Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Desember/januarstarter-tråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38996)

Runegutt 13-01-11 03:02

Sv: Desember/januarstarter-tråden!

Frokost: 3 egg
Lunch: Kjøttpudding, agurk, løk, tomat og remuladen min
Middag: Kalkungryte suprise + 4 taffelostekjeks med leverpostei
Kvelds: 1 Atkinsbar, noen lavkarbo nøtter, en boks torskerogn.

Ligger rundt 20 karber/døgn
Er i ketose

Vekta står stille, men etter siste ukes ras, var det forventet. Er fornøyd med 1/2-1kg/uke

Veiedag er egentlig fredag.

Emine 13-01-11 05:57

Slenger meg på her jeg også :)
Startet 07.01. Har gått ned 3 kg.

Har prøvd å spise alle måltider en "skal" til nå jeg.. Men burde kanskje følge tipset med å bare spise når man er sulten.. For å spise når man ikke er sulten er virkelig ikke noe særlig. Har skumlest tråden her , men får lese den nøyere nå tenker jeg!

Fjasnissen 13-01-11 09:42

Hele tankegangen om at man skal spise ofte og små måltider for å øke forbrenninga er utdatert og usann. Kroppen forbrenner hele tia. Spis når du er sulten og til du er passe mett. Dette er det eneste dere behøver å tenke på i forhold til når dere skal spise. Dette betyr også at man kanskje må spise litt saktere enn det enkelte av oss gjorde før, fordi det tar litt tid før kroppen sier ifra om at den faktisk er mett.

surime 13-01-11 10:43

Dette er min fjerde dag på ketolysekuren, og eg føler meg heilt topp. Går og ventar sånn halvvegs på det ubehaget som ketolyseboka seier at truleg kjem til å kome, men eg håper jo at det ikkje gjer det. Syns det er herlig å ete egg og bacon til frukost med kaffi og fløyte til. Har gått ned 1,5 kilo på tre dagar, så så langt er alt flott.

MaritR 13-01-11 11:26

Noen som husker hvor mye fett vi skal ha pr dag??? Sitter å regner på det jegg spiser og tror jeg får i meg for lite fett....greit med 15 karb, men fettet...Har ikke boka forran meg akkurat nå siden jeg er på jobb:o

Fjasnissen 13-01-11 11:35

Heisann Marit :)

Skal vi se om jeg kan klare å si det riktige da. Jeg var jo alltid litt slepphendt med både fett og proteiner, så lenge karbene var riktig.

15 gram karbo
1 gram protein pr kilo kroppsvekt (mer hvis du er en aktiv person)
Resten fett.

Tror det er noe sånt som 70-75% fett.

Benedictee 13-01-11 11:37

Ser ingenting i veien med en nakkekotelett, stekt sjampis og en god dæsj rømme til frokost :D

MaritR 13-01-11 11:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen (Innlegg 1000557)
Heisann Marit :)

Skal vi se om jeg kan klare å si det riktige da. Jeg var jo alltid litt slepphendt med både fett og proteiner, så lenge karbene var riktig.

15 gram karbo
1 gram protein pr kilo kroppsvekt (mer hvis du er en aktiv person)
Resten fett.

Tror det er noe sånt som 70-75% fett.

Takk lille venn....var noe slikt jeg også trodde :)

Midnight Choir 13-01-11 12:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Benedictee (Innlegg 1000560)
Ser ingenting i veien med en nakkekotelett, stekt sjampis og en god dæsj rømme til frokost :D

hehehehe, ved første øyekast overså jeg "stekt" foran "sjampis", så jeg ble umiddelbart imponert over dagligdags glam med champagne til kotelettene:D:D:D

ikea 13-01-11 12:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hope10 (Innlegg 1000062)
link? :)

http://forum.lavkarbo.no/showthread....+kj%F8ttboller :)

Taran 13-01-11 13:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tutta87 (Innlegg 995693)
Hehe. Satse på at det gikk bra vel :p

Huff, nå er jeg så sjokolade sugen at jeg spiser "lissom" sjokolade som gutt ungen på 5år har laga på leke komfyren. Haha. Snakk om desperat :P

Hei :)
Jeg er på min andre uke og har hatt "fysing" helt til i går, da lagde jeg meg en form med: 100 g Cocosa og 100 gr sukker/melkefri sjokolade og noen never med hakkede nøtter jeg liker, smelta alt og hadde det i ei lita form med bakepapir og inn i kjøleskapet. Skar opp i biter - fett og godt og man orker ikke mer enn en liten bit eller to - og vips sukkersuget forsvinner. :D
Det er ca 48 karber pr 100 gr i sjokoladen jeg kjøpte så blir ikke mye pr. bit.

