Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 21-09-09 18:31

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 772815)
Den setningen der hadde jeg litt problemer med å forstå :o
Men jeg tror du strikker to masker, og så tar du den første og dra over den andre, så du får én mase og et mellomrom. Men kanskje ikke, for da ville det kanskje stått "felle av". Haha, dette var det mye hjelp i :p

Nemlig! Om man gjør som du sier, feller man. Om man strikker helt som normalt, men gjennom to masker i stede for en, får man 2rsm, 2 rette masker strikket samtidig!;)

Viclin 22-09-09 00:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 772824)
min tur! :) et spørsmål jeg trur er til alle, for jeg lurer på:

hvor mange gram proteiner spiser dere ca hver dag? :)
(vet de fleste ligger på 1g pr kg kropsvekt, men merker selv jeg ligger på minst 2!)

De siste dagene har jeg ligget på 75-117 gram. Stort sett rundt 75-90.

SunnhetMedSirrup 22-09-09 06:52

men noe jeg gjerne vil.. hvor opretter jeg en BLOGG? eller en HJEMMESIDE? har sett litt rundt, men de fleste er ikke noe særlig :(

hvordan lagde dere, deres blogg?

SunnhetMedSirrup 22-09-09 07:10

huff.. jeg lurer på mye idag..! har dere noen gode bøker og anbefale? legevitenskap,helse,forskining bak dette osv, leter litt etter en kolestrol,mettet fett bok.. som ikke handler om at rødt kjøtt skal du max spise 2 ganger i uka.

tips??

Viclin 22-09-09 09:19

Jeg har min blogg på Blogger/Blogspot: http://toneklone.blogspot.com Den får jeg oppdatert fra mobilen.
Savner litt ting der, men den er gratis og helt grei.

Photobscura 22-09-09 10:11

Jeg har også en side på blogspot: http://jorunmedgarn.blogspot.com/ og er ganske fornøyd, selv om jeg ikke har oppdatert den på en stund. (Har f.eks ikke klart å finne en funksjon med kategorier ...).

Ellers kan jeg anbefale deg "The great cholesterol con" av Anthony Colpo.

ireile79 22-09-09 10:27

Noen som har et godt måleredskap på nett som viser fett- karbo og proteinnivå i maten..... Tror jeg får i meg for lite fett..... Og ser at flere av dere vet eksakt hvor mye dere få i dere... hjelp!! Vekta står stille på 3. uka... grrrrr

Photobscura 22-09-09 10:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ireile79 (Innlegg 773150)
Noen som har et godt måleredskap på nett som viser fett- karbo og proteinnivå i maten..... Tror jeg får i meg for lite fett..... Og ser at flere av dere vet eksakt hvor mye dere få i dere... hjelp!! Vekta står stille på 3. uka... grrrrr

Jeg har stort sett brukt Mat på Data, enn om den har noen småfeil, så får jeg ganske bra oversikt.

Viclin 22-09-09 10:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 773146)
Jeg har også en side på blogspot: http://jorunmedgarn.blogspot.com/ og er ganske fornøyd, selv om jeg ikke har oppdatert den på en stund. (Har f.eks ikke klart å finne en funksjon med kategorier ...).

Ellers kan jeg anbefale deg "The great cholesterol con" av Anthony Colpo.

Hvis du "tagger" innleggene dine, havner innleggene dine i kategorier. Om det var det du mente?

Photobscura 22-09-09 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Viclin (Innlegg 773162)
Hvis du "tagger" innleggene dine, havner innleggene dine i kategorier. Om det var det du mente?

Ah, ok. Jeg har ikke testet så nøye ennå, hadde tenkt å lage kategorier som "hekling", "strikking" etc.

Viclin 22-09-09 11:14

Ja, da kan du skrive det i et felt under innlegget. Da havner det i kategorier på siden. :)

ireile79 22-09-09 11:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 773151)
Jeg har stort sett brukt Mat på Data, enn om den har noen småfeil, så får jeg ganske bra oversikt.

