Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Supera 15-01-11 01:33

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1001928)
Ikke? ;)

Hahaha, huff. Det så jo ikke ut som en ku en gang. Bøffel eller noe kanskje?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 1002028)
Snakker om kattestativet ditt. Denne damen her valgte å pusse opp stativet sitt med nytt trekk. Polkadott-prikker / bomullstoff! Heltøft!

http://idaogmuskatt.blogspot.com/200...estativet.html

Jeg så det stativet da jeg googlet og tenkte: Herregud så STYGT det ble. :geip: Jeg hadde mye heller villet ha det slik det var før enn etter... Men smaken er som baken. Flere synes jo at ting jeg synes er nyyydelige er kjedelige og/eller stygge.

Carisma 15-01-11 11:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1001889)
"Pels" Haha, jeg trodde det var snakk om ekte animalsk pels.

Leopardpels til 70 kr meteren?? I think not :lol:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 1002185)
Hahaha, huff. Det så jo ikke ut som en ku en gang. Bøffel eller noe kanskje?

Nope, skotsk høylandsku.

Jeg hadde gått for den pelsen, det er samme som er på stativene man kjøper omtrent. Eller så får du jo massevis av billige pelspledd på f.eks Kid om dagen, som kan klippes opp og brukes på plattingene. Jeg ville variert materialet litt, noen plasser lengre og noen plasser kortere pels, eller kanskje bare vanlig stoff til og med. Litt kraftig "strieaktig" er jo fint å klore på. Og om stoffet er for tynt kan du bruke tynn skumgummi under.

Licota 15-01-11 11:38

Jeg drømte at jeg var på håndarbeidsmesse i natt, hahah! Og alt som var ustillt der kunne man ikke ta med seg hjem, det var bare ustillingsmodeller. Så man måtte lage en bestilling. Teeeit!

Supera 15-01-11 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1002318)
Jeg hadde gått for den pelsen, det er samme som er på stativene man kjøper omtrent. Eller så får du jo massevis av billige pelspless på f.eks Kid om dagen, som kan klippes opp og brukes på plattingene. Jeg ville variert materialet litt, noen plasser lengre og noen plasser kortere pels, eller kanskje bare vanlig stoff til og med. Litt kraftig "strieaktig" er jo fint å klore på. Og om stoffet er for tynt kan du bruke tynn skumgummi under.

Jeg tenkte også på det med tepper siden tepper er usannsynlig billig av og til. :ja: Og jeg har funnet litt skumgummi som jeg tenkte å bruke. :ja: Den ene katten som skal få være med meg i huset er veldig glad i å ligge høyt oppe og at det er mykt.

Licota 15-01-11 20:51

Jeg er litt stolt over at det er over 12 000 visninger av denne tråden!!

Photobscura 19-01-11 21:47

Äntligen! jeg er ferdig med mariusgenseren min, og ganske stolt! Dette er faktisk den første genseren jeg har strikka ferdig etter mønster :D.
Den er ganske close to klassikeren, men jeg kler ikke marine så godt, så den er i svart, naturhvit og vinrød.

Sorry litt dårlig mobilkvalitet, men jeg måtte bare ta bilde og sende til mamma :)

http://i5.photobucket.com/albums/y19...a/DSC00880.jpg

katten 20-01-11 00:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006377)
Äntligen! jeg er ferdig med mariusgenseren min, og ganske stolt! Dette er faktisk den første genseren jeg har strikka ferdig etter mønster :D.
Den er ganske close to klassikeren, men jeg kler ikke marine så godt, så den er i svart, naturhvit og vinrød.

