Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

xtra 25-07-10 12:40

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av xtra (Innlegg 905743)
Han skriver ikke romaner, mer "faktabøker"/dokumentar

Tror forresten det er riktigere å kalle det "fakta"-bøker :D

vaskeklut 25-07-10 14:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 905716)
Jeg liker å lese variert egentlig... Så krim/thriller er bra og notert! :ja: Gjerne med litt surrealistisk nerve.
Ellers gjerne en god chicklit eller annen lett og humoristisk.
Men tror ikke jeg orker flere bøker om unge fortvilte menn med hang til kommunist-tankegang :D (Ala "jeg forbanner tidens elv", "Lasso rundt fru luna", og alt av Dag solstad) Og tunge slektssagaer er vel heller ikke meg. Med unntak av Vindens Skygge/Engelens Spill, men de har jeg jo lest.
så langt har jeg tenkt å ha med Hotel New Hampsire (enda ikke fått lest noe Irving, så tenkte å begynne nå), og bok nr 2 i Stockholm Noir serien av Jens Lapidus.

Jeg leser "den hemmelige kokken" akkurat nå, den er i grunnen ganske spennende! ellers, hva meeeed, boktyven, muleum eller nullpluss pluss for eksempel.. :)

Grolla 25-07-10 15:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karissima (Innlegg 905382)
Dumme meg . Lot være å smøre meg 1 dag da jeg skulle være i solen bare en kort tid og det var alt som skulle til :mad: Kan jo prøve tomat eller yougurt og se om det hjelper hvis ikke får jeg heller smøre meg med tålmodighet :lol: og se om det forsvinner snart.

Da æ kjøpte cocosa sist forelte ho dama mæ at det hjalp mot soleksem åsså, va jo ikkje heilt det æ hadde tenkt å bruke det tel men men :) Æ e veldig plaga med soleksem, e no godt nedi boks nr. 2 med betakaroten. Ter 3 stk kver morra. Har ikkje fått soleksem enda og har sotte i sola i fleire tima idag :) Vi i Nord har ikkje vært bortskjemt me sol i sommer så æ har ikkje sola mæ før idag faktisk.

Gracella 25-07-10 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905728)
Å, John Irving! Lettlest og herlig absurd! Hotel New Hampshire er en av mine favoritter, sammen med A Prayer for Owen Meany, og seff, The World According to Garp. Liker du Irving er veien kort til Paul Auster! Litt mer intrikat enn Irving, men fantastisk absurd og kløktig :).

De tre er bare sååå bra. Siderhusreglene er også en god bok, men jeg tror jeg ville ha begynt med Hotel New Hampshire. Filmen er også bra, både den og Garps verden. Filmatiseringen av Siderhusreglene likte jeg ikke.

Paul Auster tror jeg ikke jeg har hørt om, men skal notere meg navnet :)
Takker!

Kitt 25-07-10 23:44

Paul Auster skriver bra, han ja!:D
Hadde helt glemt han på listen over de bedre!;)

Anarko 26-07-10 18:04

Hei!

Jeg begynte torsdag den 17 på lavkarbokur. Gikk i fjor høst også, men skeiet ut. Husker jeg var litt slapp første to ukene men var ikke så hard på high fat da. Nå har jeg derimot brukt og følgt oppskrifter som jeg har funnet her, og på diverse lavkarboblogger.

I går begynte jeg å verke i kroppen. Spesielt i beina. Jeg er slapp og trøtt og mangler matlyst også. Spiser av ren fornuft. Selv om jeg synes maten er kjempegod så får jeg ikke "siklefaktoren" og klarer å spise noe særlig... Lurer på å gå til lege med det her, men siden dette kan bunne i lavkarbokuren så er jeg usikker, siden leger flest ikke anbefaler lavkarbokosthold. Hva er deres erfaringer i overgangstiden til karbofritt kosthold? Er det noe jeg kan gjøre, eller må jeg bare vente til det går over? Og hvor lenge varer det eventuelt?

Setter pris på alle tips!

grotingeling 26-07-10 18:10

Verking i beina kan skyldes mangel på magnesium, tar du tilskudd av noe slag?

Anarko 26-07-10 18:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 906280)
Verking i beina kan skyldes mangel på magnesium, tar du tilskudd av noe slag?

