Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Idarull 29-07-10 16:33

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

hehe okei :P har bare ikke prøvd det før! kanskje i kveld som kveldsmat :) hva annet har du i smoothien så den ikke skal bli så hard? har kjøpt soyaprotein jeg tenkte jeg sku ha i også.

Kitt 29-07-10 17:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 908048)
hehe okei :P har bare ikke prøvd det før! kanskje i kveld som kveldsmat :) hva annet har du i smoothien så den ikke skal bli så hard? har kjøpt soyaprotein jeg tenkte jeg sku ha i også.

Lover, du smaker ikke egget!;):D:)

Glemte å skrive at jeg har oppi fløte til ønsker konsistens. Særlig om bærene er frosne! Friske bær trenger mindre fløte!

Idarull 29-07-10 17:19

okei :) da blir det kanskje det i kveld!

kennygirl 29-07-10 20:35

Du kan også bruke soyamelk for å tynne den ut :)

Carisma 29-07-10 20:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 908109)
Du kan også bruke soyamelk for å tynne den ut :)

Soyamelk er full av østrogen, så kvinner bør bruke den med varsomhet...

Furine 30-07-10 09:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 908112)
Soyamelk er full av østrogen, så kvinner bør bruke den med varsomhet...

+ magen går aldeles bananas av det. Alt går RETT GJENNOM.:o

Photobscura 30-07-10 09:12

Jeg får ømme pupper av soya ... Ikke bra :o.

Cherry 30-07-10 15:32

Noen datakyndige her?
Har litt problemer med nettkoblinga på en pc. Får opp at den ikke kan kommunisere med primær DNS-server og noen tall. Jeg er ikke født bak en stein og vet hva DNS er og vet også at det sannsynligvis er noe feil med TCP da.

Men hva skal jeg gjøre? Har prøvd alt jeg kan.

vaskeklut 30-07-10 21:21

Kan man kjøre vaskemaskin og tørketrommel på samme stikkontakt samtidig? Altså, en sånn dobbelstikkontakt som sitter fastmontert i veggen? Bor i et forholdvis gammelt hus, jeg vet ingenting om strømnettet.

Kitt 30-07-10 22:05

Her måtte jeg frem med skjøteledningen og kjøre en inne på vaskerommet og en på en annen kurs i et annet rom! Da virker det som bare det!:p

Du merker jo fort om du må skifte sikring, da!:eek:

vaskeklut 30-07-10 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 908665)
Her måtte jeg frem med skjøteledningen og kjøre en inne på vaskerommet og en på en annen kurs i et annet rom! Da virker det som bare det!:p

Du merker jo fort om du må skifte sikring, da!:eek:

hahah, pokker, jeg tenkte ikke på at sikringen går først om det skjer noe :o

Ferskenbeinet 30-07-10 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 908641)
Kan man kjøre vaskemaskin og tørketrommel på samme stikkontakt samtidig? Altså, en sånn dobbelstikkontakt som sitter fastmontert i veggen? Bor i et forholdvis gammelt hus, jeg vet ingenting om strømnettet.

Ja, det kan du om du har en 16A sikring ;)

Cherry 30-07-10 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 908641)

Veldig neppe. Men du kan prøve ;). Gamle hus har ikke 16A. De har knapt 10A, er du riktig heldig så kanskje du har 13A, og det er ikke nok. Skulle du først prøve og det ikke gå så vil a)sikringen gå eller b)lysene blinke og hovedsikringen bli veeeeldig varm.

vaskeklut 31-07-10 01:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 908698)
Veldig neppe. Men du kan prøve ;). Gamle hus har ikke 16A. De har knapt 10A, er du riktig heldig så kanskje du har 13A, og det er ikke nok. Skulle du først prøve og det ikke gå så vil a)sikringen gå eller b)lysene blinke og hovedsikringen bli veeeeldig varm.

:eek: Jaggu bra jeg bestemte meg for å ikke gjøre det da!:eek:

trude.lutt 31-07-10 10:49

Kort spm, vet ikke om dette er rett "tråd" men prøver :)

Har holdt på i 3-4 uker, gått ned gjevnt. Plutselig legger jeg på meg 2 kg på 2 dager:eek: skal ha mensen i løpet av de nærmeste dagene. Kan det være forklaringen? Har ikke spist noe anderledes.

Litt stressa........:(

Kitt 31-07-10 11:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trude.lutt (Innlegg 908754)
Kort spm, vet ikke om dette er rett "tråd" men prøver :)

Har holdt på i 3-4 uker, gått ned gjevnt. Plutselig legger jeg på meg 2 kg på 2 dager:eek: skal ha mensen i løpet av de nærmeste dagene. Kan det være forklaringen? Har ikke spist noe anderledes.

Litt stressa........:(

STRESS NED!;)
Mensen og vann i kroppen er nok den store synderen her, men om du stresser deg opp, blir mye fort enda mer!:eek:
Du klarer rett og slett ikke legge på deg 2kg fett på 2 dager, så slapp av og drikk mye under mensen, så slipper vannet fort etterpå!:D

Photobscura 31-07-10 12:08

Jeg bor i en gård fra 1890, og her er det både 16A og 10A selv bare til min lille 30 m2 leilighet! Men det er jo seff skiftet ut for kort tid siden, da.

