Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 07-12-10 21:59

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 980383)
Men det ER også lov å skrive beiken og sørvis. Man trenger dog ikke gjøre det :p

Og pøbb. Og sjampanje. *Går i en krok og gråter en skvett*

Supera 07-12-10 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 980333)
Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det :o. SKAL smilysene være I setningen eller utenfor :confused:? Tar imot gode råd med stor takk :ja:.

Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det. :o SKAL smilysene være I setningen eller utenfor? :confused: Tar imot gode råd med stor takk. :ja:

JEG føler at det blir rettest at den er innenfor, men samtidig....:rolleyes:

Jeg føler at det ser best ut når den er utenfor. :snill: Den er ikke en del av setningen, men mer en reaksjon på setningen. Og det ser så rart ut når punktumet kommer for seg selv. Synes jeg i alle fall. Men har aldri sett noen regler på det, nei.

Huldr 07-12-10 22:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 980414)
Jeg føler at det ser best ut når den er utenfor. :snill: Den er ikke en del av setningen, men mer en reaksjon på setningen. Og det ser så rart ut når punktumet kommer for seg selv. Synes jeg i alle fall. Men har aldri sett noen regler på det, nei.

Hehe. For meg er det som om reaksjonen da kommer veldig tregt. Først fullfører man setningen med et punktum. Full stopp. Og et smil eller hva det enn måtte være. Raaaart :p

Utropstegn derimot er jo et uttrykk for følelse i seg selv, og dermed passer det best at emoticonet kommer rett etter det. Synes jeg :p

TrillTrall 07-12-10 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 980333)
Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det :o. SKAL smilysene være I setningen eller utenfor :confused:? Tar imot gode råd med stor takk :ja:.

Jeg har lurt på dette før og lurer fremdeles på det. :o SKAL smilysene være I setningen eller utenfor? :confused: Tar imot gode råd med stor takk. :ja:

JEG føler at det blir rettest at den er innenfor, men samtidig....:rolleyes:

Jeg setter som oftest etter slutt-tegnet, men det hender jeg putter den inni dersom den passer i midten av en setning. :)

Kanutten 07-12-10 23:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 980418)
Hehe. For meg er det som om reaksjonen da kommer veldig tregt. Først fullfører man setningen med et punktum. Full stopp. Og et smil eller hva det enn måtte være. Raaaart :p

Utropstegn derimot er jo et uttrykk for følelse i seg selv, og dermed passer det best at emoticonet kommer rett etter det. Synes jeg :p

Jo, ja enig med deg!

TrillTrall 07-12-10 23:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 980383)
Men det ER også lov å skrive beiken og sørvis. Man trenger dog ikke gjøre det :p

Teip er noe av det verste jeg ser skrevet. Usj. Og jeg mener man en gang vurderte å kalle sjokolademilkshake for sjokoladeskaka mjølk, men jeg tror ikke man fikk gjennomslag for akkurat den. ;)

Kanutten 07-12-10 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 980523)
Teip er noe av det verste jeg ser skrevet. Usj. Og jeg mener man en gang vurderte å kalle sjokolademilkshake for sjokoladeskaka mjølk, men jeg tror ikke man fikk gjennomslag for akkurat den. ;)

:lol: :lol:

Kanutten 07-12-10 23:46

Ordet BAG er jo norsk da... Fra baggi som betyr veske/pakke. Det måtte bare en runde rundt om i verden før det kom tilbake.

senorita 08-12-10 00:11

ketsjup er også fint :P og sjampo :D

Gracella 08-12-10 01:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 980560)
ketsjup er også fint :P og sjampo :D

Hvor er "grøsse-smailisen" når man trenger den, hehe :eek:

vimsen85 08-12-10 01:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 979947)
Hmm?? Jeg trodde at gjeddekakene fra Pasvik var verdenskjent og berømt laaaangt utover kommunegrensen :D.

Da jeg ble voksen, skjønte jeg at gjedden ble sett på som ufisk av mange, særlig på østlandet (og der bor det jo flest folk...:rolleyes:). Gjeddekaker er gode de, i den grad fisk er godt.