Nei, tar ikke tilskudd. Men skjønner det at det må kjøpes inn snart:) er det noen matvarer man får magnesium i seg fra?
Uansett, rett inn på helsekosten i morgen når lønnen kommer! Thanks

grotingeling 26-07-10 18:19

Magnesium finnes i de fleste matvarer, men særlig i kornprodukter og grønnsaker.
Grønne bladgrønnsaker, nøtter, banan, belgfrukter (bønner og linser), mørk sjokolade, kaffe, og fullkorn er spesielt rike på magnesium.
Meieriprodukter, poteter, kjøtt, skalldyr og fisk er også viktige kilder.
Ta tilskuddet sammen med siste måltid på kvelden - for mye kan gi løs mage :rolleyes:
For meg er 400mg passe dose :cool:

Photobscura 26-07-10 22:21

Er det noen som har en nyere HP compaq laptop, og som kan fortelle meg hvordan jeg får print screen-knappen til å fungere? Jeg ser den er der, over num-paden, og den ligger på home-knappen, men det står "prt sc" i en boks under "home". Og nå har jeg prøvd å trykke den i kombinasjon med shift, ctrl, alt, alt gr og jeg gir snart opp :p.

Carisma 26-07-10 22:25

Er det en knapp som heter FN der noe sted?

Photobscura 26-07-10 22:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 906422)
Er det en knapp som heter FN der noe sted?

Jepp! Og når jeg trykte den i kombinasjon med prt sc-knappen, så funka det! Hurra! Takk skal du ha :)

Furine 27-07-10 08:44

Var det så at nokon hadde testa ut at matolje funka for å få vekk malingsflekkar på huda?

Ferskenbeinet 27-07-10 08:50

matolje fungerer ofte fint ja! Babyvåtservietter også!

Furine 27-07-10 08:56

Takk! Var det eg trudde eg hadde lest her inne, men når eg søkte, fann eg ingenting. Kusina mi malar hus nemlig, og er ikkje heilt besteven med white-spiriten.

Ferskenbeinet 27-07-10 09:00

pleier ofte å ha tynne hansker på meg når jeg maler... Det er og smart å smøre seg med en feit fuktighetskrem først, da sitter ikke malingen sånn fast som på tørr hud!

Gracella 27-07-10 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 906550)
Var det så at nokon hadde testa ut at matolje funka for å få vekk malingsflekkar på huda?

Oljemalingsflekker løses opp med olje :)

Cherry 28-07-10 03:26

Matolja og sukker (slikt kan man bruke sukker til :p) gir en fin skrubb som løsner oljeflekker.

KarMa40 28-07-10 08:03

babyvåtservietter fjerner gammelt lim. av typen som har vært gjennom oppvaskmaskinen mange ganger... og svarte skomerker på gulvet og maling på metall.

Nesten rart det er lov å bruke i stumpen.

Ferskenbeinet 28-07-10 08:51

Det er vel ikke noe mer skummelt en olje som får våtserviettene til å fungere! ;)

Gracella 28-07-10 11:12

Nei, det er ikke mere skummelt enn at man kan fjerne vannbasert maling med vann!
Våtservietter med olje og babyolje vil kunne løse opp oljebasert maling så lenge de inneholder... ojle :)

Idarull 29-07-10 15:23

har ei bøtte med yogurt her, kan jeg bruke den til noe før den går ut på dato?? har spist den med eplesyltetøy og kanel, men blir småkvalm av det :P

Kitt 29-07-10 15:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 908016)
har ei bøtte med yogurt her, kan jeg bruke den til noe før den går ut på dato?? har spist den med eplesyltetøy og kanel, men blir småkvalm av det :P

Tyrkisk yoghurt?
Lag smoothie med jordbær/bringebær/blåbær, litt søtning og et egg eller 2!:sikle:

Idarull 29-07-10 15:43

rått egg? hmmmmm. skal lage pannekaker, kan jeg bruke yogurt istedenfor rømme tror du? skal lage enkle pannekaker av to egg og to ss rømme serru :)

Kitt 29-07-10 15:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 908029)
rått egg? hmmmmm. skal lage pannekaker, kan jeg bruke yogurt istedenfor rømme tror du? skal lage enkle pannekaker av to egg og to ss rømme serru :)

Går sikkert fint i pannekaker også!

Hva er galt med rått egg i smoothie? Spiser du ikke eggedosis heller?
Du har ikke sjans til å merke egget og det er en flott metode å få i seg alt det sunne i et egg!:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.