Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 01-12-10 19:58

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 976914)
Til nøds. Splenda brytes ikke ned i kroppen, ikke ute i naturen en gang og forurenser dyre- og planteliv. Men jeg skal innrømme at jeg bruker sukkerfri ketchup som vel er søtet med splenda...

Vet det.... Vann rundt omkring blir søtere og søtere fordi at splenda ikke brytes ned...:(

Cherry 01-12-10 21:07

Noen råd mot pmssjokoladetrangmåhamørksjokoladenåellersblirjegv anskeligåhamedågjøre-syndromet som plutselig har oppstått de siste 3 syklusene?

Carisma 01-12-10 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 976943)
Noen råd mot pmssjokoladetrangmåhamørksjokoladenåellersblirjegv anskeligåhamedågjøre-syndromet som plutselig har oppstått de siste 3 syklusene?

Mørk sjokolade! :ja: :D

Idarull 01-12-10 22:37

Noen som sier at sylteagurk skal hjelpe hvis man er søtsugen!

Cherry 01-12-10 23:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 976995)
Mørk sjokolade! :ja: :D

Hahaha, det ville jo vært logisk, og...GODT! Men da må jeg jo ut...:p

Photobscura 02-12-10 13:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 976821)
Finner du noe sukkerfri saft uten de ekle, kjemiske søtningsstoffene så si gjerne fra...

Jeg er helt på lag med deg, jeg drikker aldri brus og saft, ikke bare fordi jeg ikke liker det, men også på grunn av den forj**lige aspartamen. Men akkurat i dette tilfellet er det snakk om én kveld med gløgg, så jeg får nå bare se hva jeg finner. Mulig jeg ender opp med to flasker billig rødvin i stedet for. Jeg vil ikke ha det for søtt heller.

Cherry 02-12-10 13:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 977018)
Noen som sier at sylteagurk skal hjelpe hvis man er søtsugen!

Jeg tror ikke på at sylteagurk er spiselig engang:D. Må i så tilfelle være for å miste søtsuget på ett høyere plan :D:p

Supera 02-12-10 14:02

Jeg har fått meg ett fireliters spann med ghee (eller klaret smør som Tine kaller det) og lurer på om det kan erstatte smør i alle oppskrifter eller om det er noen ganger jeg må gå for vanlig meierismør?

Ferskenbeinet 02-12-10 20:33

Noen som veit hvor lenge netcom trenger på å sende nytt simkort? Jeg bestilte telefon i helga, og den kom på tirsdag. Men nytt simkort har jeg enda ikke fått! GRRR

TrillTrall 02-12-10 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 977330)
Jeg tror ikke på at sylteagurk er spiselig engang:D. Må i så tilfelle være for å miste søtsuget på ett høyere plan :D:p

Jeg elsket sylteagurk da jeg var liten! Nå holder det med å lukte på den, jeg har ikke smakt på årevis... :lol:

AntoniaM 02-12-10 21:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 976943)

Jeg har i mange år brukt urten Angelica Sinensis mot PMS. Veit ikke om det hjelper mot søthunger, men jeg sluttet å være bitch en uke pr mnd etter å ha begynt på denne urten.

Den kalles også for kvinnenes ginseng. Herbalife selger den under navnet Tang Quei Plus og den er å få i helsekosten under navnet Dong Quai.

Zillah 02-12-10 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 977528)
Noen som veit hvor lenge netcom trenger på å sende nytt simkort? Jeg bestilte telefon i helga, og den kom på tirsdag. Men nytt simkort har jeg enda ikke fått! GRRR

Eg snakka med kundeservice på søndag, det skulle sendes på mandag og eg hadde det i posten på tirsdag. Så for meg gikk det no i alle fall radigt.

Carisma 02-12-10 21:41

Sitat:

Standardtid for portering er to uker, og man pleier å motta simkortet noen dager før.

Ferskenbeinet 02-12-10 22:23

to uker på å flytte at abonnement fra telenor til netcom?

Carisma 02-12-10 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 977632)
to uker på å flytte at abonnement fra telenor til netcom?

Jepp, det er standard porteringstid hos alle leverandøer :ja: Jeg vet man kan få hasteporteringer på en uke, men det koster. Dessuten pleier de å glemme å flytte nummeret, så står man der uten noe abonnement :rolleyes:

Men, du skulle fått oppgitt datoen for portering da du undertegnet kjøpet?

Opheliia 02-12-10 23:59

Hvorfor ligger Noka-produktene inn under Lavkarbo på kinsarvik.no? Det er vel lavkalori og ikke lavkarbo?

nellie 03-12-10 02:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 977742)
Hvorfor ligger Noka-produktene inn under Lavkarbo på kinsarvik.no? Det er vel lavkalori og ikke lavkarbo?

Sikkert 1. fordi at man kommer i ketose pga næringsunderskuddet og 2. fordi at karboinnholdet alene tilsier litt sånn midt på treet lavkarbo, sånn i forhold til et "normalt" kosthold da..:) Ikke akkurat legitimt, men de kan vel ta seg den friheten pga det da.

