Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

TrillTrall 06-12-10 15:30

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 979400)
For eksempel er det tabu å spise hestekjøtt i nord-europa, ikke fordi den er søt, men fordi kirken forbød det, fordi det var et vanlig offerdyr i germansk religion.

Hæ? Islendingene har da vel spist hestekjøtt bestandig? Hadde vært spennende å prøve en skikkelig hestebiff forøvrig! :)

Photobscura 06-12-10 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 979542)
Hæ? Islendingene har da vel spist hestekjøtt bestandig? Hadde vært spennende å prøve en skikkelig hestebiff forøvrig! :)

Hest er jo godt! Litt kraftig smak, men godt Og så er den jo ikke minst planteeter, og dermed trygg ;).
Og angående søt, skal jeg være ærlig så er vel ei ku mye søtere enn en hest, altså.

TrillTrall 06-12-10 15:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 979537)
Om man trenger å holde seg varm finnes det joggu meg ull og fleece og what not.

*hehe* Det var vel en amerikansk turist i Oslo som uttrykte bekymring over all denne ulla - tenk så mange sauer man måtte ta livet av for å strikke en jakke! :D

Photobscura 06-12-10 15:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 979545)
*hehe* Det var vel en amerikansk turist i Oslo som uttrykte bekymring over all denne ulla - tenk så mange sauer man måtte ta livet av for å strikke en jakke! :D

Haha, er det sant? Lol!
Nei, jeg må sannelig si at sauen i sannhet er et ålreit dyr. Ikke bare er den dum og enkel, den kan både lages garn og fårikål av! Kjekt :D

Furine 06-12-10 15:40

Ser absolutt ikkje noko problem i å ete hest. Islendingane et jo det, og dei seier også at det beste kjøtet er frå ungfolar. I Belgia er det heilt vanleg å ete røykt hestekjøt på skiva, som parmaskinke liknande. Likar hestekjøt sjølv eg. Ikkje så ofte det blir ete, men ser ikkje heilt problemet. Eit saueliv er då like mykje verdt som eit hesteliv, er det ikkje?

Supera 06-12-10 15:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 979493)
Min mor - the expert - bruker noe som jeg tror er Jif - ovn/ugn. Jeg observerte dette i går; hun sprayet på, lot det stå litt, mens hun klaget over at ovnen var en drittovn, og at i gamle dager så renset ovnene seg selv

Det gjør noen av de nye også! Søk etter "pyrolytisk". ;) Jeg skal ha pyrolytisk ovn på kjøkkenet mitt har jeg bestemt. :ja:

Kanutten 06-12-10 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 979481)
Det vi vel er mest forsiktige med å spise av rovdyr er åtselsetere. Det er vel også hovedgrunnen til at vi ikke spiser hunder og katter, og hvorfor det er så mange protester på at de gjør det i f.eks Kina. Der har det både vært fattigmannskost, og brukt rituelt. Bjørn er jo ikke åtselsetere, f.eks.

Men torsk spiser vi! :eek: Som glefser i seg både mus og andre ulumskheter som jeg IKKE skal nevne... :eek:

vimsen85 06-12-10 16:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 979542)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 979551)
Ser absolutt ikkje noko problem i å ete hest. Islendingane et jo det, og dei seier også at det beste kjøtet er frå ungfolar. I Belgia er det heilt vanleg å ete røykt hestekjøt på skiva, som parmaskinke liknande. Likar hestekjøt sjølv eg. Ikkje så ofte det blir ete, men ser ikkje heilt problemet. Eit saueliv er då like mykje verdt som eit hesteliv, er det ikkje?

Beklager. Jeg mente egentlig norden. Poenget var at på 1000-tallet tillot ikke kirken det å spise kjøtt. Ikke fordi det var dårlig kjøtt, men fordi det var forbundet med offerriter i gammel religion. Tror dette forbudet var i Norge, deler av Sverige, nord-Tyskland og muligens Danmark. Jeg kan ikke nok om historien for å si noe om Island. Men poenget er at det henger igjen et slags tabu om hestekjøtt i Norge. Og det kan man gjerne se på tilgjengeligheten av det.. Jeg tror ikke noen ser på det som farlig, men at mange ser på det som ekkelt. Jeg synes ikke det er ekkelt, men har bare aldri hatt sjansen til å smake det. Håper jeg får det en gang..

Opheliia 06-12-10 16:53

Jeg smakte hestekjøtt i Italia sommeren jeg var 17 år. Må innrømme at det ikke var helt det store for min del, men det var nok fordi det var rått. Jeg er lite glad i rått kjøtt. :o Kanskje jeg skal prøve det igjen en gang, men stekt (det er vel det man gjør med hest...):) Men merker at det er litt sånn "æsj, hest, hvem spiser hest?"-tankegang innebygd hos meg. Det kommer vel av at det fortsatt er litt tabu som dere nevner her.

