Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Anarko 24-11-10 17:00

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har hørt at man bør vente med å dusje et par timer etter å ha tatt sol. Men jeg kan ikke si at det er fakta da.

Kanutten 24-11-10 17:58

HVA skal jeg krydre en kalkunfilet på ca 1.3 kg?? Jeg vil IKKE marinere, bare krydre da jeg synes det er best. Men jeg kan gjerne skjære dype hakk i fileten slik at krydderet kommer mer inn i kjøttet.

Kan rosmarin og/eller timian brukes?? Sambo takler ikke hvitløk, så den må jeg være forsiktig med. Kan kanskje gni hele stykket inn med en hvitløksbåt??

kennygirl 24-11-10 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 972509)
Jeg har hørt at man bør vente med å dusje et par timer etter å ha tatt sol. Men jeg kan ikke si at det er fakta da.

Det er det jeg også har hørt... Problemet er at det blir så rar lukt av meg når jeg tar sol, så jeg får alltid lyst å dusje etterpå...

Zillah 24-11-10 18:37

http://brunogblid.no/tips.asp les side 27:
Sitat:

KAN JEG DUSJE ETTER SOLING?

Ja!
Ja, det er klart du kan det. I den tiden da solariumbruk kom skikkelig i gang her i landet, het det at man skulle vente ca 4 timer etter soling før man dusjet. Dette er ikke riktig.

Hvorfor ble dette anbefalt?
Det ble hevdet at påstanden ble til fordi solsenger da ikke inneholdt skikkelige vifter slik at solingen ble ubehagelig varm. Solstudioene hadde ikke råd til dusjanlegg, og noen fant ut at det var en god løsning å anbefale dusjing flere timer etter solbehandling. Slik ble det ikke noe merkostnad, og kundene følte det ikke som dårlig service. Lurt, hva??

Brunfargen holder seg
Men som sagt, de fleste tenker aldri at de ikke må dusje etter å ha ligget på stranden i solen, og da gjelder selvfølgelig det samme med solarium. Brunfargen kan ikke vaskes bort slik det kan med selvbruningsprodukter fra flasker og spraykabiner."

Kanutten 24-11-10 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 972546)

Jeg fikk beskjed om å ikke dusje rett før eller rett etter en tur i solariet da det vasket bort noe av dette fettet huden trenger. Dusj rett FØR var værre enn dusj rett etter.

arnakristin 24-11-10 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 971887)
Okei! Nå er masse av håret jeg har mista under slankinga på vei tilbake! Takk gud!:p, men jeg ser jo helt j...ut. Masse småhår som står opp overalt, ser ut som jeg ikke har greid meg på 3 uker.

Føneteknikken legger ikke ned disse hårene, finnes det noe som gjør det?

Hei,
Jeg har ofte hatt sånn e småhår som står opp over alt og da brukte jeg bare litt balsam i håret som jeg ikke skylte ut – nå finnes det vel også noen såkalte leave-in-balsam-greier på markedet. Dersom småhårene var helt uregjerlige (tørt hår) så hendte det at jeg tok bitte-litte-granne balsam på hendene og strøk forsiktig ”hanekammen” flat.

Fofa 24-11-10 20:00

Noen som har tips til hvordan jeg kan "sprite opp" kaffen litt? hehe...uten å bruke sprit:D
Har lyst på noe litt søtt...jeg bruker alltid en sukett eller 2 i koppen, men nå tenkte jeg om det vil være godt å ha bittelitt kakao oppi også? Med litt fløte?? Noen som har forslag? Litt sjokoladesmak er jo ikke å forakte:) Men er redd det kan bli litt feil med kakao? Ren kakao er jo ikke så godt...

Furine 24-11-10 20:02

På vidaregåande, før eg byrja å drikke kaffi, brukte vi å blande 50/50 kaffi og kakao i kantina. Såkalla kakaffi eller kafao ;) Veldig godt!

Fofa 24-11-10 20:05

Hahaha..kule navn:D
Ok, så da brukte du pulverkaffe? og halvt om halvt med vanlig kakao? hmm...Det skal jeg jammen prøve!!

Furine 24-11-10 20:06

Vel, dei hadde ferdig traktekaffi, og også ferdig kakao - så vi blanda berre i krusa som vi ville.

Fofa 24-11-10 20:20

Ok! Jeg får prøve meg frem, da! :D

kennygirl 24-11-10 20:23

Sitat:

KAN JEG DUSJE ETTER SOLING?

