![]() |
Sv: Mitt aller beste brød
Et virkelig godt brød ja! :) *hurra*
Jeg kommer nok til å kutte en del av saltet siden jeg ikke er så glad i det, men brødet i seg selv var en sukses! Kommer til å bli bakt mer :) All ære til deg Karin som har klekt ut denne gode oppskriften :) Tusen takk for at du deler med oss!! |
Nå har jeg etter hvert prøvd mange lavkarbo brød, å ingen har til nå smakt noe godt. Var veldig optimistisk til Møllerens nye brød, men det smakte helt pyton.
Hadde egenlig gitt opp all brød, men prøvde denne oppskriften som et siste forsøk. Og e bare helt hekta nå, dette var super godt :ja: Tilogmed en kjempe skeptisk mann spiser dette hver morgen nå |
Nok engang et av Karins underverk i ovnen. Jeg har blitt avhengig av brød igjen. Har beggynt å fryse ned skiver i par slik at ikke jeg overspiser dette :)
|
Dette brødet er fantastisk godt, og smaker virkelig omtrent som grovbrød. Jeg varierer på å ha i nøtter/frø hele og å male de helt fint. Det gjør at brødet smaler litt forskjellig fra gang til gang også, noe jeg liker.
|
Dette brødet bakes nå fast her hjemme! Barna foretrekker "vanlig" brød, men jeg og mannen spiser KUN dette:D
Er så fornøyd med at jeg nå faktisk kan ha med meg noen enkle skiver på jobb, og at jeg kan ta en kjapp brødskive sammen med ungene! Hipp hipp hurra, tusen takk Karin! |
For pokker, dette smaker jo brød, jo! Bedre enn brødet fra Lavkarbopikene også, og mye drøyere. Må bare huske å ta ut noen skiver kvelden før, klarer ikke kaldt brød.
Det eneste var at jeg bare fikk 29 skiver ut av det, da... :-) |
Sitat:
Brødet er genialt godt med makrell i tomat og majones på... |
Hva i alle dager er blitzet?????? Forklar please Regner med at det er miksing av ingrediensene det menes, eller?
|
Sitat:
Poenget er vel og kjøre ingrediensene som skal blitzet på full guffe før man tilsetter det tørre :) |
Sitat:
|
Dette brødet hørtes veldig godt ut. Det må jeg prøve. Må bare få tak i litt mer ingredienser :)
|
Dette brødet har reddet meg kjempegodt brød jeg er så glad :)
Tusen takk Karin |
Veldig spent nå. Brødet står i ovnen og håper på en saftig og god brødskive med gräddost :) Opplevde deigen som ganske fast. Skal den være det eller har jeg for lite væske i? Eggene var ganske små så jeg tok 1 ekstra. Regnet at det var 300 g cottage cheese som var ment når det sto en boks. Har en 500 g boks fra Sverige, men her er det vel vanlig med 300g?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Dette er et nydelig brød, jeg så det egentlig allerede da jeg leste oppskriften. Takk for at du har knekket koden, Karin :)
Jeg har bare lyst til å innfomere om at brødet blir helt likt om man bruker jbkm eller xanthan gum, jeg har brukt xanthan de fire siste gangene, fordi jeg var tom for jbkm. Årsaken er enkel, de to stoffene oppfører seg rimelig likt. |
Umm, jo, og så glemte jeg å tilføre at jeg bruker 1 ts salt, og ikke 2, synes det meste lavkarbopålegget har mye salt som det er. Og jeg liker salt! Det er vel første gangen jeg reduserer saltinnholdet i en oppskrift :O
Husker vi lagde brød på heimkunnskapen, og jeg syntes det smakte bløtlagte gryn, fordi vi nesten ikke hadde salt oppi. Men slikt gjør jo ikke noe med hvordan deigen oppfører seg. Anbefaler alle på ketolyse/Atkins, å ha noen skiver av Karins brød i fryseren, det gjør livet så mye enklere! Jeg elsker dette brødet! :) |
Uff, glemte enda noe - og det var kanskje det viktigste! Med silikonbrødformer som man får billig på f.eks, Claes Ohlson, så blir brødet jevnt brunt på alle kanter uten at man må ta det ut, etc.....
Jeg har alltid bakt i gammeldagse metallformer, og fikk en aha-opplevelse for ca 4 uker siden da jeg byttet de ut! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg skjønner ikke hvordan denne oppskriften bare kan inneholde 30 kh. Jeg har akkurat laget en litt annen vri av oppskriften, kuttet ned til 1 egg, ikke cottage cheese, og byttet halvparten av glutenmelet med soyaprotein som nesten ikke inneholder noe kh i det hele tatt. Brødet mitt fikk like vel 26 kh.
Kruskakli kom jo på 11 kh på 60 gram. Har jeg regnet noe feil???:confused::confused::confused: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Eg byttar ut kruskakli med fibrex/sukkerroefiber. Den innholder 3,5 gram karb pr 100 gram :) og 70 % kostfiber.
|
Re: Sv: Mitt aller beste brød
Sitat:
|
Sv: Re: Sv: Mitt aller beste brød
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Re: Sv: Re: Sv: Mitt aller beste brød
Tusen takk dere. Da skal jeg prøve dette. Kan kanskje bruke det i Nannahs knekkebrød også.
|
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Mitt aller beste brød
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Re: Mitt aller beste brød
Har funnet fibrex i både små flak og ferdig oppmalt. Kan kanskje bruke litt av hvert i både brødet her og i knekkebrød. Spennende.
|
Elsker denne oppkriften :D
Samboeren bele også kjempe fornøyd med smaken og konsstensen, å han liker ikke lavkarbo "brød". Men dette er som Karin sier et brød :D |
dette skal bakes idag!
|
Re: Mitt aller beste brød
Bakedag:) Ser at butikkene begynner å få lavkarbobrød fra mix og ferdige, men å lage dette brødet hver annen uke er ikke så slitsomt som butikken skal ha det til :)
|
Står her nå med alle ingrediensene oppmålt og skal til å blande det tørre og det våte. Men ser at det står 5 store egg, jeg har bare mellomstore egg i kjøleskapet. Klokka er over 11 på kvelden, så er ikke store sjangsen å få tak i idag. Bør jeg ha 6 mellomstore egg, eller utgjør det ikke store forskjellen?
|
Tror helt sikkert det går bra uansett om du bruker 5 eller 6 egg :D
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45. |