Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Tips til nybegynnere (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=708)

Fjasnissen 09-05-11 12:49

Sv: Tips til nybegynnere

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sweeti (Innlegg 1099888)
Hei, hvordan vet man at man er i ketose, har prøvd med lavkarbo i snart 2 uker.
:cool:

Hei

Ser at retningen din er lavkarbodiett. Er målet ditt å være i ketose, så ville jeg lest litt om enten Ketolysekuren, Atkins eller Skaldemann for å se hvilken av disse som passer deg best.

For å finne ut om man er i ketose, så kan man bruke ketolysestix eller ketostix. Disse måler man mengden ketoner i urinen to timer etter dagens siste måltid.

*Høna* 24-05-11 10:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 799299)
Ser ut som om du er godt i gang, ja!:D

Dersom det står Karbohydrater mer enn 5 pr 100g, la det bli igjen i butikken!;)

Mye man skal lære, men etter hvert går det så mye greiere!:D

Er det en regel som er grei å holde seg til?

Charlott 24-05-11 10:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av *Høna* (Innlegg 1115193)
Er det en regel som er grei å holde seg til?

Yepp! :ja:

nystoga 23-06-11 11:49

Tusen takk for nyttige nybegynner råd.. Jeg har gått på ketolyse kuren nå siden mandag, og kjenner at motivasjonen kunne vært litt bedre, eller trua at det skal gå er det vel som mangler.. Men den kommer nok snart :) Gøy å lese om alle dere andre som går igjennom det samme og få nyttige tips og råd :) og litt peptalk når det trengs ;) og masse jeg har å lære ang kostholdet skjønner jeg og veging av mat... Men gleder meg til å lære og prøve :)
hilsen grethe

lisebj10 22-07-11 22:40

Fine tips for en i planleggingsfasen! :)

Megvel 01-08-11 22:16

Dytt

Heba 11-08-11 20:18

Jeg er nybegynner, og har et lite spørsmål! Hvordan er det iforhold til langsomme/raske karbohydrater? Er det sånn at jeg kan spise en porsjon med havregrøt til frokost og grovt, glutenfritt brød til lunsj? Eller er alle former for karbohydrater fy fy? :)

mizzim 17-08-11 11:04

urer på de pillene det er snakk om.
jeg tar alle 3
men en skal tas på morgenen en til lunch å en på kvelden. det husker ikke jeg. men de siste dagene harjeg bare tatt alle på morgenen, for da husker jeg de..

er det dumt å ta alle på morgenen?
hvorfor skal de tas til lunch og kvelds?

NinaD 18-08-11 21:41

Jeg er ny på forumet i dag og jeg leser og leser ;)
Veldig lærerikt dette her og veldig inspirerende. Takk for at dere deler deres kunnskap.
Spørsmål kommer helt sikkert etterhvert :D

jeppjepp 18-08-11 22:15

hei er ny begynner med lavkarbo diett ,og har noen spørsmål :)

1: man sier at karbo å fett måltid i lag ikke er slankende, at fettet ikke forbrenner da, f.eks hamburger . hva vist jeg spiser f.eks banan og jus (mye karbo i ) og etter en halv time spiser jeg egg med masse fett. regnes det da som samme måltid eller ikke ? forbrenner jeg fett da,siden det har gått en stund siden jeg spiste karbo . skjønner?

2: jeg ammer og kan derfor gå i ketose,må ha i meg litt per dag,for å ikke miste melka.spiser f.eks en banan el en anna frukt og et glass appelsinjus uten sukker hver morgen. hvor mye karbo bør jeg minst ha i meg per dag da?

3. siden jeg ikke skal gå i ketose,så spiser jeg litt karbo hver dag, bør jeg kanskje ikke spise for mye fett heller da? eller går det bra så lenge jeg holder meg til bare litt karbo om dagen

tror dere jeg går ned i vekt av å bare jøre detta halveis ?
vil foresten ikke gå så fort ned i vekt, max 1-2 kg per uke ..
pga amminga.