Lykke til!

hope10 13-01-11 16:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MaritR (Innlegg 1000540)
Noen som husker hvor mye fett vi skal ha pr dag??? Sitter å regner på det jegg spiser og tror jeg får i meg for lite fett....greit med 15 karb, men fettet...Har ikke boka forran meg akkurat nå siden jeg er på jobb:o

Så dette i en annen tråd:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13741

Kanskje denne kan være til hjelp?

Emine 13-01-11 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen (Innlegg 1000435)
Hele tankegangen om at man skal spise ofte og små måltider for å øke forbrenninga er utdatert og usann. Kroppen forbrenner hele tia. Spis når du er sulten og til du er passe mett. Dette er det eneste dere behøver å tenke på i forhold til når dere skal spise. Dette betyr også at man kanskje må spise litt saktere enn det enkelte av oss gjorde før, fordi det tar litt tid før kroppen sier ifra om at den faktisk er mett.

Begynner å skjønne det nå ja :) Og hvis jeg klarer å snu de innkjørte mønstrene enda litt mer, og til å slutte å tenke på mat hele tiden, bare spise når jeg er sulten og la kroppen styre det selv.. Ja det må være en SKIKKELIG befrielse!

Emine 13-01-11 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av surime (Innlegg 1000484)
Dette er min fjerde dag på ketolysekuren, og eg føler meg heilt topp. Går og ventar sånn halvvegs på det ubehaget som ketolyseboka seier at truleg kjem til å kome, men eg håper jo at det ikkje gjer det. Syns det er herlig å ete egg og bacon til frukost med kaffi og fløyte til. Har gått ned 1,5 kilo på tre dagar, så så langt er alt flott.

Dag 8 her, og hodepinen kom for fullt tidligere i dag. Ubehaget er visst noen som er veldig individuelt skjønner jeg, kanskje du er heldig og slipper helt unna? :D

Cassiopeia 13-01-11 19:02

Jeg tror jeg melder meg på her jeg :)
Egentig brgynte jeg i oktober, men det har butta imot. Jeg har stått stille, gått opp litt, gått ned et par kilo, stått stille, gått opp litt, gått ned et par kilo til...
Jeg ser tydelig at vekta svinger i takt med månen, så jeg får ikke panikk når jeg har gått opp to kilo fra siste veiing (slik som i dag), men jeg synes det går alt for sakte.

Jeg satser på at det hjelper å gå sammen med dere andre!
Motivasjon og råd er alltid velkomne (og jeg hjelper så gjerne om jeg kan).

Som dere vel ser av tickeren min, så skal jeg ned mye, minst 30 kg. Jeg har satt 70 kg som mål, men vi får se hva som skjer når jeg er der.
Etter ketolysestandarden er 7 kg på tre mnd veldig lite når jeg har så mye å ta av, så jeg må prøve å finne ut hva jeg gjør feil. Jeg har ikke vært flink nok til å notere meg hva jeg spiser, så fra og med i dag blir det strengt regime med matdagbok på meg.

Arbeidshypoteser per i dag:
1. Jeg drikker for lite vann
2. Jeg spiser for lite
3. Kroppen min reagerer negativt på svinekjøtt.

Bollemor 13-01-11 19:05

hei:)
Da har jeg nettopp inntatt en nydelig biff middag:) mmmm det var godt det:)
hvordan går det med folk?
Her går det så det suser.. ikke veid med siden mandag, men håper på et stort vektnedgang da oxo;) litt redd jeg spiser litt lite fett, så lurer på er det ikke noe jeg kan lage av smør? Forsalg??? hihi

Midnight Choir 13-01-11 19:54

Føler det går bra med opplegget, og begynner å få fram kreativiteten hva angår matretter, heldigvis. Idag ble det brokkoli- og blomkålgrateng fra Landlord, med biter av avokado og 8 skiver fårepølse. Veldig godt! Og så digg å variere bort fra de enorme mengdene med egg jeg har fortært den siste tiden...! Nå er det kaffe med matfløte som gjelder, og til kvelds rester av pizzaen jeg lagde igår (se kommentar lenger oppe for oppskrift):) Gikk raskt ned i starten, så gikk det bittelitt opp igjen, så det blir spennende å veie på mandag. Er heldigvis i ketose, og da regner jeg med at alt er som det skal.

