Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Nannahs supergode knekkebrød! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214)

britny 08-06-10 14:33

Sv: Nannahs supergode knekkebrød!

kjempegode:)) erstattet litt av solsikkekj.som jeg knuste litt., m knuste hasselnøtter,mest fordi jeg ikke hadde nok. kommer til åfortsette å bake disse :)

supermom 08-06-10 20:19

Spennende oppskrift! 2 brett stekes i dette øyeblikk. :D

Sisteinnsats 13-06-10 11:53

Jeg har bare en plate. Går det bra å bre deigen utover to bakepapir og la det ene stå til det andre er stekt?

Kitt 13-06-10 11:58

Ikke noe problem.:D

Havfruen11 13-06-10 15:02

Da har jeg også prøvd meg på disse knekkebrødene.
De ble kjempegode og veldig lettvint å "bake", er bare å røre det hele sammen i en bolle.
Det ble to plater og 32 stk hos meg :)

fiffi 13-06-10 17:35

Jeg har bakt disse for første gang i dag, de var supre! Mannen har spist så mange at jeg er redd han "gjør" i buksa hehe..

Det blir nok fast takst å bake disse:D

Tusen takk for super oppskrift!:)

Cec1973 13-06-10 22:08

Oj, jeg syntes knekkebødene så mildt sagt ikke gode ut. Der tok jeg feil gitt! Laget en prosjon nå i kveld og har spist ørlitegranne. Hadde dog litt problemer med å dele knekkebrødet, men pytt sann, det smaker det samme uansett...:-D Prøv å ha på Synnøve Findens smør med maldonsalt. SINNSYKT godt! Takk for tips! (Da gjenstår det å se om magen er like fornøyd...:-))

Cec xxx.

MAR 14-06-10 14:24

Hei! Skal lage disse i dag tenkte jeg, men lurer på en sak..

Jeg liker ikke sesamfrø og kan ikke spise solsikkefrø. Er veeldig glad i linfrø.. Mon tro om det funker å bytte ut både solsikkefrø og sesamfrø med linfrø? Evt erstatte noe av solsikkefrøene med gresskarkjerner?

Cec1973 14-06-10 14:58

Jeg kuttet forresten ut linfrøene, med det resultat at det antageligvis ble litt for mye væske så knekkebrødene var helt myke i morges! Vel, de smakte fortsatt godt! :-) får ta litt mindre vann neste gang! :-)

cec xxx.

Lillemy71 14-06-10 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cec1973 (Innlegg 890884)
Jeg kuttet forresten ut linfrøene, med det resultat at det antageligvis ble litt for mye væske så knekkebrødene var helt myke i morges! Vel, de smakte fortsatt godt! :-) får ta litt mindre vann neste gang! :-)

cec xxx.

Er bare å hive de inn i ovnen på ei rist og tørke de ei stund til. De bør heller ikke ligge i en helt tett plasboks, men gjerne i en sånn kakeboks i metall eller ha lokket litt åpent.

Steike/tørketiden vil variere etter hvilken ovn du har men jeg steiker de til e er helt harde og nesten litt svidd-da blir det popcorn smak i de og du kjenner ikke at det er frø/kli i. Ellers bruker jeg ikke søtt i (synes det er helt unødvendig) og en god del mer fiberhusk.

Et tips som gjør det enklere å dele knekkebrødene er å dele på nytt med et pizzahjul når de begynner å stivne men før de blir helt harde, da er de ganske greie å få delt opp.

Grovsnus 17-06-10 22:35

Brukte oppskrifta di, men tilsatte gresskarkjerner. Gresskar og solsikkekjerner kjørte jeg i "Foodprofessoren" da trengte oppskrifta mere vann, men fikk god smak, og det er lettere å nyttigjøre seg alt det gode inni frøene :-)
Mvh Grovsnus
(Takk for den oppskrifta Nannah)

Tiki 18-06-10 23:10

Disse skal jeg bake i helga. Tror jeg har alt jeg trenger. Har spist lite brød / knekkebrøderstatninger. Men er nå på jakt etter ting jeg kan ha med på ferier i sommer, som er lettvindt og greit. Bruker mye ostechips til vanlig, men mest praktisk med micro det da.