Flott, takker :D

Gracella 22-09-09 17:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 773024)
huff.. jeg lurer på mye idag..! har dere noen gode bøker og anbefale? legevitenskap,helse,forskining bak dette osv, leter litt etter en kolestrol,mettet fett bok.. som ikke handler om at rødt kjøtt skal du max spise 2 ganger i uka.

tips??

Er det ikke en bok som heter "Den store kolesterolbløffen" eller noe slikt?
Det er bare å spørre de som jobber på biblioteket, de vet hvor kostholdsbøkene er.

SunnhetMedSirrup 22-09-09 17:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 773288)
Det er bare å spørre de som jobber på biblioteket, de vet hvor kostholdsbøkene er.

tusen takk ! men jeg har nettop bestilt tre bøker:)

-Good Calories, Bad Calories - engelsk
-Fett och kolesterol är hälsosamt! - svensk
-Nästan allt om människan - svensk

Photobscura 22-09-09 23:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 773288)

Du tenker vel enten på den jeg nevnte, "The Great Cholesterol Con", eventuelt "The Cholesterol Myths" av Uffe Ravnskov.

ireile79 23-09-09 09:45

Er det noen her som fryser mer nå enn før de begynte på lavkarbo diett?? Jeg føler at jeg går å småfryser hele tiden... Normalt??

Kitt 23-09-09 09:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ireile79 (Innlegg 773591)
Er det noen her som fryser mer nå enn før de begynte på lavkarbo diett?? Jeg føler at jeg går å småfryser hele tiden... Normalt??

Da jeg gikk på GR lærte jeg at 3 kg fett tilsvarer en ullgenser.
Ser ut som om du har kledd av deg to stykker. :heia:
Ikke rart du fryser!;)

Seriøst pleier de fleste på ketolyse å være varme, men vi er jo ikke alle like!

ireile79 23-09-09 10:03

Jeg blir veldig varm om kvelden og på natta, men sånn tidlig på morran før lunsj er jeg iskald på fingrene og småfryser... Skjønner at noe skjer inni der :heia:

ireile79 23-09-09 10:03

JØSS!! En ullgenser på 3 kg fett... Da skjønner jeg :D

Jabba 27-09-09 18:45

Kan man drikke for mye vann?
Jeg drikker 1 liter til frokost - 2 liter i løpet av arbeidsdagen, 1 liter til middag og 1,5 - 2 liter i løpet av kvelden.....Altså ca 5-6 liter i løpet av dagen....I tillegg drikker jeg 2-4 krus med te....
Er det for mye?

Kitt 27-09-09 19:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 775322)
Jeg drikker 1 liter til frokost - 2 liter i løpet av arbeidsdagen, 1 liter til middag og 1,5 - 2 liter i løpet av kvelden.....Altså ca 5-6 liter i løpet av dagen....I tillegg drikker jeg 2-4 krus med te....
Er det for mye?

Ettersom du sprer det såpass utover dagen, er det nok ikke et problem.
Men vær så snill å pass på at du får i deg nok salter og mineraler! De renner nok tvers i gjennom deg!

Er du virkelig så tørst?
Er du testet for diabetes?

Sliter for å komme over 2 liter, jeg! :p

Jabba 28-09-09 17:59

Tørst og tørst fru blom.....jeg tar med meg Imsdal flaska overalt og da drikker jeg jo hele tiden :-).....
Nei - ikke testet for diabetes så vidt jeg vet....

Gracella 28-09-09 21:13

Ja!
Er du i tillegg kvinne, kan du drikke på deg et inkontinensproblem siden urinblæren blir fylt og tømt "for ofte". Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det var enten noen leger eller noen forskere som gikk i mot rådene om å drikke så mye vann som vi gjør pga dette.