Lykke, lykke til, alle sammen!

hope10 13-01-11 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Midnight Choir (Innlegg 999946)
Å, nå lagde jeg noe utrolig godt, i og med at jeg likevel skulle lage "ordentlig" pizza til guttene mine :D. Så nå har jeg en isboks av "rester" (det meste faktisk, for den er mektig og god) som blir både lunsj på jobb og middag i morgen. Fant en oppskrift inne på et av forumene, som jeg justerte litt og tilpasset mine smaksbehov:

Pizzabunn:
1 beger cottage cheese (moses)
4 egg (piskes)
150-200 g revet hvitost
--> blandes og bres utover bakeplaten, og forstekes midt i ovnen på 200grader i 15-20 minutter

Fyll:
Kjøttdeig av svin
Oregano
Små biter salt påleggspølse (fårepølse/salami/chorizo e.l)
En liten boks tomatpuré
Fersk rosmarin (hakkes)
Hvitløk
2 ss smeltet meierismør blandet med et par spiseskjeer matfløte
Salt og pepper
Revet hvitost på toppen

Stekes på 200grader.

Denne var suuuuper god :D Hadde denne til middag idag, å skal ha rester i matboksen imorgen, sammen med salat :D

Settter pris på at dere deler oppskrifter dere har testet selv, jeg er ikke så flink med å teste mange nye, men skal forsøke meg litt nå :)

Midnight Choir 13-01-11 23:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hope10 (Innlegg 1001114)
Denne var suuuuper god :D Hadde denne til middag idag, å skal ha rester i matboksen imorgen, sammen med salat :D

Settter pris på at dere deler oppskrifter dere har testet selv, jeg er ikke så flink med å teste mange nye, men skal forsøke meg litt nå :)

Så bra! :)

Venus Willendorf 14-01-11 00:14

En liten artig oppdagelse:

Tennene mine blir ikke lodne :D

Benedictee 14-01-11 00:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Midnight Choir (Innlegg 1000613)
hehehehe, ved første øyekast overså jeg "stekt" foran "sjampis", så jeg ble umiddelbart imponert over dagligdags glam med champagne til kotelettene:D:D:D

haha! hadde det vært så væl..måtte dessverre ut å kjøre..OG jobbe. Får ta igjen DEN sjampisen ;)

Supah 14-01-11 02:48

Dette vil jeg gjerne være med på! :)

Natt til mandag 10.01.11 gikk det opp for meg. Jeg skal ned i vekt, og det NÅ! Jeg har gått på lavkarbo-diett i 4 dager nå, og har allerede gått ned 2,3 kg! :D

Høyde: 1.72
Startvekt: 94.1
Nåværende vekt: 91.8
Mål: 70

Denne gangen er jeg ikke i tvil. Jeg skal ned 20 kg i 2011! :-) Føles godt!

MaritR 14-01-11 07:06

Uff skjønner ikke noe jeg...har ikke gått ned ett eneste gram denne uka:( Joa har fått mensen, men pleier kun å gå opp dagen føre for å være nede igjen dagen etter....Skikkelig demotiverende dette altså, får satse på at det er kroppen som holder igjen og at det løsner snart.:o

Midnight Choir 14-01-11 08:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MaritR (Innlegg 1001322)
Uff skjønner ikke noe jeg...har ikke gått ned ett eneste gram denne uka:( Joa har fått mensen, men pleier kun å gå opp dagen føre for å være nede igjen dagen etter....Skikkelig demotiverende dette altså, får satse på at det er kroppen som holder igjen og at det løsner snart.:o

Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Nå har det stabilisert seg på ketose (og der er sterkere rosa utslag, så det er iallefall ikke tvil, og dessuten ser jeg jo at jeg nok drikker litt for lite). Likevel har jeg faktisk gått opp i vekt siden veiing mandag og jeg føler at fingrene er litt hovne. Sikkert noe vann i kroppen som har samlet seg opp, for jeg har hatt et godt saltinntak. Samtidig går jo forsåvidt midjen inn og jeg føler meg veldig opplagt, så jeg får skrive det på kontoen for overgangs-ups and downs.....