Ja!

Ja, det er klart du kan det.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 972547)
Jeg fikk beskjed om å ikke dusje rett før eller rett etter en tur i solariet da det vasket bort noe av dette fettet huden trenger. Dusj rett FØR var værre enn dusj rett etter.

Fantastiak :D Fleier ikke løpe hjem å dusje, men har hørt tidligere at en burde vente maaange timer med å dusje... Men nå kan jeg dusje med god samvittighet :p

lommerusk 24-11-10 20:55

Kakao og kaffe blandet er godt :)

Går det an å fryse kjøttpålegg for at det skal holde seg lengre? Skal kanskje en tur til Sverige snart.. ;)

Zillah 24-11-10 21:08

Eg har putta ulike slag kjøtpålegg i frysaren, stort sett med bra resultat. Sylte og sånt med gelatin i, kan bli litt rart når det tiner, men til dømes skinke og salami går fint.

Carisma 24-11-10 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 972587)
Noen som har tips til hvordan jeg kan "sprite opp" kaffen litt? hehe...uten å bruke sprit:D
Har lyst på noe litt søtt..

Litt fløte og en rute mørk sjokolade. Kaffe mocca!

Jeg vet det finnes noe man kan lime under sålen på sko for at de skal bli mindre glatte. Hvor får jeg tak i det?

Kanutten 24-11-10 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 972635)
Litt fløte og en rute mørk sjokolade. Kaffe mocca!

Jeg vet det finnes noe man kan lime under sålen på sko for at de skal bli mindre glatte. Hvor får jeg tak i det?

Skobutikk! Kjøper det hver vinter jeg.. :D

Carisma 24-11-10 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 972636)
Skobutikk! Kjøper det hver vinter jeg.. :D

Men hva heter det? Vil gjerne google det...

Fofa 24-11-10 21:17

Jeg har kjøpt på Bianco, de heter: Safe step

Grolla 28-11-10 11:09

Noen som har oppskrift på tomatsild og rømmesild? Har leita her inne, men den jeg fant var ikke alle like fornøyd med. Har så lydt på til jul....

Kanutten 28-11-10 13:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 974632)
Noen som har oppskrift på tomatsild og rømmesild? Har leita her inne, men den jeg fant var ikke alle like fornøyd med. Har så lydt på til jul....

6 kryddersildfileter
2 spiseskjeer splenda
2 spiseskjeer eddik
3 dl rømme

1/2-1 dl fløte
litt grovmalt pepper

1 teskje sennep
1/2 hakket løk
litt sitronsaft

Bland alt sammen og la det trekke et par dager slik at smaken får satt seg. Jeg pleier vanne ut silda kort tid før jeg kutter den opp for at det IKKE skal bli for salt. Men det er smak og behag.

Grolla 28-11-10 13:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 974684)
6 kryddersildfileter
2 spiseskjeer splenda
2 spiseskjeer eddik
3 dl rømme

1/2-1 dl fløte
litt grovmalt pepper

1 teskje sennep
1/2 hakket løk
litt sitronsaft

Bland alt sammen og la det trekke et par dager slik at smaken får satt seg. Jeg pleier vanne ut silda kort tid før jeg kutter den opp for at det IKKE skal bli for salt. Men det er smak og behag.

Tusen takk :) Tror du det er greit å bruke sukrin istedefor splenda?

Kanutten 28-11-10 16:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 974689)

Har aldri brukt sukrin til noe som helst så jeg aner ikke. Men det burde vel kanskje kunne brukes??

Kitt 28-11-10 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 974689)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 974778)
Har aldri brukt sukrin til noe som helst så jeg aner ikke. Men det burde vel kanskje kunne brukes??

Har ikke prøvd, men sier de ikke at Sukrin ikke "smelter"? Altså at du vil kjenne sukkerkrystallene?:confused:

Grolla 28-11-10 17:24

Jo det er det dem sier... Men jeg hadde håpet at noen hadde funnet en løsning på tomatsild ..:):confused:

Kanutten 28-11-10 17:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 974795)
Jo det er det dem sier... Men jeg hadde håpet at noen hadde funnet en løsning på tomatsild ..:):confused:

Du kan vel bruke splenda i tomatsilda også??

vaskeklut 28-11-10 17:51

hva med sukrinmelis? det er jo ikke like store krystaller i det..