Hvis man drikker veldig mye vann på en gang (flere liter) kan man forstyrre saltbalansen i kroppen og enda verre; nervebanene kan slutte å fungere (K- ionene kommer for langt fra hveradre og signaler fra hjernen når ikke fram til f.eks hjerte....)
Men det er nok heller sjeldent at slikt skjer, he, he ;)

Rottis 28-09-09 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 775920)

Ja!
Er du i tillegg kvinne, kan du drikke på deg et inkontinensproblem siden urinblæren blir fylt og tømt "for ofte". Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det var enten noen leger eller noen forskere som gikk i mot rådene om å drikke så mye vann som vi gjør pga dette.

Kaffe og slike ting er vanndrivende, og dersom man drikker kaffe kombinert med vann vil man jo gå på do hyppigere. Burde man da 1) ikke drikke kaffe, eller 2) drikke mindre vann når man drikker kaffe?

Jeg vet det er anbefalt å drikke mer vann når man drikker kaffe, men det virker jo nesten litt selvmotsigende dersom hyppigere vannlating for kvinner i verste fall kan gi en et inkontinensproblem..

:D

Kitt 28-09-09 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 775920)

Ja!

Hvis man drikker veldig mye vann på en gang (flere liter) kan man forstyrre saltbalansen i kroppen og enda verre; nervebanene kan slutte å fungere (K- ionene kommer for langt fra hveradre og signaler fra hjernen når ikke fram til f.eks hjerte....)
Men det er nok heller sjeldent at slikt skjer, he, he ;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rottis (Innlegg 775945)
Kaffe og slike ting er vanndrivende, og dersom man drikker kaffe kombinert med vann vil man jo gå på do hyppigere. Burde man da 1) ikke drikke kaffe, eller 2) drikke mindre vann når man drikker kaffe?

Jeg vet det er anbefalt å drikke mer vann når man drikker kaffe, men det virker jo nesten litt selvmotsigende dersom hyppigere vannlating for kvinner i verste fall kan gi en et inkontinensproblem..

:D

For å si det sånn, jeg er veldig glad jeg ikke skal jobbe på sykehjem når min generasjon og den etter kommer dit!
Ikke bare er de vant til å dusje minst en gang om dagen, men de kommer til å være lekk alle mann!:D

Leste her inne et sted at kaffe slett ikke var vanndrivende, men husker ikke hvor. Har aldri drukket en kopp kaffe i mitt liv, så jeg har liksom ikke så mye jeg skulle sagt om den saken!:p

Rottis 28-09-09 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 775950)
Leste her inne et sted at kaffe slett ikke var vanndrivende, men husker ikke hvor.

Etter en rask googling konkluderer jeg med at studier har vist at kaffe ikke er vanndrivende, men at denne nye kunnskapen ikke er like utbredt blant folket som den gamle kunnskapen!

Tisser man mindre av å drikke mineralvann i stedet for rent vann..?

Kitt 28-09-09 22:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rottis (Innlegg 775967)
Etter en rask googling konkluderer jeg med at studier har vist at kaffe ikke er vanndrivende, men at denne nye kunnskapen ikke er like utbredt blant folket som den gamle kunnskapen!

Tisser man mindre av å drikke mineralvann i stedet for rent vann..?

Fint, da husket jeg ikke feil!:p

Skulle tro det! Mineralvann inneholder jo en del salter og mineraler som burde holde på vannet!
Man skal jo feks bare gi Farris til små barn om de har diare/oppkast!

Rottis 28-09-09 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 775969)
Fint, da husket jeg ikke feil!:p

Skulle tro det! Mineralvann inneholder jo en del salter og mineraler som burde holde på vannet!
Man skal jo feks bare gi Farris til små barn om de har diare/oppkast!

Ah, da skal jeg drikke mer mineralvann. Syns jeg flyr på do i ett, i går tror jeg at jeg var på det lille rommet fem ganger i løpet av et par timers tid! Får nok i meg litt for lite salter og mineraler antakelig, er ikke særlig generøs med saltet på maten heller (syns ikke det smaker noe godt!) .

At man skulle bare gi farris til barn med omgangssyke visste jeg ikke! Lærer mye her inne!