MaritR 14-01-11 08:22

Merker jeg er i ketose og er ganske så opplagt og jeg drikker 2-3 liter vann hver dag. Føler igrunn at jeg gjør at riktig, så får gjør som deg og føre dette på up and downs kontoen :rolleyes:

hope10 14-01-11 09:25

Velkommen Supah :)

Jeg må hive meg på samme lasset, jeg spiser veldig safe, drikker mye, gjør det riktig, men gikk allikevel opp siden veiedag mandag, idag har jeg faktisk gått noen gram ned, så nå er jeg 0,3 kg fra der jeg var på mandag, men som dere sier så føler jeg meg helt ok, ikke særlig sulen, får utslag på sticksene, drikker mye, spiser grønnsaker innforbi det jeg kan osv..

Håper det går over....:(

MaritR 14-01-11 09:41

Antagelig så er det våre kropper som reagerer på ketolysedietten.. vi får ta tiden til hjelp og fortsette med vårt nye kosthold så løsner det nok snart og kg raser av oss:D

surime 14-01-11 10:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Emine (Innlegg 1000906)
Dag 8 her, og hodepinen kom for fullt tidligere i dag. Ubehaget er visst noen som er veldig individuelt skjønner jeg, kanskje du er heldig og slipper helt unna? :D

Ja, det hadde vore herlig, men det kan jo hende det kjem om nokre dagar. Time will show!

Midnight Choir 14-01-11 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MaritR (Innlegg 1001388)
Antagelig så er det våre kropper som reagerer på ketolysedietten.. vi får ta tiden til hjelp og fortsette med vårt nye kosthold så løsner det nok snart og kg raser av oss:D

Enig! Og alternativet, altså ikke diett, er bare så mye, mye verre! Jeg får så mange kommentarer på at jeg ser så opplagt og "ny" ut, og det stemmer i bøtter og spann med slik jeg føler meg. Og da er det jo uansett verdt å ta med svingningene! Sånn er jo livet forøvrig også, og dermed naturlig å ta med i beregningene. Ha en super dag, folkens!:D

Cassiopeia 14-01-11 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MaritR (Innlegg 1001322)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Midnight Choir (Innlegg 1001326)
Jeg skjønner heller ikke hva som skjer. Nå har det stabilisert seg på ketose (og der er sterkere rosa utslag, så det er iallefall ikke tvil, og dessuten ser jeg jo at jeg nok drikker litt for lite). Likevel har jeg faktisk gått opp i vekt siden veiing mandag og jeg føler at fingrene er litt hovne. Sikkert noe vann i kroppen som har samlet seg opp, for jeg har hatt et godt saltinntak. Samtidig går jo forsåvidt midjen inn og jeg føler meg veldig opplagt, så jeg får skrive det på kontoen for overgangs-ups and downs.....

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hope10 (Innlegg 1001376)
Velkommen Supah :)

Jeg må hive meg på samme lasset, jeg spiser veldig safe, drikker mye, gjør det riktig, men gikk allikevel opp siden veiedag mandag, idag har jeg faktisk gått noen gram ned, så nå er jeg 0,3 kg fra der jeg var på mandag, men som dere sier så føler jeg meg helt ok, ikke særlig sulen, får utslag på sticksene, drikker mye, spiser grønnsaker innforbi det jeg kan osv..

Håper det går over....:(

Vi er nå i alle fall fire i samme båt.
Det er nok kroppene våre som holder igjen, som samler vann pga mensen osv, men demotiverende er det. Jeg har drevet på slik i tre mnd nå, og det går så alt for sakte for meg... -Men jeg får ikke lenger panikk når jeg legger på meg, for det er bare vann, og det forsvinner i løpet av et par dager.

Det er fullmåne på onsdag, mensen er ventendes, og jeg samler vann ei ukes tid i forveien. Sånn er det bare, og sånn har det alltid vært.

Cassiopeia 14-01-11 14:29

Men dere... Jeg har inntrykk av at dere finregner på vekta og jukseveier innimellom veiedagene, og det er kanskje ikke så lurt.

Husk på at et krus kaffe veier et par hundre gram, og en liter vann veier en kilo.
Hva vi spiser og drikker har jo stor innvirkning på vekta der og da, og ikke bare etter forbrenning slik at vi må regne med en del "lokale variasjoner" fra dag til dag.

Det er en grunn til at vi ikke bør veie oss for ofte.

