Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Mer enn 30 kg overvekt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=127)
-   -   For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21873)

ChristineSixteen 24-10-10 21:17

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av solihjerte (Innlegg 954114)
Christine, det var en ting jeg lurte på. Jeg har tenkt uansett å stå i køen, men når dato for operasjon er satt og man ev. takker nei til den når den tid kommer, da er man vel ute? Og må ev. søke på nytt igjen dersom kiloene kommer på igjen? Men jeg melder meg ikke av noen operasjon før datoen er der, men det er når datoen nærmer seg at jeg virkelig må ta et valg.

Litt usikker på akkurat hvordan det fungerer. Men det jeg fikk beskjed om av legen var at for min del så ville prosessen gå raskere hvis jeg skulle komme tilbake en gang fordi jeg allerede er i systemet og ikke ville trenge å vente på vurdering. Hvordan det er i praksis er jeg ikke sikker på... Men det høres veldig lurt ut å stå i køen så lenge som mulig, så tar du et valg når det nærmer seg.

Iset 24-10-10 21:17

Jeg KAN faktisk ikke ta gastro uten å dø, tror jeg, selv om noen sier det ikke er vondt eller veldig ubehagelig. Jeg klarer såvidt å svelge tabletter, jeg bruker opptil en halvtime på en Paracet, så gjett om jeg har det gøy når jeg skal svelge vitaminer hver dag ... :rolleyes: Så om jeg noensinne må ta gastro så må jeg ha narkose, selv om narkose også er grusomt.

Kitt 24-10-10 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 954206)
Jeg KAN faktisk ikke ta gastro uten å dø, tror jeg, selv om noen sier det ikke er vondt eller veldig ubehagelig. Jeg klarer såvidt å svelge tabletter, jeg bruker opptil en halvtime på en Paracet, så gjett om jeg har det gøy når jeg skal svelge vitaminer hver dag ... :rolleyes: Så om jeg noensinne må ta gastro så må jeg ha narkose, selv om narkose også er grusomt.

Skal gi deg en lite drink Nozinan, jeg, så tar du gastro som om du aldri hadde gjort annet!;)

Finnes det ikke flytende vitaminer, da? Floradix eller noe sånt?

solihjerte 24-10-10 21:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 954206)

Så det var ikke noe gastro før du ble operert? Jeg har aldri hørt om det, men i starten av denne tråden, som er noen år, så er det linket til et sykehus hvor det med gastroskopi står oppført som noe man skal gjennom før operasjon. Men har ikke sett det noen andre steder, så da bare later jeg som jeg ikke har sett det nå heller :p..

Iset 24-10-10 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 954216)
Skal gi deg en lite drink Nozinan, jeg, så tar du gastro som om du aldri hadde gjort annet!;)

Finnes det ikke flytende vitaminer, da? Floradix eller noe sånt?

Hehe. Flytende vitaminer har for lave doser, da må jeg drikke ei flaske daglig, og det er både dyrt og unødvendig. Tar heller tabletter og bruker tid på det, selv om det er grusomt ekkelt.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av solihjerte (Innlegg 954230)
Så det var ikke noe gastro før du ble operert? Jeg har aldri hørt om det, men i starten av denne tråden, som er noen år, så er det linket til et sykehus hvor det med gastroskopi står oppført som noe man skal gjennom før operasjon. Men har ikke sett det noen andre steder, så da bare later jeg som jeg ikke har sett det nå heller :p..

I det offentlige er det helt vanlig med gastro etter det jeg har hørt. På Aleris bruker de det ikke før operasjonen.

Kitt 24-10-10 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 954238)
Hehe. Flytende vitaminer har for lave doser, da må jeg drikke ei flaske daglig, og det er både dyrt og unødvendig. Tar heller tabletter og bruker tid på det, selv om det er grusomt ekkelt.

Kan ikke vitamintabletter knuses? Har liksom aldri vært borte i det problemet.
De har fine pilleknusere på apoteket! Koster litt, men knuser alt til støv og du skal jo ha den resten av livet!

Iset 24-10-10 21:45

Åh det kan jeg jo prøve ja. Kan alle tabletter knuses uten at det går utover "kvaliteten"?

Kitt 24-10-10 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 954255)
Åh det kan jeg jo prøve ja. Kan alle tabletter knuses uten at det går utover "kvaliteten"?

Så sant det ikke står :MÅ ikke knuses" eller "Svelges hele", kan de knuses, ja!
Da kan du jo bare finne en yoghurt, litt syltetøy eller sånt å blande med, og vips! borte!:D

solihjerte 24-10-10 23:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 954238)
I det offentlige er det helt vanlig med gastro etter det jeg har hørt. På Aleris bruker de det ikke før operasjonen.

Å nei.... det i seg selv er motivasjon nok til å klare dette uten operasjon :eek:. Har aldri tatt gastroskopi, men får pustevansker bare ved å tenke på det. Jaja, den tid og den sorg...

Sesti 25-10-10 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 953693)
Har du fått noen diett å følge de siste ukene? Knekkebrød eller pulver feks?
Kan jo velge uansett, da!
Hvor mye mener de du skal ned, da?

