Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Januarstartere (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53594)

Sjøstjerne 14-01-13 08:35

Sv: Januarstartere

En vanlig dag for meg er;
Frokost: egg og bacon, to egg, fem skiver bacon. Pluss cocosa i te, eller bare rent.
Lunsj: Hva enn jeg finner, som regel ost.
Middag: Har en ukesmeny, men f.eks i dag er det ovnsbakt laks med blomkål/brokkoli
Kvelds: Nada..
Drikker også tran..

Har å hørt att de siste kiloene er vanskelige, men denne skuta går så sakte nå at den går snart i bakk! Ble litt lurt av all vannvekten som forsvant å. Nå har jeg jo gått opp litt igjen! Å jeg trener jo hver dag! Hardt. Men har kuttet ut de bjørnene nå, å ikke mer funny bisniss.

Tristhin 14-01-13 09:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karrbis (Innlegg 1417869)
Tror nok heller ikke at ei skje mel ødelegger noe.

Oppsi rolls med pizzafyll og ost, kyllingmuffins og kyllingkebab på pinner er bonkret i frysen for kommende uke :) Synes ofte lunsjen har vært vanskeligst å få til, men nå har jeg ingen unnskyldning til å sprekke eller gå sulten :p

Ny uke - nye muligheter :) Lykke til folkens :)

ÅÅ, det hørest helt supert ut å ha så mye godt i fryseren! :) Tar gjerne i mot oppskrift på kyllingmuffins altså! ;) Og disse opsi rolls.. hvordan pizzafyll bruker du på den? Og steker du den først for så å fryse ned? Er ikke den fødte husmor, så må ha det inn med t-skje noe ganger ;)

Sunroad78 14-01-13 10:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjøstjerne (Innlegg 1417962)
Frokost: egg og bacon, to egg, fem skiver bacon. Pluss cocosa i te, eller bare rent.
Middag: Har en ukesmeny, men f.eks i dag er det ovnsbakt laks med blomkål/brokkoli
Drikker også tran..

Har å hørt att de siste kiloene er vanskelige, men denne skuta går så sakte nå at den går snart i bakk! Ble litt lurt av all vannvekten som forsvant å. Nå har jeg jo gått opp litt igjen! Å jeg trener jo hver dag! Hardt. Men har kuttet ut de bjørnene nå, å ikke mer funny bisniss.

Som Gerd sier til meg; du spiser ALT for lite grønnsaker. Karbohydratene skal i hovedsak fylle kh kvoten din og du skal spise MYE brokkoli/blomkål for å fylle den. Jeg bruker mye avokado, det er kh og i tillegg masse naturlig og sunt fett ;)

Min typiske dagsmeny:
Frokost: egg (stekt eller kokt) og bacon eller avokado
Lunsj: salat av isbergsalat, paprika, tomat, agurk, avokado, fetaost og masse fetaostolje, egg, sukkererter, brokkoli og blomkål
Middag: kjøtt/fisk, saus og brokkoli/blomkål, sopp, litt rødløk
I tillegg drikker jeg MYE vann ;)

Proteinkilden i salaten trenger ikke være egg, kan også være skalldyr, skinke eller andre proteinkilder. Du trener mye og hardt, det kan stagge vektnedgangen fordi du bygger muskler og muskler er tyngre enn fett :)

MaritR 14-01-13 11:58

Sitat:

Drikker også tran..

Enig med sunroard78 her, alt for lite fet og grønnsaker.

Pinng 14-01-13 12:10

03.01.13: 123kg
13.01.13: 118kg

MaritR 14-01-13 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pinng (Innlegg 1418071)

Gratulerer med vektnedgang :D

Tristhin 14-01-13 14:14

Gratulerer masse!! :) 5 kg på 10 dager er jo flott! :)

Sjøstjerne 14-01-13 16:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sunroad78 (Innlegg 1417990)
Som Gerd sier til meg; du spiser ALT for lite grønnsaker. Karbohydratene skal i hovedsak fylle kh kvoten din og du skal spise MYE brokkoli/blomkål for å fylle den. Jeg bruker mye avokado, det er kh og i tillegg masse naturlig og sunt fett ;)

Min typiske dagsmeny:
Frokost: egg (stekt eller kokt) og bacon eller avokado
Lunsj: salat av isbergsalat, paprika, tomat, agurk, avokado, fetaost og masse fetaostolje, egg, sukkererter, brokkoli og blomkål
Middag: kjøtt/fisk, saus og brokkoli/blomkål, sopp, litt rødløk
I tillegg drikker jeg MYE vann ;)

Proteinkilden i salaten trenger ikke være egg, kan også være skalldyr, skinke eller andre proteinkilder. Du trener mye og hardt, det kan stagge vektnedgangen fordi du bygger muskler og muskler er tyngre enn fett :)

Ok, skal ha mer grønnsaker, hva med wok til lunsj? Kan jo lage en stor porsjon til to dager. Trur jeg vil prøve dette. MAsse grønnsaker, litt egg og svin eller noe.
Jeg drikker haugevis av vann, så det er nok ikke ett problem.
Jeg skal prøve å venne meg til avokado igjen da.. Ugh.