Cassiopeia 14-01-11 14:36

Skal vi se om jeg ikke finner igjen det som Gerd har skrevet her om slankestress...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 637631)
Som veteran på forumet, ser jeg at det er blitt en del ”slankestress” ute og går her for tiden… Det bekymrer meg veldig…. Og jeg vet det er vondt for de som stresser…

Dette er IKKE ment som kritikk på noen som helst måte, men et innlegg med velmente råd og erfaringer. Som jeg håper dere kan ta til dere og tenke på.
Jeg har selv vært ny på ketolysekuren. Jeg har selv gått på ketolysekuren over lengre tid. Jeg vet hva det vil si å være på ketolysekur.. Men jeg har lært så veldig mye, om kosthold, om meg selv på denne tiden. Og jeg lærte å bli tålmodig.

En del ”stress”- ting har jeg merka at går igjen og igjen:

1: Det er om å gjøre å gå ned mest mulig på kortest tid.
- Mitt tips: La kroppen få slappe av, gjør ting etter boka, spis riktig. Husk at hodet og huden skal være med.. Vær tålmodig….Det lønner seg til syvende og sist. Og man har nødvendigvis ikke gjort/spist noe galt, om vekta går tregt.
2: Har ikke vekta gått ned ”massevis” i uka, så begynner man å prate om platå og partystoppere…Selv om det bare har gått 2 uker….
- Et platå er det når vekta har stått bom stille (ikke rikka seg opp eller ned) i minst 4 uker. Det er helt normalt at kroppen vil protestere litt når vi legger om kostholdet så drastisk. Kroppen blir rett og slett forvirra. Gi den tid. Ingen kropper er like
3: Man hekter seg opp i ketosestixene
-Viss man spiser riktig (etter boka) da skal man ikke bekymre seg. Det er IKKE stixa som fører til vektnedgang. Stixa er bare en indikator på hva som skjer i urinen.
4: Det er veldig stor forespørsel etter godteri-erstatninger, hvilke sjokolade, drops,gele osv.. kan man spise…
-Mitt tips: La ev. godis, osv. bli forbeholdt lørdagskvelden. Som ”det lille ekstra”. Ikke spis så mye søtstoff i uka, selv om det er ”lovlig”. Kroppen trenger det faktisk ikke. La ordet ”kos” som man har kobla til godisspising få en annen betydning. Lese ei god bok, gå en tur, ringe ei veninne… Noen vaner må man bryte for å komme ut av ”den onde sirkelen”. Og å erstatte ”vanlig” godis med sukkerfritt løser ingen problemer, men kan være med å forsterke de. Bl.a. søtsug.

Man må i tillegg jobbe med det mentale. Man må endre vaner og uvaner. Og det er ikke gjort på en, to tre… Det er for mange en stor jobb å snu tankegangen…
Man må faktisk spørre seg selv, veldig ofte, hvorfor vil jeg ha det og det, hvorfor føler jeg for å spise det og det…
Et veldig godt tips jeg fikk da jeg starta var å skrive opp dagens hendelser, positivt som negativt i ei skrivebok. Og å ha en du allierte deg med, spesielt når det butter i mot.

Ketolysekuren er en slankekur. Men også en start på en evig kostholdsomlegging.

Jeg håper så inderlig at dere som stresser, kan senke skuldrene og slappe mer av. Ha tålmodighet…

For uansett hvor mye man ønsker, håper, tror og vil i topplokket, så er det til syvende og sist kroppen som bestemmer tempoet.
Og når kroppen får bestemme tempoet, så har den det godt.

hope10 14-01-11 14:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia (Innlegg 1001708)
Vi er nå i alle fall fire i samme båt.
Det er nok kroppene våre som holder igjen, som samler vann pga mensen osv, men demotiverende er det. Jeg har drevet på slik i tre mnd nå, og det går så alt for sakte for meg... -Men jeg får ikke lenger panikk når jeg legger på meg, for det er bare vann, og det forsvinner i løpet av et par dager.

Det er fullmåne på onsdag, mensen er ventendes, og jeg samler vann ei ukes tid i forveien. Sånn er det bare, og sånn har det alltid vært.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia (Innlegg 1001714)
Men dere... Jeg har inntrykk av at dere finregner på vekta og jukseveier innimellom veiedagene, og det er kanskje ikke så lurt.

Husk på at et krus kaffe veier et par hundre gram, og en liter vann veier en kilo.
Hva vi spiser og drikker har jo stor innvirkning på vekta der og da, og ikke bare etter forbrenning slik at vi må regne med en del "lokale variasjoner" fra dag til dag.