Sorry litt dårlig mobilkvalitet, men jeg måtte bare ta bilde og sende til mamma :)

WOW den vart kjempefin :D Du kledde den også :) Gratulerer med din første genser :)

Photobscura 20-01-11 00:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 1006493)
WOW den vart kjempefin :D Du kledde den også :) Gratulerer med din første genser :)

Hjertelig takk! Den sitter veldig fint i skuldrene, litt løs i overermene og over midja og magen, men det gjør egentlig ikke så mye. Men jeg må nok kjøre den en runde på ullprogram, og dampe den litt. Er perlestrikk i stedet for vrangbord, og det krøller seg litt.
Men, hehe, genser etter mønster, må jeg presisere :D. Detta ga mersmak! Så når jeg får penger igjen nå så skal jeg begynner på den gensern som 157cm strikka. Altså denne, bare i svart. Den har jeg hatt lyst til å strikke i minst et år nå!

aatinka 20-01-11 02:40

Så fin genser Photobscura! Syns det er kult med de tradisjonelle mønstrene i nye farger :-)

Jeg falt selv for denne som jeg strikket til barnebarnet mitt:

http://lh6.ggpht.com/_GrBB3TmNjxk/Ss...king%20026.jpg

Jeg har forelsket meg i http://www.heirloom-knitting.co.uk/h...hawl_book.html, og har nettopp strikket et som babyteppe til noen venner. Ja, det er samme som prinsesse Mary bruker til sine babyer, men det er ikke derfor jeg liker dem :-) Jeg har en bok fra Heirloom Knitting med litt historie om disse sjalene og flere mønster, jeg holder nå på med det i gråfarger til min mormor.

Bilder av baby-teppet:

http://lh6.ggpht.com/_GrBB3TmNjxk/TT...0/DSCN4815.JPG

http://lh6.ggpht.com/_GrBB3TmNjxk/TT...0/DSCN4817.JPG

http://lh5.ggpht.com/_GrBB3TmNjxk/TT...0/DSCN4818.JPG

katten 20-01-11 09:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006504)
Hjertelig takk! Den sitter veldig fint i skuldrene, litt løs i overermene og over midja og magen, men det gjør egentlig ikke så mye. Men jeg må nok kjøre den en runde på ullprogram, og dampe den litt. Er perlestrikk i stedet for vrangbord, og det krøller seg litt.
Men, hehe, genser etter mønster, må jeg presisere :D. Detta ga mersmak! Så når jeg får penger igjen nå så skal jeg begynner på den gensern som 157cm strikka. Altså denne, bare i svart. Den har jeg hatt lyst til å strikke i minst et år nå!

Den er kjempefin! Drops har utrolig mykje fint. Er inne å sniker der heile tida.
Skal begynne på min rundbol marius straks, og har lyst til å strikke vrangborden og halsen til denne http://www.garnstudio.com/lang/no/dr....php?drops=122 på mariusgenseren.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1006553)
Så fin genser Photobscura! Syns det er kult med de tradisjonelle mønstrene i nye farger :-)

Jeg falt selv for denne som jeg strikket til barnebarnet mitt:

http://lh6.ggpht.com/_GrBB3TmNjxk/Ss...king%20026.jpg

Jeg har forelsket meg i http://www.heirloom-knitting.co.uk/h...hawl_book.html, og har nettopp strikket et som babyteppe til noen venner. Ja, det er samme som prinsesse Mary bruker til sine babyer, men det er ikke derfor jeg liker dem :-) Jeg har en bok fra Heirloom Knitting med litt historie om disse sjalene og flere mønster, jeg holder nå på med det i gråfarger til min mormor.

Bilder av baby-teppet:

http://lh6.ggpht.com/_GrBB3TmNjxk/TT...0/DSCN4815.JPG

http://lh6.ggpht.com/_GrBB3TmNjxk/TT...0/DSCN4817.JPG

http://lh5.ggpht.com/_GrBB3TmNjxk/TT...0/DSCN4818.JPG

Det var flotte ting, Aatinka! Morsom måte å bruke fana-mønster på :)
Likte teppene godt også. Er svak for kunststrikk.