Tusen takk for feedback! Fryktet att det manglet grønnsaker.. Tenkte å begynne med protein shake på morgen da, HealthSmart Chocorite proteinpulver!

Karrbis 14-01-13 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tristhin (Innlegg 1417982)
ÅÅ, det hørest helt supert ut å ha så mye godt i fryseren! :) Tar gjerne i mot oppskrift på kyllingmuffins altså! ;) Og disse opsi rolls.. hvordan pizzafyll bruker du på den? Og steker du den først for så å fryse ned? Er ikke den fødte husmor, så må ha det inn med t-skje noe ganger ;)

Oppskriften på kyllingmuffins fant jeg her inne på oppskriftsforumet en gang - husker ikke hvem som har lagt den ut. Det er vel egentlig kyllingomelett i muffinsform, men veldig praktisk å ha med til lunsj.

Oppskrift;
2 kyllingfileter (ev kyllingrester)
0,5 paprika
100gram ost
4 egg
Salt/pepper/ev annet krydder

Stek kyllingfiletene (små biter)
Skjær paprika i biter og surr myk
Riv ost
Pisk opp egg og krydder
Bland alt
Ha i muffinsformer (tror jeg fikk 10 mellomstore)
Stek på 180 grader i Ca 25 min

Du kan ha forskjellig grønnsaker/ kjøtt i formene.
Lurt å smøre formene, om du ikke har silikonform - det setter seg lett fast.

Jeg leser endel på oppskriftssidene - mange gode ideer der :):)

Pizzafyll til opsi rollene varierer, men som regel kjøttdeig, løk, paprika, hvitløk og en boks tomater - krydder oregano, paprika, salt og pepper(putrer til vesken er nesten borte - for ikke få svampete oppsi)
Jeg steker oppsi rollen halve steketiden -tar de ut og fyller på m pizzasaus og ost. Steker til osten er gylden.

Lykke til :)

Karrbis 14-01-13 18:47

Sitat:

Bra jobba :)

Gressenka 14-01-13 18:50

Ikke gi deg sjøstjerne!! ;) Prøv som Gerd sier å få i deg mere grønsaker. Muskler veier mer enn fett ( uheldigvis) men tenk for en sunn og flott kropp du har da! Masse lykke til så håper jeg at det løsner igjen og går nedover de siste kiloene:)

Kan dere friske opp minnet mitt litt her. Når det står at: Karbohydrat er 13, hvor 7,5 og 3,2 er to forsjellige sukkerarter. Skal disse trekkes fra da? Det er proteinshaken min fra "whey" det er snakk om er :)

Wonder woman 14-01-13 20:02

Gratulerer til dere som har gått ned i vekt! Bra jobba :heia:

Jeg lager med smoothie med avokado ellers får jeg det ikke ned i det hele tatt...

De kyllingmuffinsene så gode ut. Det blir nok sånn til middag idag!

Jeg er tilbake igjen, endelig klarer jeg å tenke rasjonelt igjen og da klarer jeg å fokusere på rett kost og trening. Nå satser jeg på at jeg klarer å finne stabil ketose form til neste runde med PMS og at jeg da klarer å holde meg til opplegget.

Karrbis 14-01-13 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Wonder woman (Innlegg 1418220)
Gratulerer til dere som har gått ned i vekt! Bra jobba :heia:

Jeg lager med smoothie med avokado ellers får jeg det ikke ned i det hele tatt...

De kyllingmuffinsene så gode ut. Det blir nok sånn til middag idag!

Jeg er tilbake igjen, endelig klarer jeg å tenke rasjonelt igjen og da klarer jeg å fokusere på rett kost og trening. Nå satser jeg på at jeg klarer å finne stabil ketose form til neste runde med PMS og at jeg da klarer å holde meg til opplegget.