Det er en grunn til at vi ikke bør veie oss for ofte.

Jeg er helt ny på dette så jeg var ikke klar over det du sier om at 1 liter vann veier en kilo :O osv, kjempegreit å vite :) jeg venter også mensen innforbi denne uken nå, så da kan det hende at det skjer med meg også, som sagt har jeg aldri vært på dette før, å dermed heller aldri hatt mensen før i dette, så derfor er det lettere senere å se et slags mønster på kroppen min, men kanskje jeg også er en som samler vann en uke før, uansett ned er ned, så så lenge det går den veien, så er jeg fornøyd, selv om det går sakte :)

Jeg vet ikke hva du mente med at vi finregner vekta helt, eller jukseveiinger, men jeg har veiedag hver mandag,m å jeg vet at man ikke skal elelr bør gå på oftere, men jeg syns det er sååå spennende, at jeg klarer ikke å holde meg borte, så hver morgen når jeg står opp så pleier jeg å gå på vekten, før jeg har spist, eller kledd på meg :flau:
men det er med den veiingen den dagen da, å så fører jeg kun mandagene opp :)

purre 14-01-11 16:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av inger synnøve (Innlegg 996682)
tusen takk :) det er gøy når nåla går nedover. det går litt trekt med meg men det forstår jeg,jeg har slanket meg 20kg tidligere,men har gått opp 5 så d er de som jeg vil ha av igjen og de sitter godt kan man si he he he:)

jeg må bare si inger synnøve,jeg vet hvor "stor"du var,og det er beundrigsverdig og se hvor flink du har vært til og slanke deg:)men du går jo så mye også,og det hjelpr jo på,synes du er kjempeflink.jeg har 25kg til og ta av ,og det er slitsomt.men det skal gå:)

Cassiopeia 14-01-11 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hope10 (Innlegg 1001730)
Jeg vet ikke hva du mente med at vi finregner vekta helt, eller jukseveiinger, men jeg har veiedag hver mandag,m å jeg vet at man ikke skal elelr bør gå på oftere, men jeg syns det er sååå spennende, at jeg klarer ikke å holde meg borte, så hver morgen når jeg står opp så pleier jeg å gå på vekten, før jeg har spist, eller kledd på meg :flau:
men det er med den veiingen den dagen da, å så fører jeg kun mandagene opp :)

Det er akkurat det jeg mener, Hope. Vi er så gira og så spent at vi bare "må" på vekta hver morgen, og før vi har spist, helt uten klær, men for all del etter vi har tissa!

Been there, done that, still doing it ;)

Det jeg mener er kort og godt at vi trenger å slappe av, og gjerne legge vekta helt vekk i perioder. I alle fall skal vi ikke bekymre oss for å ha gått opp "noen gram" i løpet av en dag eller to. Vi snakker kilo her, ikke sant? Mange kilo, for ketolyse er for oss som skal ned ti kilo eller mer. De andre virker det rett og slett dårligere på.
Dermed må vi tenke kilo og måneder, ikke gram og dager.

Så enkelt, og så vanskelig :)

hope10 14-01-11 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia (Innlegg 1001933)
Det er akkurat det jeg mener, Hope. Vi er så gira og så spent at vi bare "må" på vekta hver morgen, og før vi har spist, helt uten klær, men for all del etter vi har tissa!

Been there, done that, still doing it ;)

Det jeg mener er kort og godt at vi trenger å slappe av, og gjerne legge vekta helt vekk i perioder. I alle fall skal vi ikke bekymre oss for å ha gått opp "noen gram" i løpet av en dag eller to. Vi snakker kilo her, ikke sant? Mange kilo, for ketolyse er for oss som skal ned to kilo eller mer. De andre virker det rett og slett dårligere på.
Dermed må vi tenke kilo og måneder, ikke gram og dager.

Så enkelt, og så vanskelig :)

Aha ....BUSTED......:flau:...hehehe..jepp det er nettopp det jeg gjør...:P

Ja jeg skjønner at det er kiloer, ja, jeg har 26 kg igjen ihvertfall..men har delmål før den tid....men som du sier, kjempelett, men samtidig nettopp det som er så vanskelig, å hvert eneste gram ned, er sååå motiverende ;)

aragorn 15-01-11 01:38

Hei

Jeg er så forferdelig usikker på om jeg spiser rett. Jeg er i ketose, men det betyr vel ikke nødvendigvis at jeg brenner fett på en god måte.