Photobscura 20-01-11 09:38

Wow, Attinka! Utrolig bra!
Minner om haruni-sjalet, som har vært en farsott på ravelry. Har lyst til å prøve meg på den, men ikke turt enn å :o.

jegerjenta 20-01-11 10:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006377)

Gratulerer med din første genser :D Den var kjempefin. Jeg har akkurat begynt på fanagenser til mora til prinsen. Morsomt å strikke mønster

Photobscura 20-01-11 10:27

Ja, det er kjempegøy! Og jeg må si jeg er glad jeg strikka noen par selbuvotter og en mariuslue før jeg begynte på diagrammet på denne (kjøpte mønsteret og garnet for tre år siden, men har hatt ermer og alt det svarte på genseren ferdigstrikka siden i høst ...), for nå har jeg fått skikkelig taket på å strikke diagrammer, og strammer ikke garnet unødvendig :).

Echo 20-01-11 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006636)
Ja, det er kjempegøy! Og jeg må si jeg er glad jeg strikka noen par selbuvotter og en mariuslue før jeg begynte på diagrammet på denne (kjøpte mønsteret og garnet for tre år siden, men har hatt ermer og alt det svarte på genseren ferdigstrikka siden i høst ...), for nå har jeg fått skikkelig taket på å strikke diagrammer, og strammer ikke garnet unødvendig :).

Har du noen tips på hvordan du unngår den stramminga?:D. Jeg er nemlig veldig god på den stramminga:(. Det blir ikke så veldig pent når jeg da overkompenserer med altfor løst heller:rolleyes:. Så tar det jo så veldig lang tid også...

Photobscura 20-01-11 11:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Echo (Innlegg 1006695)
Har du noen tips på hvordan du unngår den stramminga?:D. Jeg er nemlig veldig god på den stramminga:(. Det blir ikke så veldig pent når jeg da overkompenserer med altfor løst heller:rolleyes:. Så tar det jo så veldig lang tid også...

Det beste tipset jeg har, er å "dra vekk" maskene på høyrepinnen så ofte som mulig, sånn at det du til en hver tid har strikka får "strammet" seg litt, særlig om det er flere masker mellom fargene. Ikke strikk for løst, da blir det faktisk bare enda strammere, og gjerne litt ujevnt.

jegerjenta 20-01-11 11:23

Prøver med bilde av kjøredressen til prinsen og julekjolen min

aatinka 20-01-11 11:26

Her er geniale videoer om mønsterstrikking:

Two-handed Fair Isle knitting

Slipper disse løkkene på baksiden også. Og en så koselig gammel dame!! :)

jegerjenta 20-01-11 11:28

3 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jegerjenta (Innlegg 1006741)
Prøver med bilde av kjøredressen til prinsen og julekjolen min

Får altså ikke til å laste opp bilder jeg:mad:

jegerjenta 20-01-11 11:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jegerjenta (Innlegg 1006750)
Får altså ikke til å laste opp bilder jeg:mad:

hehe det gikk visst likevel:D

Photobscura 20-01-11 11:34

Se der, ja! Åh, den kjøredressen var skikkelig stilig! Bra jobba :D

Rin 20-01-11 11:57

Flott mariusgenser, Photo! Jeg fikk en veldig custom-made mariusgenser til jul selv som jeg ble skikkelig glad for. :)

Holder på med et par ull-knestrømper, leter fortsatt etter et bra vinterkjolemønster... fant jo ut at det jeg linket tidligere brukte mohair-garn og greier, og det blir for fjongt for meg, altså. :cool:

Photobscura 20-01-11 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1006774)
Flott mariusgenser, Photo! Jeg fikk en veldig custom-made mariusgenser til jul selv som jeg ble skikkelig glad for. :)

Holder på med et par ull-knestrømper, leter fortsatt etter et bra vinterkjolemønster... fant jo ut at det jeg linket tidligere brukte mohair-garn og greier, og det blir for fjongt for meg, altså. :cool:

Takk! :)
Det er jo bare å kjøpe et annet garn med samme strikkefasthet, da! :D. Gå på Elna, og ta deg en runde :). Det er ofte jeg bruker annet garn enn i oppskriften, bare går etter strikkefastheten, så blir jo resultatet bra!

