta blodprøve over helgen for å.se om jeg faktisk har hatt el... måtte bare få ut litt frustrasjon, er det noen andre av dere som har det på samme måte? |
Er angst et PCO symptom?
Forøvrig hjelper Magnesium, gjerne dobbel dose, på hjertebank. |
Uff, det høres slitsomt ut, Lavkarboforlivet!
Jeg har bare opplevd noe tilsvarende du beskriver før jeg begynte med lavkarbo. Lenge siden du sjekket vitamin- og mineralnivåene? Mulig det kan være noe der? Spennende å se om blodprøven bekrefter eggløsning! |
Takker for svar både carisma og klara! Jeg har hørt om mange som sliter med angst pga pco(s) det er kanskje ikke så rart når hormonene herjer i alle retninger til tider. Jeg tar magnesium på fast basis, passer godt på metforminen og jeg spiser såpass mye mat med rikt innhold av næringstoffer. Er vel bare inne i en trasig periode, vurderer å prøve å øke dosen metformin litt...skal snakke med fastlege på mandag, de hadde rotet til timen min idag:-( jeg får prøve å slappe av og ikke trykke meg for mye ned i det. Men litt kjipt å ha det sånn tross balansert kost...
|
Får håpe legen har noen lure ideer! :klem:
|
Sitat:
|
Såeh... jeg fikk mer eller mindre diagnosen PCOS av fastlegen min for 3 (kanskje 4?) år siden ca. Siden har jeg gått ned i vekt og mensen er mer eller mindre i balanse. Hjemme i Norge har jeg aldri fått noe særlig informasjon eller råd fra leger om PCOS, så... jeg har fått meg legetime på mandag. Mistenker at det kan være PCOS som skal ha skylden for at jeg har sluttet å gå ned i vekt. Men, jeg vet egentlig ikke hvilke spørsmål jeg bør stille en gang. Bør jeg be om metformin kanskje? Har kanskje behov for p-piller i tillegg, så... kanskje går dette an å kombinere.
Rant over. :p |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25. |