Ellers er det jo mange som spiser ål, og den spiser litt av hvert - i godt selskap med reker og krabber....
Reker og krabber er forresten tabu å spise i følge bibelen. Av fugler som ikke skal spises, nevnes flaggermusen(!) (Bare tatt med som en kuriositet nå).

edit:

Lev 11:12 Whatsoever hath no fins nor scales in the waters, that [shall be] an abomination unto you.
Her står det at man bare kan spise det som har finner og skjell. Ål har mikroskopiske skjell, så det er vel tvilsomt at Gud mente at den skulle spises (før mikroskopets tid)

Det nevnes vel mye i 3. mosebok hva som er lov og ikke lov å spise. Mary Douglas mener at det som regnes som urent i jødiske spiseregler er det som ikke passer inn i kategoriene. Interressant tanke, men teorien hennes har blitt kritisert mye. Jeg er ganske sikker på at jeg har hørt at spisereglene blir opphevet av Jesus i det nye testamenter (selv om jeg ikke er sikker på dette..). Så da kan vel kristne i bunn og grunn spise det de vil?

Men, ja. Det hadde vel ikke så me med saken å gjøre. Er det ingen som har en krumkakeoppskrift?

Idarull 08-12-10 12:06

Er det mulig å bli TYNN med lavkarbo uten å trene?

Gracella 08-12-10 12:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 980767)
Er det mulig å bli TYNN med lavkarbo uten å trene?

Det spørs vel hva du mener med TYNN :confused:
Spiser du naturlig/lavkarbo, så vil kroppen gå til en naturlig størrelse, og det er nok et stykke fra å være (dagens ideal-)tynn. Vi kvinner skal ha et fettdepot på kroppen (forsåvidt gjelder det for menn også).

Trener du, så vil du få mer definerte muskler, alt etter hvordan du trener.
Jeg tror ikke man kan trene seg tynn.
Selvfølgelig kan man sulte seg og trene kun for å forbrenne kalorier. Da vil man miste fett og muskelmasse og tilslutt bli... tynn :(.

For økt fettforbrenning, bør man trene de store muskelgruppene, dvs lår og setemuskler.

Supera 08-12-10 18:39

Faren min er vanskelig å kjøpe gave til, men så kom jeg tilfeldigvis over røykeovn på nettet og det tror jeg virkelig han hadde likt. Noen som har noen erfaringer med det? Funker en til 4-500 kr på biltema/clas ohlson greit, eller må man kjøpe noe skikkelige greier ett annet sted?

Anarko 08-12-10 21:48

Har hørt av en kompis at den på clas ohlson funker fint :)

senorita 08-12-10 23:39

Er det noen som vet hvordan man lager hjemmelaget baconsnacks? Så kan man jo salte og krydre som man vil selv.. Er dem friterte? Stekte? Dem er jo veldig porøse, minner jo ikke meg om kjøtt i det hele tatt.. Noen som vet?:D

Supera 08-12-10 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 981055)
Har hørt av en kompis at den på clas ohlson funker fint :)

Takk, da gir vi den en sjanse! :snill:

Furine 08-12-10 23:55

Dei ein får kjøpt er nok frityrsteikte.
Fann ei amerikansk oppskrift som er omnsbasert Desse posnar jo veldig opp! Søk på pork rinds eller cracklin, så finn du nok noko!

Denne oppskrifta såg jo relativt grei ut.

Carisma 09-12-10 00:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 981127)
Er det noen som vet hvordan man lager hjemmelaget baconsnacks?

Først og fresmt trenger du en haug med mais... De er nok ikke basert på kjøtt nei :nei: Laget av maismel.

Furine 09-12-10 10:01

Trur kanskje ho meiner baconsvor, Carisma...

vimsen85 09-12-10 10:26

Men de friterer tørka baconsvor. Hvor får man tak i det?

Jeg har et spørsmål: Hva er frelse for Max Weber? Har muntelig eksamen klokka to og nå har jeg glemt alt jeg kunne i går! Aaaaaaaah!! Et annet spørsmål er hvorfor jeg sitter her..? :p Juleferie om fem og en halv time! :D

Photobscura 09-12-10 14:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 980937)
Faren min er vanskelig å kjøpe gave til, men så kom jeg tilfeldigvis over røykeovn på nettet og det tror jeg virkelig han hadde likt. Noen som har noen erfaringer med det? Funker en til 4-500 kr på biltema/clas ohlson greit, eller må man kjøpe noe skikkelige greier ett annet sted?