Echo 20-01-11 14:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1006747)

Du verden, den var rå! Her må det øves:D:D

Rin 20-01-11 14:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1006811)
Takk! :)
Det er jo bare å kjøpe et annet garn med samme strikkefasthet, da! :D. Gå på Elna, og ta deg en runde :). Det er ofte jeg bruker annet garn enn i oppskriften, bare går etter strikkefastheten, så blir jo resultatet bra!

Mjaa, jeg føler meg bare ikke helt stø på at jeg skjønner strikkefasthet, ennå :p Men jeg kan jo lese på etiketter og evt be om assistanse, det burde jo gå bra!

Photobscura 20-01-11 15:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1006958)
Mjaa, jeg føler meg bare ikke helt stø på at jeg skjønner strikkefasthet, ennå :p Men jeg kan jo lese på etiketter og evt be om assistanse, det burde jo gå bra!

Det er lett! Se om det skal brukes samme pinne, først og fremst, videre står det f.eks på etiketten: 23m=10 cm. Det er strikkefasthtene, altså at du må strikke 23 masker for å få 10 cm bredde, men det skjønte du sikkert.

Jeg fant oppskriften nå, du trenger 4,5- 4- og 3-pinne, men garnet du skal bruke er 18m=10cm på 4,5-pinne. Ikke akkurat standardgarn, men mohair er tjukkere enn det ser ut til ;). Men, ja! Spør på strikkebutikk!

LanoGakkGakk 20-01-11 18:24

Kjempeflott mariusgenser!!
Jeg er forresten opprinnelig fra Fana så jeg får vel sette i gang med en fanagenser. Hadde en fanajakke for ørten år og kilo siden.... men den har jeg sikkert donert vekk til noen som kom seg inn i den. Jeg får kjempelyst til å begynne å strikke nå med en gang. Men kanskje jeg bare skulle begyne med et litt mindre prosjekt. Selbuvotter hadde vært tingen. Har brodert litt på broderiet mitt, men ikke kommet så veldig langt. Alt man skulle gjort hvis døgnet var dobbelt og man hadde like mange armer som en blekksprut.

Photobscura 20-01-11 19:08

1 Vedlegg
Greit å begynne med noe mindre, ja! Fanagenseren er jo kjempefin, den ligner litt på den strikkekofta jeg har tenkt å lage meg, bortsett fra at jeg skal bare ha luser og ikke striper.

Legger til en pdf på noen veldig lettstrikka klassisske selbuvotter som jeg har benytta meg av :).

Zincite 20-01-11 20:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1006747)

Takk, den var spennende. Jeg har lært å "tvinne" garnet når jeg bruker flere farger (i følge min oldemor minst hver 3.maske for at man ikke skal henge seg opp på baksiden - jeg strekker meg til 5 :rolleyes: avhengig av mønster..) men nå må jeg nok trene litt etter å ha sett denne måten å gjøre det på :ja:

LanoGakkGakk 20-01-11 21:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1007146)
Greit å begynne med noe mindre, ja! Fanagenseren er jo kjempefin, den ligner litt på den strikkekofta jeg har tenkt å lage meg, bortsett fra at jeg skal bare ha luser og ikke striper.

Legger til en pdf på noen veldig lettstrikka klassisske selbuvotter som jeg har benytta meg av :).

Very Nice!! Nå blir det selbuvotter i julepresang til hele familien neste jul!! :D

Photobscura 21-01-11 13:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1007199)
Takk, den var spennende. Jeg har lært å "tvinne" garnet når jeg bruker flere farger (i følge min oldemor minst hver 3.maske for at man ikke skal henge seg opp på baksiden - jeg strekker meg til 5 :rolleyes: avhengig av mønster..) men nå må jeg nok trene litt etter å ha sett denne måten å gjøre det på :ja:

Samme her! Har en personlig regel at jeg tvinner tråden om det er mer enn fem masker av samme farge på rad. Da jeg skjønte det, ble alt mye bedre :)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LanoGakkGakk (Innlegg 1007246)
Very Nice!! Nå blir det selbuvotter i julepresang til hele familien neste jul!! :D

Så bra! De er kjempefine, og som sagt ganske lette å strikke! Det eneste virkelig vanskelige, når man har diagramteknikken på plass, er når det er bare noen få masker igjen, og pinnene tenderer til å fly veggimellom :p.