Jeg la inn det jeg har spist i dag i "Mat på Data", og jeg synes at jeg spiste veldig mange kalorier. Spiste nesten 4315kJ og det synes jeg var mye.

Lister dagens meny:
Frokost:
2 speilegg
3 striper bacon
3 agurkskiver

Lunch:
Indrefilet svin ca. 100-150g
2 sopper
50 g paprika
litt løk og chili
1dl matfløte
+ salat med olivenolje over

Middag:
100-150g biffkjøtt
100g brokkoli

Ikke alltid jeg har kvelds, men da har jeg ofte det samme som jeg har til frokost.

I følge "Mat på data" har jeg da, som sagt, en energimengde på 4315Kj. Protein 103g, karbohydrater 8g, kostfiber 3.7, fett 64,5

Proteiner er vel sånn ca. greit da jeg veier litt under 100kg, og trener 2-3 ganger i uken. Men antar at jeg kanskje er noe lav i karbohydrater og iallefall lav på fettinntak. Nå bruker jeg noe fett i matlagingen, raps, olivenolje eller flytende vita.

Spiser jeg feil? Burde jeg legge om menyen?

Er forferdelig usikker. Har ikke gått ned all verden denne uken, etter en god start forrige uke. Nå skal jeg ikke stresse for mye med dette, og la ting gå seg litt til.
Jeg ønsker dog kanskje å justere menyen noe om jeg gjør dette feil

Cassiopeia 15-01-11 04:24

Så vidt jeg kan se er du alt for lavt på både fett og energi. 4315 kJ er ikke mer enn 1027.38 Kcal, og du bør opp imot det doble for at ikke forbrenninga di skal gå i stå.

Kjappe tips til å øke fett- og energiinhold:
Stek egg og kjøtt i smør,
Lag brokkolimos med smør og/eller fløte (bare for å bruke det samme som du har spist her),
Bytt for all del matfløten med kremfløte (bland den heller ut med vann om du vil ha mer væske)

Og drikk vann, MASSE vann.

aragorn 15-01-11 08:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia (Innlegg 1002215)
Så vidt jeg kan se er du alt for lavt på både fett og energi. 4315 kJ er ikke mer enn 1027.38 Kcal, og du bør opp imot det doble for at ikke forbrenninga di skal gå i stå.

Ai, ai. Det var kjedelig å gå på en slik blemme å blande Joule og Kcal. Tenkte ikke tanken i det hele tatt. Så bare tallet 4000 og ble skremt.
Jeg får skylde det på en sen fredagskveld... ;-)

Takk for tips. Når du sier smør, så mener du f.eks. ordentlig tine meierismør? Jeg skal prøve de tipsene som du snakker om. Tror jeg skal prøve meg i helgen med veiing av maten, slik jeg gjorde helt i begynnelsen.

Jeg mener jeg drikker masse vann. Har vann i flaske stående ved siden av meg på jobb, og jeg fyller den flasken mange ganger for dagen. Renner på do hele tiden. Våkner av og til midt på natten, fordi jeg må late vannet. Føler meg som en gammel mann....

aragorn 15-01-11 09:42

Hei

Nå er frokosten overstått og jeg har nå forstått at jeg må få i meg mer energi, i hovedsak fra fett.

Ser fra forumet her at en fordeling mellom fett/protein/karbohydrater bør være 75%/20%/5%. Da snakker vi om prosentvis energimendge, og ikke prosentvis mengde.

Leste et annet sted på forumet at 1g fett har 9kcal energi, mens protein og karbohydrater har 4kcal.

Til frokost hadde jeg egg og bacon, stekt i smør.
I følge "Mat på Data" så fordelte det seg i gram som 38.5 fett, 23,2g protein og 0.5g karbohydrater.

Utregnet vil da energitilskuddet være fordelt slik:
Fett: 38,5 * 9kcal = 346,5kcal (78,5%)
Prot: 23,3 * 4kcal = 93,2kcal (21,1%)
Karb: 0,5g * 4kcal = 2kcal (0,4%)
Total: 441kcal (100%)

Nå var det jo litt lite karbohydrater, men det får jeg ta igjen senere på dagen. Da vil jo fordelingen til frokost være rimelig grei iallefall.

Har jeg forstått det riktig?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.