TrillTrall 06-12-10 17:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 979543)
Hest er jo godt! Litt kraftig smak, men godt Og så er den jo ikke minst planteeter, og dermed trygg ;).
Og angående søt, skal jeg være ærlig så er vel ei ku mye søtere enn en hest, altså.

Har lest at islandshester i harde vintre gjerne ble foret med både tang og sild, men til vanlig er nok ikke sild det hestene spiser mest av nei. ;)

Carisma 06-12-10 19:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 979348)
Har hørt at bjørnekjøtt er nydelig :)

Jeg har hørt stikk motsatt, at det smaker høgg... Det må vel kokes i melk i noen dager for å i det hele tatt være spiselig?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 979406)
Tror jeg leste en gang at en gris hadde spist deler av et menneske

Å ja, har du ikke sett Snatch? :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 979494)
Jeg tror fortsatt det er litt tabu å spise hestekjøtt, men det finnes mennesker som gjør det. Jeg har ikke smakt hestekjøtt annet enn i pølse, men jeg har heller aldri sett det solgt.

En av de store kjedene, husker ikke hvilken hadde tilbud på hestekjøtt for en stund siden. Smart Club kanskje?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 979558)
Men torsk spiser vi! :eek: Som glefser i seg både mus og andre ulumskheter som jeg IKKE skal nevne... :eek:

Ja, jeg har lurt på det der med fisk! De fleste fiskene vi spiser er jo rovfisk. men gjedde er liksom tabu?

Furine 06-12-10 19:52

All slags fisk et jo kva som helst dei kjem over. Survival of the fittest og alt det der.
Ikkje berre i Snatch grisen åt "godt" - skjedde ikkje det i Berlinerpoplene til Ragde også da?

Kvfor går tida så altfor fort når ein har det kjekt?

Kanutten 06-12-10 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 979642)
All slags fisk et jo kva som helst dei kjem over. Survival of the fittest og alt det der.
Ikkje berre i Snatch grisen åt "godt" - skjedde ikkje det i Berlinerpoplene til Ragde også da?

Tid og kos er to ting som blir gitt motsatt fortegn.. Desto mer kos man har desto kortere føles tiden...Og motsatt; traurige ting varer en evighet. Dårlig gjort!!! Einstein burde ha endret på det før han vandret...

Carisma 06-12-10 19:55

Sitat:

Jeg så bare serien, men jeg mistenker henne for å ha sett filmen. :rolleyes:

Furine 06-12-10 20:03

Har forstått det slik at dei likar smaken av blod. Det har eg høyrt frå ein annan stad, ikkje frå boka hennar. Det kan jo hende ho såg filmen, who knows. ;)

Carisma 06-12-10 20:07

Ja, jeg har hørt at noen gjør det hvertfall. men jeg tror ikke det gjelder alle. En vi hadde spiste en kanin.... Mens hos de andre hoppet kaninene fritt ut og inn, og satt oppi de når de lå i bingen og sånn.

vimsen85 06-12-10 20:15

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 979635)
Jeg har hørt stikk motsatt, at det smaker høgg... Det må vel kokes i melk i noen dager for å i det hele tatt være spiselig?

Å ja, har du ikke sett Snatch? :D

En av de store kjedene, husker ikke hvilken hadde tilbud på hestekjøtt for en stund siden. Smart Club kanskje?

Ja, jeg har lurt på det der med fisk! De fleste fiskene vi spiser er jo rovfisk. men gjedde er liksom tabu?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 979645)
Jeg så bare serien, men jeg mistenker henne for å ha sett filmen. :rolleyes:

Jeg sa jo faktisk at jeg har lest "ligge i grønne enger" hvor han blir delvis spist av en gris (det var ikke i Berlinerpoplene, tror jeg, men mulig det var i den andre boka). Men jeg husker jeg leste på en nettavis for kanskje et år siden at noen hadde blitt spist av en gris en eller annen plass. Prøvde å google det nå, men fant bare denne; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=169517 Ganske fælt egentlig.. Tror ikke jeg har sett snatch, hva handler den om?

Furine 06-12-10 20:17

Dei vart også kvitt "problemfolk" i HBO serien Deadwood ved hjelp av grisar... ;)

Ja, det var kanskje i den boka vimsen, hugsar ikkje detaljar, lenge sidan eg las dei no.

Carisma 06-12-10 20:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 979663)
Tror ikke jeg har sett snatch, hva handler den om?