Photobscura 21-01-11 18:02

Noen som skjønner denne oppskriften? Skal man hekle i ... sirkel? Fikk veldig lyst til å lage denne, har noe nydelig tynt petroliumsfarget garn i alpakka liggende.

LanoGakkGakk 21-01-11 18:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1007943)
Noen som skjønner denne oppskriften? Skal man hekle i ... sirkel? Fikk veldig lyst til å lage denne, har noe nydelig tynt petroliumsfarget garn i alpakka liggende.

Har ikke peiling på hekling, men TAKK for linken. Der var jo litt av hvert. Bare post flere sånne linker hvis du har ;)

Photobscura 21-01-11 18:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LanoGakkGakk (Innlegg 1007949)
Har ikke peiling på hekling, men TAKK for linken. Der var jo litt av hvert. Bare post flere sånne linker hvis du har ;)

Du kan også bli venn med hekleogstrikkeoppskrifter.com på facebook, om du er der :)

LanoGakkGakk 21-01-11 18:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1007955)
Du kan også bli venn med hekleogstrikkeoppskrifter.com på facebook, om du er der :)

Har pause! Men jeg skal ha det i tankene....

Licota 21-01-11 18:32

Sitat:

Du begynner med å lage en sirkel på staver og luftmasker. Også snur du og jobber oppover (bygger på) to sirker over den første slik at det blir en trekanet. Også snur du igjen og hekler tre sirkler bortover. også snur du igjen og hekler fire sikler bortover.. osv. Slik fortsetter det.

sistegang 21-01-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1002044)
Jeg selger blader på jobb, og der har de både sy, strikke og hekleblader og quilte.. Sukk.. Så mye fine oppskrifter!! Skulle ønske jeg kunne gjøre sånt ;D

Det er bare å kaste seg ut i det, ved hjelp av bok, youtube video eller på nettet. Jeg lærte å strikke som 20 åring ved hjelp av ei bok.

Photo: Nydelig den Mariusgenseren.
Det å strikke gensere til meg sjøl igjen er endel av belønninga. Er ikke gøy å strikke størrelse XXXL. Så jeg leiter etter en i bomullsgarn. Har ikke bestemt meg om det skal være flere farger eller bare lacemønster.

sistegang 21-01-11 19:13

Jeg strikker trekk til PC'n min akkurat nå. Dette er til den store, nå er det i lillafarger til den lille.
http://home.no/eccostrikking/Bilder/PCtrekk1.jpg http://home.no/eccostrikking/Bilder/PCtrekk2.jpg

Photobscura 21-01-11 19:18

Wow! Så kult, Sistegang!
Ja, da fant jeg to garn i svart eskimo da jeg egentlig lette etter noe annet garn (som på mystisk vis er borte vekk), så da begynte jeg like godt på den hettegenseren! Det går jo så fort! Gleder meg til den er ferdig :D Den er så fiiiin!

Licota, er ikke sikker på om jeg forsto det nå heller :p. Men jeg kan jo kanskje heller spørre igjen når jeg får begynt på det!

Rin 21-01-11 19:37

Veldig kult, Sistegang! Det minner meg om at jeg egentlig trenger å lage et trekk til kindlen min, siden den ikke har det så bra i norsk vinterkulde. :p

LineJM 21-01-11 21:42

Sitat:

Det var en smule kryptisk den oppskrifta, men for meg ser det ut som du skal hekle rundt og rundt men lage hjørner så det blir firkanta. Står jo at det er firkantet men brukes ved å brette i snipp. *småforvirret. Nesten så jeg må prøve for å finne ut av det. Har bare ikke noe egna garn akkurat nå.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.