![]() |
Sv: Nannahs supergode knekkebrød!
skal lages imorgen :)
|
Bakeklar:) MEN de hadde ikke kruskakli på den fillebutikken! Er det noe jeg kan bruke istedet? Huff, nå hadde jeg gledet meg slik!
|
Nå skal jeg lage disse knekkebrødene, og jeg gleder meg sååå fælt til å spise noe sprøtt!!
Har kjøpt en pakke med Kremost med krydder som skal på, så dette blir en bra lørdagskveld :D |
Sitat:
|
Skulle ha vin og ost kveld med venninner, og da videre utviklet jeg denne litt. Tilsatte litt kanel, et egg og drysset over litt revet ost. Lagde litt mindre biter, og vips, en nyyydelig kjekt til all slags ost. Eller du kan spise de ute noe på. Absolutt å anbefale.
Men, jeg har drevet og brukt dette som grunnoppskrift til mine egne varianter en stund, og jeg har aldri en gang ennå stekt de i over 1 time, da har dem blitt svart og altfor godt stekt. Så, jeg anbefaler å heller åpne dørene 2-3 ganger i løpet av steketiden for å slippe ut litt ekstra damp. Da korter du ned stede tiden og slipper at kantene blir brent. Iallefall så er min ovn slik. |
La forresten oppskriften inn på diett.no for å sjekke, og ja stemmer det. Det er bare i overkant av 1 karb pr. skive. Hos meg ble det 1,35 karber, da har jeg litt revet ost på toppen, et egg og litt kanel.:D
|
Du trenger ikke å ha kli i det hele tatt, men da må ta bort litt vann. For kli trekker til seg mye vann.
Eller du kan erstatt med litt nøtter, mer frø av en eller annen sort. Uansett, kli trekker i seg mer vann enn nøtter og frø gjør, så da må du tilpasse litt. Kan tilsette litt mer psyllium husk, det er bindemiddel og trekker til seg vann. Nå er mitt brett akkurat ferdig, så nå skal jeg nyte med kremost på toppen:D |
Tusen takk for tips dere. Skal forsøke med litt mer av "ditt og datt". Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten dette forumet. Dere er så flinke alle sammen!
|
Sitat:
|
jeg bruker klokka bare til henvisning, jeg følger med å tar plata ut av ovnen når jeg ser at dem begynner å få farge. Så, sjekker jeg bunnen på en av de som er i midten. Er bunnen sprø tar jeg dem ut. uansett hvor lenge de har stått.
Var litt uheldig i går med mine jeg å, de med ost tok jeg ut for tidlig, så de ble litt myke. Måtte steke lengre når de hadde ost på. |
ups..jeg har laget en prosjon med knekkebrød med hvetekli , 18 karber pr 100 gram... huff.. så ikke Kruskakli i butikken. Hvor manger karber er det i den ?
|
Lurte på om speltkli og kli var det samme? Dama på helsekosten sa at det bare fantes en type kli, og det var det.. men det er 21g karb pr 100g.. er ikke det litt for mye?
|
Sitat:
|
Det finnes både hvetekli og havrekli, visstnok. Jeg bruker hvetekli og den er det 18,5 karber i. Men, jeg bruker ikke mye, 50 gr, og på 32 knekkebrød, så blir det likevel ikke så mye på hver.
|
Jeg fant omsider kruskakli , 9 karb.pr 100 gr.
|
Herregud! Nam nam nam nam! Sitter her med knekkebrød med kremost på! Er nesten i himlen!!! Ingen egg = ingen smak av egg!! Takk og loooov!! Og takk til Nannah!
|
Dette skal jeg helt klart teste ut :D
|
Denne har jeg testet ut og det ble godt, men jeg tror jeg tok de ut litt for tidlig, de ble nemlig ikke rikitg sprøv, men utrolig gode alikevel
|
Ha de i brødristeren, så blir de som nysteikte :):)
|
takk takk takk takk
endelig noe godt. Var skeptisk siden jeg hadde prøvd ett lavkarbo brød som ikke smakte. men dette kommer til å bli en fast inventar hos meg |
Har forsøkt meg på knekkebrødlaging i dag...står ett brett i ovnen nå...gleder meg til å smake :D
Takk for at du deler oppskrift Nannahs ;) |
Har også blitt veldig glad i disse, men i dag morges var det mugg i boksen min. :( Jeg bakte ny ladning før det var tomt sist, og antar det er noen av de som har ligget opp mot 3 uker som ikke holdt lenger. Åh så bittert å måtte kaste alt i boksen og begynne på nytt.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Da har jeg bakt en ny posjon, og med litt mer vann fikk jeg dratt røren mye mer utover, slik at de dekket to stekeplater og virkelig ble sprø. Nå håper jeg de holder seg til de er spist opp.
|
Fiberhusk??