Åh, snatch er en av mine all time favoritt-filmer! Hvis du ikke har sett den må du få gjort det ASAP! :D http://www.youtube.com/watch?v=Q8jbt0wBkMI

vimsen85 06-12-10 20:21

Tror vi kan konkludere med at det er reelt at griser kan spise mennesker og at hestekjøtt begynner å bli vanligere her til lands. Kanskje et tegn på et sekulært eller refortryllet samfunn.. ;)

Men jeg har et ganske urelatert spørsmål nå (selv om det enda handler om mat). Har lyst på krumkaker til jul og prøver å finne en oppskrift her inne. Men den eneste jeg fant inneholder Atkins vaffelmix og det finner jeg ikke noen plass. Noen som har en krumkakeoppskrift uten eller vet hvor jeg kan kjøpe vaffelmixen?

Kanutten 06-12-10 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 979669)
Tror vi kan konkludere med at det er reelt at griser kan spise mennesker og at hestekjøtt begynner å bli vanligere her til lands. Kanskje et tegn på et sekulært eller refortryllet samfunn.. ;)

Men jeg har et ganske urelatert spørsmål nå (selv om det enda handler om mat). Har lyst på krumkaker til jul og prøver å finne en oppskrift her inne. Men den eneste jeg fant inneholder Atkins vaffelmix og det finner jeg ikke noen plass. Noen som har en krumkakeoppskrift uten eller vet hvor jeg kan kjøpe vaffelmixen?

Griser INNTAR jo uansett mennesket... En bekjent at meg har fått hjerteklaff fra en gris... Grisen het Kosesnylte og VAR god.. Ble god, sprø svor av ham... Dama lever forøvrig.. Men ikke grisen.. :o

vimsen85 06-12-10 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 979667)
Åh, snatch er en av mine all time favoritt-filmer! Hvis du ikke har sett den må du få gjort det ASAP! :D http://www.youtube.com/watch?v=Q8jbt0wBkMI

Nope, såg ikke kjent ut i det hele tatt. Tydeligvis noe jeg har gått glipp av.. ;)

vimsen85 06-12-10 20:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 979671)
Griser INNTAR jo uansett mennesket... En bekjent at meg har fått hjerteklaff fra en gris... Grisen het Kosesnylte og VAR god.. Ble god, sprø svor av ham... Dama lever forøvrig.. Men ikke grisen.. :o

:lol:

Carisma 06-12-10 21:27

Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:

vimsen85 06-12-10 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 979722)
Hvorfor er det nesten ingen som bryr seg om rettskriving og grammatikk lenger? :confused:

Skriver vi mye feil nå, eller?

Jeg tror mye av grunnen er at man leser mye engelsk og tar med seg det inn i norsken. Som sammensatte ord for eksempel. På engelsk er de ofte delt (men ikke alltid) og mange tar det med seg i norsk og skrive kjempe kjekt f.eks. Og så tror jeg at man krever for lite av elever i skolen i dag. Og kanskje også at foreldre ser på det som skolens jobb å lære barna deres alt, slik at barn kanskje ikke får nok hjelp med lekser hjemme. Nå bare synser jeg. Men det kan kanskje tenkes. Jeg har slitt med skriving, men tror jeg har forbedret meg mye. Det er litt bakdeler med å være den stille eleven. Alle går ut i fra at stille betyr flink. Du får si fra hvis jeg skriver for mye feil ;)

senorita 06-12-10 21:33

Ingen?? :p

Rin 06-12-10 21:42

Sitat:

Jeg bryr meg! Såpass at jeg får helt utslett av visse feilstavelser og særskriving - men samtidig blir folk ofte så hissige og defensive av å bli rettet på, så jeg øver meg på å tie stille. :o

vimsen85 06-12-10 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 979737)
Jeg bryr meg! Såpass at jeg får helt utslett av visse feilstavelser og særskriving - men samtidig blir folk ofte så hissige og defensive av å bli rettet på, så jeg øver meg på å tie stille. :o

Si gjerne fra til meg. Vil gjerne skrive perfekt! :D

Kanutten 06-12-10 21:48

Sitat:

Vi gjør vel det, på hvert vårt vis... Jeg får karamba over at mange blander sammen subjekt og objekt. De skriver HAN når det skulle vært HAM! HUN når det skulle være henne, de når det skulle være dem.... etc etc. DET får jeg spader av... Men utover det kan jeg ikke uttale meg! :o

senorita 06-12-10 21:52

Jeg blir mer irritert på orddeling.. Og dialekt og.. :D

Supera 06-12-10 21:54

Sitat:

Ja, det lurer jeg også på! Ellere rettere sagt: irriterer meg over. Jeg har noen feil her og der jeg også på grunn av forskjeller mellom dialekt og bokmål som jeg ikke alltid kobler når det går fort i svingene, og selvfølgelig skriveleifer som alle andre.

