Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 03-08-10 18:01

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hva skal jeg gjøre??... :(

Jeg så en av mine lærere fra høgskolen i dag. Noen år senere ble vi medstudenter på et annet studie. Mens vi var medstudenter opplevde han i løpet av ett år: først døde kona, så ble dattera drept, så brant huset til grunnen... ++++ Han holdt hodet over vannet de årene vi gikk sammen på skolen, og årene etterpå. Så ble vi borte for hverandre.. Men jeg så ham igjen i dag.. Flotte mannen var redusert til et lite støv. Han ble tydeligvis flau da han så meg da han kom sjanglende ut av polet med veskene fulle med ymse ting.. Forfalt og trasig var han. Jeg klarer ikke slippe ham. Men hva kan jeg gjøre?? Jeg kan UANSETT ikke slippe ham nå som jeg har sett hvordan han har det. Han er pensjonist, og maaaaange år eldre enn meg, men vi fant tonen vi to. Og jeg kan takke HAM for at jeg kan det jeg kan i dag..

Vurderer besøke ham i morgen...

Sanney 03-08-10 18:05

Jeg har ikke oppvaskmasking og vasker da for hånd, varmt vann med zalo, bytter vann når skummet begynner å forsvinne, skyller i varmt vann før jeg setter tingene til tørk osv.
Men alle oppbevaringsboksene mine av plast får et sånn ekkelt klissete/fettete belegg, mest på utsiden og lokkene. Hva kommer det av og hva kan jeg gjøre for å få det bort? Vaske samme tingen om igjen uten å bruke det hjelper ikke =/ Føler at boksene er skitne selv om de er nyvasket...

Kanutten 03-08-10 18:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 910234)
Jeg har ikke oppvaskmasking og vasker da for hånd, varmt vann med zalo, bytter vann når skummet begynner å forsvinne, skyller i varmt vann før jeg setter tingene til tørk osv.
Men alle oppbevaringsboksene mine av plast får et sånn ekkelt klissete/fettete belegg, mest på utsiden og lokkene. Hva kommer det av og hva kan jeg gjøre for å få det bort? Vaske samme tingen om igjen uten å bruke det hjelper ikke =/ Føler at boksene er skitne selv om de er nyvasket...

Ha i mer zalo!

Sanney 03-08-10 18:10

syns jeg bruker mye jeg, en god sprut =/ og en dråpe skal lissom være nok, både på flaska og i et par nettartikler jeg har lest. men men, alt skal prøves. liker ikke klissete plastbokser

Kanutten 03-08-10 18:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 910238)
syns jeg bruker mye jeg, en god sprut =/ og en dråpe skal lissom være nok, både på flaska og i et par nettartikler jeg har lest. men men, alt skal prøves. liker ikke klissete plastbokser

Ha en dråpe da direkte på lokket og gni denne dråpen utover før du tilsetter varmt vann...

Carisma 03-08-10 19:02

Eller legg de i salmiakkvann en liten stund?
Fjerner fett fra kjøkkenskapene hvertfall.

Kanutten: Besøk han!

Supera 03-08-10 19:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 910233)
Hva skal jeg gjøre??... :(

Jeg så en av mine lærere fra høgskolen i dag. Noen år senere ble vi medstudenter på et annet studie. Mens vi var medstudenter opplevde han i løpet av ett år: først døde kona, så ble dattera drept, så brant huset til grunnen... ++++ Han holdt hodet over vannet de årene vi gikk sammen på skolen, og årene etterpå. Så ble vi borte for hverandre.. Men jeg så ham igjen i dag.. Flotte mannen var redusert til et lite støv. Han ble tydeligvis flau da han så meg da han kom sjanglende ut av polet med veskene fulle med ymse ting.. Forfalt og trasig var han. Jeg klarer ikke slippe ham. Men hva kan jeg gjøre?? Jeg kan UANSETT ikke slippe ham nå som jeg har sett hvordan han har det. Han er pensjonist, og maaaaange år eldre enn meg, men vi fant tonen vi to. Og jeg kan takke HAM for at jeg kan det jeg kan i dag..

Vurderer besøke ham i morgen...

Synes absolutt du skal besøke ham og høre hvordan han har det, og det virker det som du synes også. Du skriver jo ingenting som taler imot. Hvis han ikke vil ha noe med deg å gjøre, så ser du vel klare tegn på det når du besøker ham. Uansett høres det ut som han trenger en venn utifra det du skriver. Og så får du ta det derfra og finne ut mer om hva han trenger. :ja:

Kanutten 03-08-10 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 910259)
Synes absolutt du skal besøke ham og høre hvordan han har det, og det virker det som du synes også. Du skriver jo ingenting som taler imot. Hvis han ikke vil ha noe med deg å gjøre, så ser du vel klare tegn på det når du besøker ham. Uansett høres det ut som han trenger en venn utifra det du skriver. Og så får du ta det derfra og finne ut mer om hva han trenger. :ja:

:klem: Takker for bekreftelsen! :klem:

Cherry 03-08-10 19:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 910238)

En dråpe er IKKE nok :D
Enten gikk de på syre da de fant ut det, eller så er de proffe oppvaskere! Her duger bare en skikkelig god DÆSJ.:D.