MAR 19-06-10 00:29

Selv kjøpte jeg en pakke revet jarlsberg (0g karber) og tilsatte i oppskriften, ble bare SÅ godt! Flere knekkebrød og kjempegod og spennende smak - herlig! Bare et lite forslag :)

Sisteinnsats 20-06-10 20:09

Nå har jeg også fått laget disse, og gjorde meg følgende erfaringer:

1. Husk å skjære opp før man steker..:p
Glemte det, jeg..

2. Brett nr 2 (hvis man steker ett og ett) krever litt kortere steketid.
Det gjorde ihvertfall det hos meg. Det andre brettet ble litt i overkant godt stekt.

3. De var kjempegode, og hele familien digget dem! :D

Lillemy71 21-06-10 07:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marteamanda (Innlegg 893234)
Selv kjøpte jeg en pakke revet jarlsberg (0g karber) og tilsatte i oppskriften, ble bare SÅ godt! Flere knekkebrød og kjempegod og spennende smak - herlig! Bare et lite forslag :)

Oh yes - oste knekkis er kjempegodt :D

Tiki 21-06-10 18:27

Disse var supergodet. Byttet ut gr. sosikkekjerner med gresskarkjerner, og strødde noen sesamfrø på toppen. Disse blir med på ferie i sommer gantert.

Gelica 05-07-10 12:03

I oppskriften står det litt søtt.
Hva og hvor mye brukes da? (er helt ny her)
Hvor mange kh er det i disse?

Gleder meg til å prøve :-)

Kitt 05-07-10 12:15

Litt søtt er vel en teskje eller så. Splenda, sukrin, Hermesetas, natreen, mye søtstoff å velge i! Alle finner som regel "sin" greie! Jeg kjøper Hermesetas i Sverige og er svært fornøyd med det!:D

Det står i oppskriften at det er ca 1 karb pr knekkebrød om du får 32 stk!;)

Gelica 05-07-10 17:33

Trenger litt hjelp her.
Jeg har nå kjøpt alle ingrediensene, MEN fikk ikke tak i fiberhusk.
Kan jeg lage knekkebrødene uten dette, eller må jeg vente til jeg får tak i det?
Må jeg på helsekostbutikken for å få tak i dette?

Håper jeg kan lage dette i kveld uten fiberhusk, men bare om det smaker like godt uten:-)

Kitt 05-07-10 17:44

Er nok viktig å ha Fiberhusk som fungerer som bindemiddel.
De har det på ICA og Meny, vet jeg, ellers blir det nok helsekost- butikker, ja!

Gelica 05-07-10 18:55

Tusen takk for raskt svar.
Da blir det ikke knekkebrød før i morgen.
Jeg ELSKER knekkebrød og er veldig spent på resultatet:-)

Fikk svar på at det er ca 1 kh per knekkebrød, så da kan man spise noen i løpet av en dag med masse pålegg på :-)
Gleder meg !!

Lillemy71 05-07-10 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gelica (Innlegg 899344)

Fikk svar på at det er ca 1 kh per knekkebrød, så da kan man spise noen i løpet av en dag med masse pålegg på :-)
Gleder meg !!

Husk bare at brøderstatninger (også knekkebrød) kan virke som partystopper for mange.

Carisma 05-07-10 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gelica (Innlegg 899344)

Du kan jo lage microknekkebrødet du finner oppskrift på i forumet så lenge. Trenger bare linfrø og vann.

Rin 06-07-10 08:03

Alle elsker disse knekkebrødene. Jeg er på besøk hos familie og lagde et par brett med disse, de var borte vekk etter knapt to dager. :eek::p

Gelica 06-07-10 21:49

Da fikk jeg endelig tak i fiberhusk og knekkebrødene står nå i ovnen :-)
MEN hvordan skal de oppbevares?
Ser plast frarådes og at man burde ha en type blikkboks, noe jeg ikke har.
Hjelp?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:58.