Men for å legge til vimsen85s forklaring, så er det også den utstrakte bruken av dialektskriving som er skyld i det. De har blitt vant med at de kan skrive akkurat slik de vil og det er "korrekt". :rulleøyne

Sitat:

Heii♥ eg hette Victoria å bli såm regel kalt Vicky. Eg he mange goe venna. Eg e snart 13 år.. E veldi låge! Eg bu på dn beste plass å bu på.. Isje någe gale såm sjer hr neii. bare någe snø skootar sjøring på egre å sånnt om vintaren.. Å firjulara på sommaren.. De fleste ongdåmmane sjøre me di på vintarane øu.. men nå ringe d på, ska bare sjå km d e..;) Å d va vist bare någen såm skolle ha tag i jørn.. Jaujau.. Eg trusje eg gidde å skriva merr.. hehe;) mene me snakkes..
Øynene mine brenner! Aaargh! Få det bort, få det bort!

Rin 06-12-10 22:07

Hehe. Jeg er ganske utvannet etter ~10 år i hovedstaden - klarer nesten ikke å visualisere hjemstedsdialekten min skriftlig. Finner det ikke når jeg googler, heller - men nabobyen snakker ikke helt ulikt - jeg skjønner ikke at noen orker å ordlegge seg sånn skriftlig, det virker da som mye mer stress enn rent bokmål. :p

Sitat:

Fåstå mæ rætt, mi sølenningå e`ikje sinna a oss, mi bleæ bære lettere oppskaga, men ikkje fåde asså.Tirrå du oss kan mi bli nåkså ulilie å ha me å jørr.

vaskeklut 06-12-10 22:14

Merker hårene reiser seg i nakken min her!

Kanutten 06-12-10 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 979760)
Hehe. Jeg er ganske utvannet etter ~10 år i hovedstaden - klarer nesten ikke å visualisere hjemstedsdialekten min skriftlig. Finner det ikke når jeg googler, heller - men nabobyen snakker ikke helt ulikt - jeg skjønner ikke at noen orker å ordlegge seg sånn skriftlig, det virker da som mye mer stress enn rent bokmål. :p

Synes det er flott jeg! :love:

Carisma 06-12-10 22:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 979739)
Si gjerne fra til meg. Vil gjerne skrive perfekt! :D

Har ikke lagt merke til noen store blundere fra deg :D Det var et generellt hjertesukk. Gjelder alt fra nettaviser til reklameplakater (de burde jo i det minste ha korrektur??)

LineJM 06-12-10 22:20

Korrektur :forvirret Tror en god del av dem ikke vet hva det er for noe.

Kanutten 06-12-10 22:24

JEG synes det blir helteit hvis man skal væe nødt å lese korrektur før man kommer inn her... Da er det mange som blir eksluderte. Det FINNES helt sikkert fora for rettskrivningskåte folk, men HER bør det være rom for alle, uansett. Det finnes også fete dyslektikere som vil ned i vekt via lavkarbo...

vimsen85 06-12-10 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 979772)
Har ikke lagt merke til noen store blundere fra deg :D Det var et generellt hjertesukk. Gjelder alt fra nettaviser til reklameplakater (de burde jo i det minste ha korrektur??)

Ja, jeg påpekte rettskrivingsfeil i en reklame for massasjestudioet til kjæresten til en jeg går på master sammen med (hun er forøvrig britisk). Var noen orddelingsfeil og et par rettskrivingsfeil. Men det var ikke hennes feil. Det var et reklamebyrå som hadde ansvaret! :O Det er jo helt hårreisende at man betaler folk for å framstille bedriften på en dårlig måte!

Rin 06-12-10 22:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 979778)
JEG synes det blir helteit hvis man skal væe nødt å lese korrektur før man kommer inn her... Da er det mange som blir eksluderte. Det FINNES helt sikkert fora for rettskrivningskåte folk, men HER bør det være rom for alle, uansett. Det finnes også fete dyslektikere som vil ned i vekt via lavkarbo...

Ja - og det er jo også en del av grunnen til at jeg vanligvis ikke påpeker feil. :) Men folk bør være klar over at mye egenrådig staving og tegnsetting gjør det vanskeligere å lese teksten, og at de dermed risikerer å "gå glipp av" svar og kommentarer. Sånn sett er det vel verd det å bruke 2 minutter på å se over innlegget sitt før det postes, synes jeg.

Cherry 06-12-10 22:39

Bare lurer på hva det er med menn som tror det er bare å stappe tunga i kjeften min? Evt. hva er det med MEG som jeg må endre? Blærk.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.