Kitt 28-09-09 22:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rottis (Innlegg 775974)
Ah, da skal jeg drikke mer mineralvann. Syns jeg flyr på do i ett, i går tror jeg at jeg var på det lille rommet fem ganger i løpet av et par timers tid! Får nok i meg litt for lite salter og mineraler antakelig, er ikke særlig generøs med saltet på maten heller (syns ikke det smaker noe godt!) .

At man skulle bare gi farris til barn med omgangssyke visste jeg ikke! Lærer mye her inne!

Fort gjort å gå litt tom for salter når man flyr på lillerommet til stadighet!
Er ikke mye som skal til faktisk!

Blander du Farrisen med eplemost til barn med omgangssyke, får de i seg næring og salter som holder på væske i kroppen! Smart!

Når den store hunden (rottis:p) er dårlig i magen, får han bittelitt sukker og salt i drikkevannet. Har gjort det med alle hundene jeg har hatt. Virker som bare det!:D

Lava 28-09-09 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 775950)
Har aldri drukket en kopp kaffe i mitt liv, så jeg har liksom ikke så mye jeg skulle sagt om den saken!:p

:eek: Får jeg ikke kaffe hos deg da??? :eek:

:lol:

Kunnskapsrike Kitt! :klem:

Kitt 28-09-09 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 775986)
:eek: Får jeg ikke kaffe hos deg da??? :eek:

:lol:

Kunnskapsrike Kitt! :klem:

Du kan drikke så mye kaffe du bare orker, men da må det bli pulverkaffe! Har ikke noe annet og aner ikke hvordan jeg skal bruke kaffetrakteren til å lage kaffe i!:o:rolleyes::p

Men ellers er jeg ganske dyktig som vertinne, tror jeg!:p

Lava 28-09-09 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 775991)
Du kan drikke så mye kaffe du bare orker, men da må det bli pulverkaffe! Har ikke noe annet og aner ikke hvordan jeg skal bruke kaffetrakteren til å lage kaffe i!:o:rolleyes::p

Men ellers er jeg ganske dyktig som vertinne, tror jeg!:p

Pulverkaffe er fint, det bruker jeg hjemme også!
Og at du er en god vertinne, tviler jeg ikke ett sekund på! :klem:

Kitt 28-09-09 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 775995)
Pulverkaffe er fint, det bruker jeg hjemme også!
Og at du er en god vertinne, tviler jeg ikke ett sekund på! :klem:

Phu! Da er det i orden!:D
Man gjør så godt man kan, vet du! Her er kanskje ikke like ryddig bestandig, men maten er god og selskapet hyggelig!:p:love::lol:

Jabba 29-09-09 09:10

Så bør jeg kutte ned litt på vannet da? Jeg drikker ikke kaffe - men litt te. Bruker litt salt i matlagingen....

Carisma 29-09-09 09:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 776083)
Så bør jeg kutte ned litt på vannet da? Jeg drikker ikke kaffe - men litt te. Bruker litt salt i matlagingen....

Jeg ville ikke kuttet ned. En veninne av meg drikker rundt 8 liter pr dag, og om hun drikker mindre blir hun dårlig. Kroppen har vendt seg til inntaket. Selv er minimumsgrensa mi på 3-3,5 liter, men det hender jeg er oppe rundt 5.

Gracella 29-09-09 11:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 776109)
En veninne av meg drikker rundt 8 liter pr dag, .

:_oy:
8 liter!

Det må da bli slitsomt i lengden...

Carisma 29-09-09 12:46

Hvor mye koster det å fornye førerkortet? Altså bare få skrevet ut en ny sånn plastkort-sak da det gamle er mistet... :o

Kitt 29-09-09 13:55

Fant dette:
Utstedelse av nytt førerkort koster kr 185,-. Du må også ha nytt bilde, ...

Tar en uke å få det i posten, tror jeg!

Carisma 29-09-09 14:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 776237)
Du må også ha nytt bilde, ...[/i]

:eek:

Kitt 29-09-09 15:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 776243)
:eek:

Tror de tar det der, men du må nok sjekke det.

Sist jeg skulle ha bankkort i ny bank, hadde de eget "fotorom", faktisk!:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.