Min far sverger hardt til Abu-røk, og han er en godt erfaren røker. Jeg tror du kan få de minste for pluss minus 500 kr, altså :).

TrillTrall 09-12-10 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 981151)
Først og fresmt trenger du en haug med mais... De er nok ikke basert på kjøtt nei :nei: Laget av maismel.

Kalles ikke de som er laget av mais for "snacks med baconsmak" tro? Kan de kalle det "baconsnacks" når det ikke er laget av bacon?

senorita 09-12-10 16:32

mente så klart svor ja :P

Supera 09-12-10 17:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 981367)
Min far sverger hardt til Abu-røk, og han er en godt erfaren røker. Jeg tror du kan få de minste for pluss minus 500 kr, altså :).

Hm, regner med det er en slik en da:
http://www.gronbergsport.no/files/thumb/abu.jpg

Men så var det å finne slike da... Får sende noen av søsknene mine på leting i friluftsliv-butikker i Stavanger og Oslo. Takk for tips!

Carisma 09-12-10 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 981450)
Men så var det å finne slike da... Får sende noen av søsknene mine på leting i friluftsliv-butikker i Stavanger og Oslo. Takk for tips!

XXL har, billig også: http://www.xxl.no/fiske/fisketilbeho...ennere-1060229

Supera 09-12-10 22:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 981568)

Oooh! Takk! :snill:

Carisma 09-12-10 23:22

Jeg lurer på hvorfor jeg har klart å overbevise meg selv om at smultring er en ok karbohydratkilde? :flau: :_plystre:

Anarko 10-12-10 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 981644)
Jeg lurer på hvorfor jeg har klart å overbevise meg selv om at smultring er en ok karbohydratkilde? :flau: :_plystre:

Jeg vet, jeg vet! Fordi det er jævlig godt! :kul:

Rin 10-12-10 15:19

Nærmeste innvandrersjappe har for øyeblikket kokosmelk til 3,90 kr per boks. Merket er "Exotic food thailand". Ingredienser: Kokosnøttekstrakt 60%, vann, E223. Næringsinnholdet oppgir 8,1g karbohydrat per 100g. (Lister ikke fiber etc.)

Jeg forstår ikke hvordan det blir så høyt karbohydratinnhold? Bør jeg ikke hamstre disse boksene? :cool:

Supera 10-12-10 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 981974)
Nærmeste innvandrersjappe har for øyeblikket kokosmelk til 3,90 kr per boks. Merket er "Exotic food thailand". Ingredienser: Kokosnøttekstrakt 60%, vann, E223. Næringsinnholdet oppgir 8,1g karbohydrat per 100g. (Lister ikke fiber etc.)

Jeg forstår ikke hvordan det blir så høyt karbohydratinnhold? Bør jeg ikke hamstre disse boksene? :cool:

Regner med at fiber er inkludert i kh. Så lenge ingredienslista er så fin som den var, så hadde jeg fylt opp kjøkkenet med billig kokosmelk. ;) Kokosmelk er herlig! Du kan f.eks lage Bali kyllingsuppe/gryte. :snill: Mmm, lagde dobbel porsjon på søndag og hadde deilig kyllingryte hele uka. :snill:

Bali kyllingsuppe/gryte

4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)
1 løk
1 paprika
2 bokser kokosmelk (helst den fete du finner i innvandrerbutikker)
Gjerne litt baconfett (jeg sparer på baconfettet fra steking og bruker det i sauser og supper)
Litt raspet ingefær (noen cm)
Karri
Pepper
Noen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)
2 ts chilipasta (sambal oelek)
eventuelt noen spiseskjeer Cocosa Extra Virgin når gryten/suppen er ferdig kokt. La smelte og rør godt.

Stek kylling og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt (bortsett fra kylling og Cocosa) sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Tilsett kylling i biter i slutten av koketiden. Ferdig.