Fjasnissen 19-08-11 10:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeppjepp (Innlegg 1186939)
hei er ny begynner med lavkarbo diett ,og har noen spørsmål :)

1: man sier at karbo å fett måltid i lag ikke er slankende, at fettet ikke forbrenner da, f.eks hamburger . hva vist jeg spiser f.eks banan og jus (mye karbo i ) og etter en halv time spiser jeg egg med masse fett. regnes det da som samme måltid eller ikke ? forbrenner jeg fett da,siden det har gått en stund siden jeg spiste karbo . skjønner?

2: jeg ammer og kan derfor gå i ketose,må ha i meg litt per dag,for å ikke miste melka.spiser f.eks en banan el en anna frukt og et glass appelsinjus uten sukker hver morgen. hvor mye karbo bør jeg minst ha i meg per dag da?

3. siden jeg ikke skal gå i ketose,så spiser jeg litt karbo hver dag, bør jeg kanskje ikke spise for mye fett heller da? eller går det bra så lenge jeg holder meg til bare litt karbo om dagen

tror dere jeg går ned i vekt av å bare jøre detta halveis ?
vil foresten ikke gå så fort ned i vekt, max 1-2 kg per uke ..
pga amminga.

Hei.... skal prøve å gi deg noen gode svar.

1. Det som skjer i kroppen når man spiser karbohydrater er at man får blodsukkerstigning. Dette setter igjen i gang utskillelse av insulin, og det er insulinet som gjør kroppen i stand til å lagre fett (veldig enkelt forklart). Så om du spiser eller drikker noe med mye karbohydrater (banan og juice er veldig høykarbo) så vil du ha nok energi i kroppen til at kroppen din ikke trenger mer akkurat der og da. Insulinnivået ditt vil være høyt nok til at det du spiser av fett vil bli lagret. Så det aller verste du kan gjøre er å kombinere høykarbo og høyfett.

2. Det er riktig at det ikke er anbefalt å være i ketose når man fullammer. Men lavkarbo er da mye mer enn ketolyse/atkins/skaldemann. Generell lavkarbo a la Hexeberg eller mer moderat a la Fedon er også bra alternativer. Men du bør ikke blande høykarbo med lavkarbo bare for å holde deg ute av ketose. Det finnes andre ting man kan spise. I følge Lutz ligger det en grense på rundt 72 gram karbohydrater pr dag. Spiser man under dette behøver man ikke tenke på fettinntaket. Overgår man dette skal man redusere fettinntaket. Igjen, enkelt forklart.

3. Se det jeg sier over. Og svaret på ditt siste spørmål er for min del nei. Jeg tror ikke du kommer til å gå mye ned ved å gjøre dette halvveis.... heller det motsatte. Og om du skulle gå ned så tror jeg i alle fall ikke du kommer til å gå ned 1-2 kilo i uka. Det er et svært urealistisk mål. De som går ned mest på de strengeste kurene går svært sjeldent ned mer enn 1,5 kilo i uka, og det er veldig mye. En halvkilo i uka er en fin vektnedgang som de fleste (med realistiske mål) er fornøyd med.

Jeg tror du må justere forventningene dine litt og lese deg mer opp på hva lavkarbo egentlig innebærer, men utifra hva jeg skjønner så kan Fedon Lindberg være et sted å starte mens du ammer.

Les det første innlegget i denne tråden nøye: http://forum.lavkarbo.no/showthread....gynnerehttp://.

Lykke til.

oCamilla 03-09-11 12:28

Hvorfor unngå koffein? Kaffi er ikke lett å la være....

Marina 03-09-11 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av oCamilla (Innlegg 1198746)

Det beste svaret på dette tror jeg du får av Thomas Geisner, hjerte-/lungekirurg og forsker. Han ønsker å gå ned 10 kg fett, og en av punktene på listen til hvordan han skal nå målet er:

"Maks 2 kopper kaffe om dagen, og aldri kaffe etter kl 12"

Her forklarer han hvorfor:

"Kaffe gir også økt kortisol-utskillelse. Kortisol er naturlig høyt om morgenen, og er kroppens egen tennplugg. En deilig vekke-effekt om morgenen, og mine to doble espresso bidrar til at dagen starter med et svusj! Utover ettermiddagen og kvelden faller kortisol naturlig, og kaffe i denne delen av dagen vil bidra til at nivået øker igjen, på tvers av vår medfødte rytme."