Jeg har fått en sånn matplan da, men jeg trengte ikke følge den hvis jeg ikke ville. Den var sånn veldig standard hvor man teller kalorier og sånn. Jeg liker det ikke i det hele tatt, særlig ikke siden jeg nå snart skal ha eksamen og ikke helt takler det der å være sulten mens jeg skal lese :P
Men de sa at jeg kunne bruke hvilken som helst diett jeg ville, og at det var ikke snakk om så veldig mye ned i vekt. Jeg har ikke fått noe nøyaktig tall faktisk, kanskje jeg må ringe og høre...
Men jeg har aldri fått de helt store resultatene med lavkarbo sånn vektmessig (har jo flotte resultater i form av bedre humør, alt føles bedre osv, og siden jeg har PCOS er det jo fint) så jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre.
Jeg må tenke litt mer på det der..

Iset: Joda, jeg ser at det kan være verre å ta den før jul :P
Jeg har siste eksamen 21.12, så det var ikke et alternativ heller i grunn.
Jeg har jo vært her inne en god stund, så dagboka di (dagbok 1 er det vel) har jeg alt lest gjennom :)
Det er så fint å se at det har gått så utrolig bra med deg, jeg håper det vil gå like bra med meg :)

Jeg tenkte i flere år at jeg skulle klare dette uten operasjon. Men etter at jeg fikk PCOS ble det bare verre og verre, og nå har jeg i grunn gitt helt opp. Bare det å skulle gå ned før operasjonen virker umulig.
Men det må vel gå på et vis..

Impulsiw 08-12-10 17:15

Fredag har jeg 7 måneders jubileum siden operasjonen. Vekta står pp 91.5 kg. Det er 28.5 kg ned siden operasjon og 37.5 kg ned fra det tyngste.

Er veldig fornøyd med mitt nye liv :ja: Har 11 kg igjen til bmi 25 og det SKAL jeg klare. Men hver dag er en liten kamp for å spise lite nok. Så det er bare å jobbe på! Operasjonen er for mange et verktøy man må bruke riktig for å gå ned det man vil.

Angrer ikke et sekund!! hadde gjort det igjen :D

streber 08-12-10 20:42

Du har gått ned utrolig mye, vær stolt av deg selv Impulsiw:)

Iset 08-12-10 21:21

Så flott, Impulsiw! Veldig glad på dine vegne. :klem:

christine76 08-12-10 21:55

Utrolig bra Impulsiw!

Bare nyskjerrig, når du skriver at det er vanskelig å spise lite nok, er det lite nok til at du går nedover du mener da, eller lite nok til at du ikke får ubehag i magen du mener?

Hilsen en som også har problemer med å få øynene og hjernen til å skjønne hva som er riktig matmengde.

Impulsiw 09-12-10 12:15

Må passe på å spise lite og ofte for å gå ned i vekt ja..noen orker jo bare 1 knekkebrød, mens jeg kan fint spise "normale" måltider.

Så jeg må hele tiden passe på å spise til jeg ikke er sulten lenger. Kan ikke spise meg mett liksom.

Carisma 09-12-10 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 981306)

Så jeg må hele tiden passe på å spise til jeg ikke er sulten lenger. Kan ikke spise meg mett liksom.

Er ikke det omtrent som lavkarbo da?

Impulsiw 21-12-10 15:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 981590)
Er ikke det omtrent som lavkarbo da?

Jo det ligner veldig :) Lever lavkarbo jeg da. Har dia2 og ta hensyntil ;)

Kitt 21-12-10 15:57

Jeg har i dag vært hos diabetes- spesialist og fått resept på "kjemisk GBP"!:p:D:)

Byetta, den nye dia2- medisinen, skal virke akkurat som GBP, man klarer bare ikke spise så mye. Mange små, hyppige måltider er løsningen akkurat som ved vanlig GBP! Han mer elle rmindre lovet meg at jeg skulle gå ned i vekt!:eek:

Begynner i januar. Skal bli spennende å se om jeg kommer til å benytte meg av tilbudet om kirurgisk GBP når den tid kommer!

Impulsiw 22-12-10 10:43

Åhhhh...så spennende!!!! :heia::heia:

emiliesebastian 28-12-10 22:08

Hva er kjemisk GBP?

Kitt 28-12-10 23:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av emiliesebastian (Innlegg 989386)
Hva er kjemisk GBP?

Det skrev jeg jo i innlegget mitt!
Byetta er en medisin mot diabetes2 som settes som sprøyter(som vanlig insulin). Den skal medføre at maten går saktere gjennom mage/tarm og dermed orker man mindre mat. Man må spise lite og ofte, akkurat som ved GBP, derfor kalte legen min det for "kjemisk GBP"!

Syns denne linken forklarer det veldig bra!

Sesti 04-01-11 22:02

13 dager igjen til operasjon, og plutselig kom den store skjelven!

Men dette er helt nødvendig, så det får bare gå :)

langaard 04-01-11 22:30

Masse lykke til med operasjonen Sesti:suss:

Sesti 06-01-11 16:47

Tusen takk Langaard! :D
:suss:

hjubs 15-01-11 19:00

hei, jeg har fulgt denne tråden og lest de fleste innleggene..jeg skal ta min gbp den 20.januar 2011 og har hatt mye glede og hjelp ved å lese innleggene her..takk til dere alle.. min bmi var på konsultasjonsdagen 38. jeg veide da 102 kg og må gå ned 4-6 kilo før operasjon. jeg er snart i mål med minus tre kilo:). jeg har valgt privat sykehus. vill ikke stå åresvis i kø for så kansje ikke få operasjon..har spist knekkebrød siden nyttår, men fra i dag går jeg over til nutrilett...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.