Cherry 03-12-10 03:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av AntoniaM (Innlegg 977555)
Den kalles også for kvinnenes ginseng. Herbalife selger den under navnet Tang Quei Plus og den er å få i helsekosten under navnet Dong Quai.

DONG quai. Jeg er veldig sucker for slike små stikkere i hverdagen. Den var morsom i min overtrøtte verden, passet nesten til PMS-tilstanden:D

Jeg er ikke heks, jeg blir bare veldig veldig sjokosugen på bocca.:p

Ferskenbeinet 03-12-10 09:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 977640)
Jepp, det er standard porteringstid hos alle leverandøer :ja: Jeg vet man kan få hasteporteringer på en uke, men det koster. Dessuten pleier de å glemme å flytte nummeret, så står man der uten noe abonnement :rolleyes:

Men, du skulle fått oppgitt datoen for portering da du undertegnet kjøpet?

Ahrg!!!

Hm kjøpte telefonen gjennom netcom på internett, så har ikke signert noe. Det eneste som sto var at nytt sim kort ble sendt for seg selv... :cool:

Zillah 03-12-10 10:06

Å, portering! Da kan du sjå bort frå mitt svar. Det hadde kun med sim-kort når du hadde abonnementet frå før å gjere.

Idarull 03-12-10 11:05

Hva må man ha i smoothien for å få den til å mette leeeeenge? sist lagde jeg av 200g bær, 1 ss yoghurt, 2 egg, litt søtning, litt fløte, litt olje. ble mett en time kanskje. smaken var nydelig, ikke eggete :)

Nerthus 03-12-10 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 977889)
Hva må man ha i smoothien for å få den til å mette leeeeenge? sist lagde jeg av 200g bær, 1 ss yoghurt, 2 egg, litt søtning, litt fløte, litt olje. ble mett en time kanskje. smaken var nydelig, ikke eggete :)

Litt cottage cheese kanskje? Har du ordentlig blender klarer den å lage den ganske så smooth. Jeg bruker i tillegg litt fibermix i den (fra spisdegslank) - det gjør at den blir litt tykkere også.

Idarull 03-12-10 12:05

okei. jeg bruker foodprocessor. syns ikke blenderen jeg har er noe god på å knuse bærene skikkelig. jeg prøvde meg på en nå med litt nøtter, et par skjeer olje, to egg, en ts maca, 1/4 ts bipollen, en haug bærblanding, litt fløte. får se om det metter. jeg liker veldig godt at sånne smoothier renner rett igjennom, får igang magen liksom!

Opheliia 03-12-10 14:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 977804)
Sikkert 1. fordi at man kommer i ketose pga næringsunderskuddet og 2. fordi at karboinnholdet alene tilsier litt sånn midt på treet lavkarbo, sånn i forhold til et "normalt" kosthold da..:) Ikke akkurat legitimt, men de kan vel ta seg den friheten pga det da.

Aha!:p

Mellon 03-12-10 17:53

Sitat:

Brukte 2 dager her, men tok 2 uker før telefonen kom, den kommer forhåpentligvis i morgen, en Iphone4 :D

Supera 03-12-10 20:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 977336)
Jeg har fått meg ett fireliters spann med ghee (eller klaret smør som Tine kaller det) og lurer på om det kan erstatte smør i alle oppskrifter eller om det er noen ganger jeg må gå for vanlig meierismør?

Ingen? Hvis smøret skal brunes, så bør man vel bruke vanlig smør siden det er melkestoffene som blir brent. Men er det noen andre tilfeller?

Supera 03-12-10 20:19

Jeg lurer også på hvorfor det prikker i fingrene på begge hendene hver morgen nå for tiden. De har vært frie og ikke under pute eller kropp. Ikke vond prikking, bare litt ubehagelig. Lavt blodtrykk kanskje? Det kan vel ikke være nerve i klem, fordi det er på begge hendene. Jeg kjenner ingenting i løpet av dagen, bare når jeg våkner. Jeg har ikke nedsatt følsomhet i hendene, og heller ikke nedsatt motorikk.

Kanutten 03-12-10 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 978182)
Jeg lurer også på hvorfor det prikker i fingrene på begge hendene hver morgen nå for tiden. De har vært frie og ikke under pute eller kropp. Ikke vond prikking, bare litt ubehagelig. Lavt blodtrykk kanskje? Det kan vel ikke være nerve i klem, fordi det er på begge hendene. Jeg kjenner ingenting i løpet av dagen, bare når jeg våkner. Jeg har ikke nedsatt følsomhet i hendene, og heller ikke nedsatt motorikk.

Få sjekket elektrolyttene. Især mangel på kalium kan gi prikking i ekstremitetene.
Jeg skal selv få det sjekket i neste uke nettopp grunnet prikking..

Ferskenbeinet 03-12-10 21:45

nå har jeg altså fått simkortet fra netcom, men det står at det ikke fungerer før 20. desember!!! Det er da 24 dager etter at jeg kjøpte telefonen!!! Går det an å klage på dette eller? Evt betale noe (hvor mye?) for å få fortgang?