Furine 29-11-10 15:55

Er på jakt etter ein "squashstrimlar" om nokon forstår kva eg meiner. Ein slik reiskapdings som kan lage lange strimler av til dømes squashen "med eit drag", utan å måtte skjere i lange stavar, for så å skjere dei i tynne strimler igjen. Nokon som kjenner til slike? Såg nokon hadde slik, men hugsar ikkje kor eg såg det, eller kor den kom frå.

TrillTrall 29-11-10 16:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 972635)

Skobutikken... ;)

Anarko 29-11-10 16:25

Juliennejern? er på utkikk etter det samme. Dermed lurer jeg også :)

Supera 29-11-10 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 975370)
Er på jakt etter ein "squashstrimlar" om nokon forstår kva eg meiner. Ein slik reiskapdings som kan lage lange strimler av til dømes squashen "med eit drag", utan å måtte skjere i lange stavar, for så å skjere dei i tynne strimler igjen. Nokon som kjenner til slike? Såg nokon hadde slik, men hugsar ikkje kor eg såg det, eller kor den kom frå.

Diverse butikker som selger kjøkkenredskaper. ;) Jeg tror jeg fant juliennejernet mitt i en slik butikk.

Men pass på å kjøpe skikkelig og ikke en slik en. Det er til limeskall og er ubrukelig til squashpasta. Min ser slik ut:
http://www.kvindeguiden.dk/graphics/...6626_8_big.jpg

Furine 29-11-10 16:41

Jepp, juliennejern kan det vel kallast ja. Ser at LCHF-bloggen har eit innlegg om den type reiskap. Men å få tak i her eg bur da... Denne danske sida hadde jo også eit par kjekke versjonar. Likte den raude!

Furine 29-11-10 16:43

Ja, eg har kika i diverse kjøkenutstyrbutikkar, Aeryth, men har ikkje funne noko enno. Er den du har god å halde i? Eg har litt for masse erfaring med avhøvla fingertupphud etc med diverse potet/grønsaksskrellarar.

Supera 29-11-10 16:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 975395)
Jepp, juliennejern kan det vel kallast ja. Ser at LCHF-bloggen har eit innlegg om den type reiskap. Men å få tak i her eg bur da... Denne danske sida hadde jo også eit par kjekke versjonar. Likte den raude!

Ikke kjøp de danske! Jeg redigerte innlegget mitt, så les det en gang til. ;)

Supera 29-11-10 16:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 975398)
Ja, eg har kika i diverse kjøkenutstyrbutikkar, Aeryth, men har ikkje funne noko enno. Er den du har god å halde i? Eg har litt for masse erfaring med avhøvla fingertupphud etc med diverse potet/grønsaksskrellarar.

Den er grei nok, men det hadde vært bedre med ett skaft. Har ikke brukt den så mange ganger, men har ikke skadet meg på den enda.

vaskeklut 29-11-10 16:56

Kitchn (eller hvordan det skrives) selger slike jern som Aeryth posta bilde av :)

Carisma 29-11-10 20:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 975398)
Eg har litt for masse erfaring med avhøvla fingertupphud etc med diverse potet/grønsaksskrellarar.

Men hva med en sånn: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=152536711?

Furine 29-11-10 22:39

Ah, mandolin MED handtak. Det er kanskje verdt ein kik. Takk, Carisma. :)

Kitt 29-11-10 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 975663)
Ah, mandolin MED handtak. Det er kanskje verdt ein kik. Takk, Carisma. :)

Du må jo bare ta en titt på denne, da, Furine! Min kjæreste kjøkkendings, som dras med over alt, på hytteturer og overnattingsbesøk........

Eller hele tråden.......

Furine 29-11-10 23:27

Hadde jo eigentleg tenkt å få meg ein liten dings som kunne leggast i skuffa i lag med alle andre handreiskapar ;) Har litt småangst for mandolinar, har aldri skore meg på ein, men har litt dårleg erfaring med kniv på kjøkkenet, så eg får litt hetta berre ved tanken.

Kitt 29-11-10 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 975704)
Hadde jo eigentleg tenkt å få meg ein liten dings som kunne leggast i skuffa i lag med alle andre handreiskapar ;) Har litt småangst for mandolinar, har aldri skore meg på ein, men har litt dårleg erfaring med kniv på kjøkkenet, så eg får litt hetta berre ved tanken.

Bare man er flink til å bruke holderen, er det ingen fare! ;)
Har slitt ut 3-4-5 stykker de siste 25 årene og har bare kuttet meg ordentlig 1 gang!:o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.