Grolla 31-07-10 13:01

Jeg har begynt å miste mengder med hår, noen andre som har vært plaget med det? :confused:

Cherry 31-07-10 13:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 908804)
Jeg har begynt å miste mengder med hår, noen andre som har vært plaget med det? :confused:

Helt normalt 2-5 mnd etter påbegynt slanking. Kalles telogen effluvium.

vaskeklut 31-07-10 13:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 908805)
Helt normalt 2-5 mnd etter påbegynt slanking. Kalles telogen effluvium.

Det forklarer en del.. Noen som vet hvorfor det skjer? Jeg vil gjerne beholde håret mitt!

Photobscura 31-07-10 13:19

Det opplevde jeg også etter et vekttap på nitten kg i 2006/2007. Da hadde jeg nokså tynt hår fra før på grunn av PCOS og hypothyerose, så det var begredelige greier. Det kom tilbake, da, altså sånn at det fortsatt er litt tynt, forsåvidt.
Jeg fikk anbefalt Nisim av frisøren min, det stoppa opp hårtapet en god del, faktisk. Men det er det hårtapet man normalt får av at hårsekkene ikke er "rene". Men jeg så stor forskjell på børsten og sluket. Verdt et forsøk, selv om man ikke kan stoppe alt hårtapet som vel tildels er hormonelt i forhold til slanking.

Grolla 31-07-10 13:33

Takk for svar :) Godt å høre at det er "normalt", begynte å lure på om jeg måtte ta meg en tur til legen...

Cherry 31-07-10 13:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 908809)
Det forklarer en del.. Noen som vet hvorfor det skjer? Jeg vil gjerne beholde håret mitt!

Kort eller langt fortalt: Kroppen din får ikke den næringen den er vant til og den går til "streik". Den næringen kroppen nå får må den prioritere bruken til, og dermed er det de viktigste oppgavene først, sånn som at du får blodgjennomstrømming og at du puster og sånn:p. Håret er helt nederst på kroppens prioriteringsliste, dermed så vil den ikke gi masse næring til håret under denne prosessen. Håret går i hvilefase, og resultatet er at etter noen måneder så opplever man massivt hårtap.

Sakset fra huddoktoren:
Hårvekst foregår syklisk i tre faser:
  • Vekstfasen (den anagene fase).
    I vekstfasen vokser håret. Vekstfasen varer 2-6 år, avhengig av hvor på kroppen håret vokser. På ethvert tidspunkt er 90 prosent av håret på hodet i vekstfasen.
  • Overgangs-/svinnfasen (den katagene fase).
    I overgangsfasen holder håret opp med å gro. Hårsekkene blir inaktive og begynner å skrumpe inn.
  • Avvisnings-/hvilefasen (den telogene fase).
    I hvilefasen endrer håret karakter og beveger seg mot overflaten av huden, for til slutt å falle av. Hvilefasen varer vanligvis et par måneder.
Heldigvis har hvert enkelt hårstrå og hår sekk sin egen uavhengige vekstsyklus, og normalt mister man derfor ikke alt håret på én gang. Gjennomsnittelig mister man 100 hår om dagen.

Ved telogen effluvium er dette altså betydelig antall større hårstrå som mistes. Selv mistet jeg i gjennomsnitt 700 hårstrå pr. greiing. Og ja, jeg talte dem :p. Ikke rart jeg mista over halvparten av håret mitt.

Slanking er ne type stress for kroppen, og det er det samme som skjer under slanking med håret, som skjer med de fleste kvinner etter fødsel. Håret blir rett og slett ikke prioritert av kroppen.

Men frykt ei. Vi som har tatt den tunge veien med hårtapet vet råd, så kanskje du slipper dette;). Behandling kan innebære å;
  • Sørge for minst 1500 kalorier pr dag.
  • Spise mye fisk
  • Massere hodebunnen ofte
  • Ta ekstra tilskudd av b-vitamin
  • Slutte å bruke BILLIG SJAMPO FRA REMA ETC. Kjøp salongsjampo, den er dyrere, men varer til gjengjeld mye lengre.
  • Bruke hårdråper fra SP som balanserer hodebunnen.
Det mest effektive og det jeg ville brukt penger på om jeg først var villig til å bruke masse penger på å redde håret er å kjøpe sjampo fra NISIM. (www.nisim.no eller utvalgte frisørsalonger). Jeg ville også kjøpt ekstrakten. Men nb: Den koster flesk. Nisim er urtesjampo spesielt konstruert for å forhindre hårtap. Den renser hodebunnen og stimulerer håret til gjenvekst. På de fleste så stopper den hårtapet på en uke. Det eneste er at man må, og jeg understreker må, følge instruksene for bruk de første 8 dagene. Man må i disse dagene vaske det hver dag, og man må bestandig sjamponere håret TO ganger når man vasker det.

blåbær 01-08-10 18:25

Noen som vet omtrent hvor lang tid det tar fra man spiser og til næringen tas opp i kroppen? Er det noen forskjell mellom kh, fett og protein i så måte?

grotingeling 01-08-10 20:25

Tror ikke det finnes noen formel for næringsopptak.
Kroppen tar vel opp litt etter litt, etter hvert som maten brytes ned.
Men den gjengse anbefalingen for måling av blodsukker er ca 2 timer etter et måltid, kanskje det kan gi deg en pekepinne?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.