Nerthus 03-12-10 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 978229)
nå har jeg altså fått simkortet fra netcom, men det står at det ikke fungerer før 20. desember!!! Det er da 24 dager etter at jeg kjøpte telefonen!!! Går det an å klage på dette eller? Evt betale noe (hvor mye?) for å få fortgang?

Ta en telefon til netcom du :)

Carisma 03-12-10 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 978182)
Jeg lurer også på hvorfor det prikker i fingrene på begge hendene hver morgen nå for tiden.

Kaldt soverom?

Supera 04-12-10 08:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 978219)
Få sjekket elektrolyttene. Især mangel på kalium kan gi prikking i ekstremitetene.
Jeg skal selv få det sjekket i neste uke nettopp grunnet prikking..

Hm, kanskje. Takk for tips, det er på tide med nye blodprøver nå likevel. :ja:

Ser på liste over hva som inneholder kalium, og jeg burde fått i meg kalium altså... Seltin, og så lager jeg karrisaus minst en gang til dagen, jeg har hatt eggemelk-kakao flere ganger de siste ukene, og jeg bruker generelt en god del krydder...
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 978269)
Kaldt soverom?

Hehe, jau, jeg har ikke elektrisk varme i "leiligheten" min annet enn gulvvarme i gang og på bad. Resten er bare vedfyring. Men de prikker mens de fortsatt er under dyna. Og der er det godt og varmt.

Furine 04-12-10 08:41

Mykje, intenst, fysisk arbeid i det siste med til dømes husrenovasjon som hendene dine ikkje har vore vandt til frå før, kanskje?

Eg har noko ein hudlege ein gong kalte kontaktallergi, og eg får ei kjensle av "brennande" hud og prikking i dei om eg klappar lenge til dømes. Eller hentar noko opp frå frysaren. Det kan variere veldig i perioder, kan vere totalt "symptomfri" i årevis, og så dukkar det plutseleg opp igjen. Snodig denne kroppen...

Supera 04-12-10 09:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 978427)
Mykje, intenst, fysisk arbeid i det siste med til dømes husrenovasjon som hendene dine ikkje har vore vandt til frå før, kanskje?

Eg har noko ein hudlege ein gong kalte kontaktallergi, og eg får ei kjensle av "brennande" hud og prikking i dei om eg klappar lenge til dømes. Eller hentar noko opp frå frysaren. Det kan variere veldig i perioder, kan vere totalt "symptomfri" i årevis, og så dukkar det plutseleg opp igjen. Snodig denne kroppen...

Hm, har ikke hatt "brennende hud"-følelse. Jeg vil heller si at de er mer kalde enn varme altså, men ikke veldig kalde. Det føles bare ut som en mild versjon av at jeg har ligget på armen og den ikke har fått nok blod.

Altså, nå har jeg vært borti en del glava i det siste (hansker? pføy :geip:), men det merker jeg lite til. Jeg klør ikke av glava, bare i halsen hvis det er dårlig ventilasjon. Beskyttelsesbriller har jeg hatt på meg altså. Men ellers har jeg ikke jobbet så hardt med hendene. Båret litt planker og bjelker, men ikke nok til at huden inni hendene har forandret seg. Den er fortsatt myk og uten sprekker. Den tørre huden på håndbakene tror jeg nok er mest på grunn av kulden.

knh 04-12-10 09:59

Hei!
Hvordan får man fjernet stearin fra et glass? Har sånn duftlys i glass fra IKEA som straks er utbrent, og skulle gjerne fått fjernet alle stearinrester! :)

Orkide 04-12-10 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 978435)
Hei!
Hvordan får man fjernet stearin fra et glass? Har sånn duftlys i glass fra IKEA som straks er utbrent, og skulle gjerne fått fjernet alle stearinrester! :)

Du kan skylle det i glovarmt vann, men ikke tatt det rett i glovarmt da kan det sprekke. Ta det gradevis.

Grolla 04-12-10 10:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 978435)
Hei!

Varmt vann :)

Nerthus 04-12-10 13:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 978446)
Varmt vann :)

Enig - skrap ut så mye du kan, vask i varmt vann og litt såpe, og så kjør i oppvaskmaskin etter at du har fått fjernet mesteparten - fordi av egen erfaring blir det liggende igjen noe fett fra stearinen :)

Carisma 04-12-10 13:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 978516)
Enig - skrap ut så mye du kan, vask i varmt vann og litt såpe,

Nei, det er da det blir liggende igjen flekker! Hold glaset under varmt vann på UTSIDEN av glasset, så stearinen blir varmet opp. Ikke pirk noe først, da blir det vanskeligere å få ut alt. Ettersom stearinen blir varm slipper den taket, og du kan løfte eller helle ut restene. Så kan du vaske med såpe og vann, det lille som evt er igjen. Jeg har nettop gjort dette med to av glassene jeg har som advenssstake, hadde satt de bort halvfulle av smeltet stearin i fjor :o

knh 04-12-10 13:35

Tusen takk for fine tips alle sammen :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.