Jeg liker godt rå løk, så jeg stekte bare halvparten av løken og halvparten av paprikaen. Kjente ikke noe til at løken var rå. Men så hadde jeg veldig små biter av både løk og paprika. Har en grønnsakskutter som er fiiin til slikt. :snill:

http://forum.lavkarbo.no/attachment....1&d=1281806642

Rin 10-12-10 17:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 982033)
Regner med at fiber er inkludert i kh. Så lenge ingredienslista er så fin som den var, så hadde jeg fylt opp kjøkkenet med billig kokosmelk. ;) Kokosmelk er herlig!

Da tenker vi likt, så jeg satser på at vi har rett. :p Kokosmelk er jo fantastisk til gryter og supper og kakao og whatnot - stikker innom der igjen i morgen og tar med meg det jeg klarer å bære, hehe.

Huldr 11-12-10 01:01

Hvor lenge varer egentlig en blekkpatron, hvis man stort sett bare bruker den på vanlig papir, mest tekst, og nesten ingen bilder? Og brukes fargepatronene også når man skriver ut svart/hvitt, hvis man ikke angir gråtoneutskrift?

Plutselig virket ingen av fargepatronene mine (har separat for hver farge), og uten advarsler om for lite blekk også. Prøvde dyprens, men det ble ingen farger likevel.

Carisma 11-12-10 01:14

Syklusen min har tullet seg til litt igjen, og det gir for tiden smertefulle utslag i brystene! De er steinharde, en halv gang sin vanlige størrelse, og veldig, VELDIG vonde (kan ikke ligge på magen f.eks). I tillegg klør det veldig, tror det er fordi de "sprenger" fra innsiden. Noe jeg kan gjøre, utover å håpe det går over? Orker ikke gå med dette i seks uker til og håpe det retter seg da :o

Huldr 11-12-10 01:25

Går ikke du til akupunktør, da? Ville spurt der, kanskje?

Evt få deg resept på progesteronkrem, som kan smøres på brystene. Virker i hele kroppen (bedre hormonbalanse), men lindrer også lokalt der du smører det på.

Carisma 11-12-10 01:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 982260)
Går ikke du til akupunktør, da? Ville spurt der, kanskje?

Jo, skal dit til uka, så forhåpentligvis fikser det seg da. Men skal ha pause på nyåret, og holder ikke ut dette hver 5.-6.-uke :(

langaard 11-12-10 01:41

Fant ne som heter dampepølse på rema i dag,med lite karber! Noen som har prøvd??

Furine 11-12-10 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 982253)
Hvor lenge varer egentlig en blekkpatron, hvis man stort sett bare bruker den på vanlig papir, mest tekst, og nesten ingen bilder? Og brukes fargepatronene også når man skriver ut svart/hvitt, hvis man ikke angir gråtoneutskrift?

Plutselig virket ingen av fargepatronene mine (har separat for hver farge), og uten advarsler om for lite blekk også. Prøvde dyprens, men det ble ingen farger likevel.

Vanlegvis brukast fargepatronene til slikt berre dersom det er tomt for svart, for å lage svart. Har skrivaren stått lenge utan å vere i bruk? Det er faktisk det verste for dei, dei bør brukast innimellom for å "halde i gong" skrivehovuda/dysene, så dei ikkje størknar og tettar seg til med blekk. Slik var det i alle fall når eg jobba på helpdesk for Canon for godt over 5 år sidan. I gamle dagar kom kvar patron med skrivehovud, men no er det meir vanleg å integrere skrivehovuda i sjølve skrivaren, så om det er verkeleg TETT, så må skrivaren på service for å få opna dei/skifta dei. IKKJE prøv å løyse opp med white spirit eller liknande, det kan vere totalt drepen.
(Hihi, snodig å snakke om slikt igjen, gjorde det jo omtrent kvar dag då på den tida, lenge sidan sist!)

TrillTrall 11-12-10 11:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 981974)

Det var billig! På min Ica koster vel kokosmelka en tier mer for en boks, men den inneholdt 82% kokosnøttekstrakt mener jeg å huske. Allikevel var den mye tynnere enn den jeg kjøpte på Rimi, husker ikke hva den inneholdt. Husker ikke merkene heller...

trillian78 11-12-10 12:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 982266)
Fant ne som heter dampepølse på rema i dag,med lite karber! Noen som har prøvd??

Ja! Jeg synes den var kjempegod! De er grove og smaker jul :) Spiste de sammen med Nannahs sennepsstuede rosenkål.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.