Du kan lese hele innlegget her: http://tgeisner.com/2011/08/11/en-st...e-fett-tap-n1/

Håper dette hjelper! :) Heier på deg :heia: Du klarer dette!

Carisma 04-09-11 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av oCamilla (Innlegg 1198746)

Alt er lett å la være om du vil nok. Jeg kuttet kaffe da jeg ble gravid, gikk fint det siden jeg måtte.

mizzim 06-09-11 10:17

jeg skjønner ingenting. imorra er det 7 uker siden jeg startet på ketolyse å har gått fint nedover hele tiden. på onsdag som var veide jeg 101,7 å når jeg startet på ketose veide jeg 108,6 så det er jo fin nedgang.
men så, på fredag veide jeg 101,4 kjempe fornøyd.
holdt meg helt til kuren som vanlig alle dager, å igår veide jeg 102,4 å idag 102,5.. har veiedag imorra å vil jo egentlig være under 101,7 da, for vil jo ned vær uke.
hva er grunnen til dette? er sååå frustrert nå, for er meget virkit for meg å være under 102,5 pga da er bmi en på 32 å vi får ikke prøverør om ikke bmi en er under 32, å så skal vi til første kosultasjon på sykehuset til mandag, å da vil jeg jo være godt under 102,5 ikke på det tallet... wrææææææææææææææl

Tidl. medlem 25-09-11 05:44

takk for fornuftige tips

Motle05 10-12-11 10:32

Blir litt forvirret av dette med drikke av mineralvann. Er lightbrus ok eller bør man unngå det grunnet feil sukkererstatning??

Marina 10-12-11 18:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Motle05 (Innlegg 1264733)
Blir litt forvirret av dette med drikke av mineralvann. Er lightbrus ok eller bør man unngå det grunnet feil sukkererstatning??

Det er litt opp til deg selv. Men vær obs på at noe lightbrus har en del kh. Pepsi Max har ca 0, mens Mozell Light har rundt 4 f.eks.

Nomade 19-12-11 22:36

vekta mi stod stille etter 2 uke. gikk ned 3 kg 1. uka. er på min 4 uka lavkarbo nå. spiser maks 20 karbo på en dag. trener ikke mye har polio på venstre bein som gjør litt vaskligere for meg å trene. Hvor mye fett? kan d bli for mye fett?
spiser meg mett mest kjøtt men lite grønsaker på en dag. når kan d begyyne igjen å gå ned? bare vil høre fra dere som har opplevd de samme problemene i starten.

Marina 21-12-11 22:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nomade (Innlegg 1269740)
vekta mi stod stille etter 2 uke. gikk ned 3 kg 1. uka. er på min 4 uka lavkarbo nå. spiser maks 20 karbo på en dag. trener ikke mye har polio på venstre bein som gjør litt vaskligere for meg å trene. Hvor mye fett? kan d bli for mye fett?
spiser meg mett mest kjøtt men lite grønsaker på en dag. når kan d begyyne igjen å gå ned? bare vil høre fra dere som har opplevd de samme problemene i starten.

Heihei. Det er ganske vanlig å gå ned litt i rykk og napp :) Blir enklere for oss å veilede deg dersom du oppgir høyde, vekt og litt mer om hva du spiser :smile:

herermitthjem67 24-03-12 17:31

Ikke koffein...?? :O

Froskeprinsessen 26-03-12 16:06

Så ikke no kaffe og ikke no sjampingjong? har holdt på siden 6 mars, trener en halvtime hverdag, spiser kylling/bacon bruker litt fløte med sopp til saus og spiser broccoli, men det er alt, og vekta står bom stille

Charlott 26-03-12 16:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Froskeprinsessen (Innlegg 1321274)
Så ikke no kaffe og ikke no sjampingjong? har holdt på siden 6 mars, trener en halvtime hverdag, spiser kylling/bacon bruker litt fløte med sopp til saus og spiser broccoli, men det er alt, og vekta står bom stille

De aller fleste drikker kaffe uten at det ødelegger noe, og sopp kan du definitivt spise :)

Galest 27-03-12 12:56

Kjempe flott innlegg. Takk :)

destiny84 27-03-12 15:32

Jeg fant en sukkerfri gele på lavkarbo torget, fra Eldorado.... bare et tips liksom ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.