Hei,
Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage dette knekkebrødet. Nå har jeg vert i tre butikker og finner ikke denne fiberhusken og de som jobber der har aldro hørt om det.. Er det et kallenavn eller heter det faktisk det? Hvilken butikk kan jeg eventuelt få tak i det? Noen som vet? (Er FERSK på matlaging..) :p |
Sv: Fiberhusk??
Sitat:
Du finner det på enkelte Menybutikker ( i hvertfall der jeg holder til) eller i helsekosten :) |
Har prøvd de- supergode!
|
[quote=Nannah;814428]Jeg ble så inspirert av frokost-tv og hjemmelagde knekkebrød så jeg laget min egen variant. Og de ble bare såååå gode!!!
Hei Hva er fiberhusk? Får man kjøpt det i vanlige butikker? Litt søtt, kan man da bruke honning eller er det noe annet du bruker? Flott om du kan svare mvh Rutta |
Har tenkt å prøve disse i laaang tid og har endelig fått bakt dem i dag!
Kjempegod! Helt nydelig. Hele familien likte de :) :) :) |
Har akkurat bakt disse og brukt mye av steketiden til å lese meg gjennom heeeele tråden :p Disse var veldig gode, og det blir definitivt ikke siste gang jeg tar meg tid til å lage dette :)
Meneh ... ser at mange av spørsmålene blir gjentatt mange ganger; • Hva kan man bruke i stedet for fiberhusk • Hva skal jeg gjøre så ikke bakepapiret henger fast • Hvorfor fikk jeg for få knekkebrød • Hva er fiberhusk/kruskakli ... osv. Kanskje Nannah kunne redigere originalposten sin med en FAQ? :) Jeg synes forøvrig også at det var vanskelig å bre disse utover bakepapiret. Jeg la et bakepapir til på toppen og kjevlet det flatt og fint. Gikk fint å dra av det øverste bakepapiret etterpå, og de ble ganske jevnt tynne på denne måten :) Til alle som ikke har plastkjevle eller silikonbakepapir :) |
Sitat:
Var ikke sikker på hva jeg synes de lignet på etter ti minutt, hvertfall ikke knekkebrød. Nå er de i ovnen igjen og satser på de smaker like godt som jeg leser her ;) |
Pleier å fordele røra med en gang jeg har rørt inn vannet.
Jeg er gjerrig på bakepapiret, så legger matpapir over og glatter utover med en hånd til det er flatt og fint - bruker eventuelt litt ekstra vann (1-2ss) over for "glien" sin skyld. Flytter matpapiret og glatter resten. Og lar det så svelle før jeg har det i ovnen. Jeg må alltid tørke lenger, så etter 1time og 10min løsner jeg platene og snur de. Eventuelt brekker de opp. Så tørker jeg videre på 150grader til de er sprø. Sist laget jeg litt større røre, og fikk noen litt tykkere. Det likte vi, så jeg har tenkt å lage nesten dobbel røre neste gang. |
Ja, det er viktig å prøve seg fram med sin egen ovn...ingen er helt like.
Mine knekkebrød blir 1/2-1 cm tykke. De er igrunnen best med litt tykkelse. Da går de ikke så lett istykker heller. Lag gjerne egene varianter og post om de blir vellykkede:heia: |
Re: Nannahs supergode knekkebrød!
Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg gleder meg til ca 5 uker da jeg kan begynne å spise igjen. Da skal disse lages. Det er helt klart GLEDER MEG
|
Eg sprer ut med slikkepott, på silikonbakematter. Synest det funkar fint. Har også oppdaga ved blant anna pizzabotnlaging at det funkar fint å legge litt gladpackplast på toppen og flate ut med hendene.
|
Har ett brett i ovnen nå! Gleder meg til å smake! :D
|
Jeg bakte disse i går, KJEMPE GODE!
Men, jeg fikk bare ett brett og må lage nye i dag. Det som var litt dumt var at alt kom i retur i dag, ble litt hardt for magen stakkars.. |
Da har jeg knekkebrød i ovnen, lager de for første gang. Fikk 24 stk (1 og en halv plate) av denne oppskriften. Gleder meg til å smake de :sikle:
|
Gurimalla, disse var sinnsykt gode :sikle: Tusen tusen takk for knallgod oppskrift, disse skal det lages mer av!! De får nok fart på magen også tenker jeg :D
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07. |