Men tørker du boksene med en gang eller lar du de renne av? Fettlaget kan komme dersom du lar de stå til avrenning.

Sanney 03-08-10 19:57

må innrømme at jeg er lat og lar det tørke av seg selv etter jeg har skylt såpa av de og satt de i stativet...

Orkide 03-08-10 20:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 910294)
må innrømme at jeg er lat og lar det tørke av seg selv etter jeg har skylt såpa av de og satt de i stativet...

Mulig du klarer å få det bort med klor.

Men jeg har solgt tupperware for noen år siden, og da sa vi at oppvaskmaskinen fjerner det seige belegge, men det hjelper ikke deg.
Med mindre du har noen som kan vaske de for deg da.

Sanney 03-08-10 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 910299)
Mulig du klarer å få det bort med klor.

Men jeg har solgt tupperware for noen år siden, og da sa vi at oppvaskmaskinen fjerner det seige belegge, men det hjelper ikke deg.
Med mindre du har noen som kan vaske de for deg da.

tja, jeg kan jo samle opp i en bærepose og ta det med til mamma og spørre pent om å få låne oppvaskmaskinen... men jeg skal prøve de andre rådene her først :)

Lava 03-08-10 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 910306)
tja, jeg kan jo samle opp i en bærepose og ta det med til mamma og spørre pent om å få låne oppvaskmaskinen... men jeg skal prøve de andre rådene her først :)

Mine plastbokser blir ofte slik, og det hjelper ikke med en gammel oppvaskmaskin.. men det blir borte når jeg tar zalo rett på boksen og vasker med varmt vann, og tørker etterpå.
Opplever kun at de blir fettete av oppvaskmaskinen. Den er utgammel og ikke min, følger med huset jeg leier :p

Sanney 03-08-10 22:11

mamma har en splitter ny oppvaskmaskin, de kjøpte den i juni :p og jeg har allerede spurt og fått lov, så nå er det egentlig bare det å gidde å ta seg tid til det... akk, den dørstokkmila... når jeg først har kommet meg opp i 3. etasje, trøtt og sliten etter jobb er det ikke for fristendes å pelle seg ut igjen :p

Hvorfor er den dumme dørstokkmila så vrang?? :p

Anarko 03-08-10 22:15

Fibra mel, kan det erstatte fiberhusk?

Orkide 04-08-10 10:08

Trenger litt hjelp her.

Tenkte å lage en stor omelett i stekeovnen i en paiform el.
Hvor lenge og på hvor mange grader skal den sånn ca stekes?

Kolve 04-08-10 11:03

søkte litt på nett og det jeg fant ut var at i steke ovn var disse tidene
(var litt forskjellig tilbehør) ved 200"
2 eggs omelett 8-12 min
4 egg omelett opp til 30 min

Selv så lager jeg 8-12 eggs omelett/pai i høykantet stekepanne med lokk
Starter med å lage den på vanlig måte, men etter et par min når jeg har tilsatt ingridienser, setter jeg den på lav varme, har på lokk og lar den stå i nesten en time.

Kitt 04-08-10 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 907032)
I en vanlig stor rektangulær ildfast form er det plass til omelett av ca 20 egg. Den vokser jo litt, så man må ikke fylle til toppen. Så hadde jeg noen små ildfaste former i tillegg siden noen av oss ikke ville vente en time på at den store formen skulle bli ferdig. Jeg pleier å steke en ildfast form med 20 egg en time på 150ºC.

Hehe :snill:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 910570)
Trenger litt hjelp her.

Tenkte å lage en stor omelett i stekeovnen i en paiform el.
Hvor lenge og på hvor mange grader skal den sånn ca stekes?

Håper det hjalp!

Orkide 04-08-10 13:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 910613)
Håper det hjalp!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kolve (Innlegg 910611)
søkte litt på nett og det jeg fant ut var at i steke ovn var disse tidene
(var litt forskjellig tilbehør) ved 200"
2 eggs omelett 8-12 min
4 egg omelett opp til 30 min

Selv så lager jeg 8-12 eggs omelett/pai i høykantet stekepanne med lokk
Starter med å lage den på vanlig måte, men etter et par min når jeg har tilsatt ingridienser, setter jeg den på lav varme, har på lokk og lar den stå i nesten en time.

Takk da skal jeg prøve meg litt fram, men da har jeg litt å gå uti fra:)

Orkide 04-08-10 19:11

Sitat:

Håper det hjalp!

Da ble det denne variant, og det fungerte super bra :ja:

Georgine 04-08-10 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 910389)

Nei :)

grotingeling 04-08-10 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 910389)

Prøv med Semper pofiber, fåes på helsekost.

Kitt 04-08-10 23:54

Sitat:

Håper det hjalp!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Orkide (Innlegg 910832)
Da ble det denne variant, og det fungerte super bra :ja:

Så bra! Kanskje jeg skal prøve det selv en dag!:D

bjørnemor 05-08-10 00:31

hva slags smør er det man bør spise? er ikke glad i meierismør.

Supera 05-08-10 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 910958)
Så bra! Kanskje jeg skal prøve det selv en dag!:D

Gjør det, det er god mat som hele familien sannsynligvis liker. :snill: Og så er det jo veldig enkelt. Jeg serverer bare med kryddersmør.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.