Kanskje til neste Pms runde så har kroppen skjønt at det er best i ketose - at den ikke trenger sukkerstimuli ;)

Sjøstjerne 14-01-13 22:24

Jeg har brutk det 70%/25%/5% formelen, å regnet ut hva jeg trenger, tatt da i betrakting att man skal ha 1g protein pr kg kroppsvekt. Dette kom jeg frem til:
Fett = 177.24g
Proteiner (1g pr kg)= 63,3g prot
Karbo = 12,66g

Høres det realt ut?

L@dy jojo 14-01-13 23:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gressenka (Innlegg 1417804)
Opsi Rolls.

Dette er noe jeg har når jeg bare måååå ha noe lyst å ha pålegg på. Det er vel mer som noen skum-lapper, og smaker nesten ingenting men de er supre til å pøse på med mye godt pålegg:)

3 eggeplommer og 100g philadelphia ost røres godt sammen. Pisk 3 eggehviter stive og vend inn eggeplomme og osteblandingen. Lag "klatter" av dette skummet på bakepapir på en stekeplate. Stekes på 150 grader i ca. 30 min.

Røra inneholder totalt 5 karber.

Åhh...dette skal jeg lage! Har laget ostegull frem til nå om jeg ville hatt noe å ha pålegg på, men veldig greit å bytte på litt :-)

L@dy jojo 14-01-13 23:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karrbis (Innlegg 1417869)
Tror nok heller ikke at ei skje mel ødelegger noe.

Oppsi rolls med pizzafyll og ost, kyllingmuffins og kyllingkebab på pinner er bonkret i frysen for kommende uke :) Synes ofte lunsjen har vært vanskeligst å få til, men nå har jeg ingen unnskyldning til å sprekke eller gå sulten :p

Ny uke - nye muligheter :) Lykke til folkens :)

Her var det mye spennende!! Så lurt å lage et lite lager....noterer bak øret :D

L@dy jojo 14-01-13 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sjøstjerne (Innlegg 1417766)
Opddatering på Sjøstjerna's krisesituasjon: Nytt av året er att jeg har innført Vitaminbjørner, disse inneholder Sorbitol. Kan dette være partystopperen? HAr i alle fall gitt bjørnene en kald skulder!

Høres jo ut som om det kan være grunnen kanskje, ellers så vet jeg det er klistret en tråd full med råd om vekten stagnerer.
Mener å huske at koffein, sukketter, for lite vann, for lite grønnsaker kan være noen av årsakene.

Om man har vert "nazi" med lite karber over lang tid, så vet jeg at å ta en kveld med mye karber, skal gjøre noe med forbrenningen igjen.
Mener å ha lest det et par steder her inne. Men dette er når du har gått på lav-karbo lenge og du har stagnert, og eliminert alle party-stoppere.

L@dy jojo 14-01-13 23:20

Sitat:

Grattis!! Så flink du har vert!! :D

L@dy jojo 14-01-13 23:24

Sitat:

Drikker også tran..

Får du i deg litt lite protein? Om du trener hver dag så skal du ha i deg ganske mye mer protein enn om man ikke trener. Fant en tråd inne på forumet med en oppskrift på hvordan å regne ut det daglige proteinbehovet.

L@dy jojo 14-01-13 23:28

Ok litt mange innlegg fra meg på rappen her...beklager...

Har ikke vert her inne på en stund, føles det som, siden jeg har vert syk. :p

Utrolig mye fine oppskrifter...tusen takk :-)

Gressenka 14-01-13 23:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av L@dy jojo (Innlegg 1418304)
Åhh...dette skal jeg lage! Har laget ostegull frem til nå om jeg ville hatt noe å ha pålegg på, men veldig greit å bytte på litt :-)

Hva er ostegull`? :)

Karrbis 15-01-13 00:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gressenka (Innlegg 1418332)

Tror det det samme som osteknekkis.
Dvs skivet ost ( gjerne ferdigskivet med smak) som er stekt i mikro eller stekovn. Da blir de harde og knaser :)
De er veldig gode med pålegg, dipp eller til taco.
Oppskrift ligger her inne :)

MaritR 15-01-13 08:40

Startvekt: 98,8
8 januar : 96,4 -2,4
15 januar: 93,9 -2,5 (influensa)
22 januar:
29 januar:

Sjøstjerne 15-01-13 11:12

Veide inn på 64.1 kg i dag :( jeg har gått opp. Æsj!

L@dy jojo 15-01-13 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gressenka (Innlegg 1418332)

Kaller det ostegull,,,for det minner om potetgull, bare laget av ost :-).

Jeg legger osteskivene på matpapir midt i ovnen. Ovnen skal stå på 175 grader. Lar de stå til det bobler i osten, legges på rist til de er kalde og sprø ...nam nam :-)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.