Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vimsen85 17-11-10 02:37

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 967857)
Anyone?

Jeg mener at flere nevnte på lavkarbokonferansen at lavkarbo var betennelsesdempende og katarr er vel en mild betennelse, eller? Så i prinsippet burde det vel bli bedre. Men de snakket også om at slimhinner kunne reagere og bli irritert av melkeprodukter. Og det er vel slimhinnene som er irriterte når man får katarr, eller er jeg helt på bærtur her? Så egentlig vet jeg ikke, men tenkte at jeg kunne nevne det. Kanskje det finnes en sammenheng..?

Ferskenbeinet 17-11-10 09:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 967990)
Noen som vet hvorfor markøren min hopper dit den vil? Og hvordan jeg får den til å slutte med det? Jeg kan sitte å skrive noe og plutselig har den hoppet langt pokker i vold lengre opp eller ned og skriver det jeg skriver midt inni ett ord osv. FRYKTELIG PLAGSOMT!!

Har du prøvd å støvsuge godt i tastatur/mus? Av og til er det hår etc som gjør sånne mystiske ting...

lommerusk 18-11-10 22:49

Jeg er glad i ost og youghurt, men blir dårlig av melkeprodukter :( Er det noen som har forslag til melkefrie erstatninger? Drikker soyamelk i teen, og prøvde soyayoghurt også men den smakte litt merkelig

senorita 18-11-10 22:51

Etter mye feiling med en bearnaisesaus har jeg nå 7!! eggehviter.. hva skal jeg bruke dem på? Vil gjerne lage noe sunt, ikke noe snop med søtning i.. Noe mat jeg kan lage av det, ikke dessert? Prøver å søke på oppskrifter men bare "eggehvite" gir jo en haaaaaug av svar.. :S

Carisma 18-11-10 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 969212)
Etter mye feiling med en bearnaisesaus har jeg nå 7!! eggehviter.. hva skal jeg bruke dem på? Vil gjerne lage noe sunt, ikke noe snop med søtning i.. Noe mat jeg kan lage av det, ikke dessert? Prøver å søke på oppskrifter men bare "eggehvite" gir jo en haaaaaug av svar.. :S

Eggehviteomelett? Vet ikke helt hva det er, men det er et uttrykk jeg hører ofte :)

http://www.mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid=18652

senorita 18-11-10 23:27

da får det bli frokost i morgen :D Takk for det :)

vaskeklut 19-11-10 02:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 968102)
Jeg mener at flere nevnte på lavkarbokonferansen at lavkarbo var betennelsesdempende og katarr er vel en mild betennelse, eller? Så i prinsippet burde det vel bli bedre. Men de snakket også om at slimhinner kunne reagere og bli irritert av melkeprodukter. Og det er vel slimhinnene som er irriterte når man får katarr, eller er jeg helt på bærtur her? Så egentlig vet jeg ikke, men tenkte at jeg kunne nevne det. Kanskje det finnes en sammenheng..?

Var det jeg mente jeg og ja. Takk :D

Supera 19-11-10 05:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 969230)
Eggehviteomelett? Vet ikke helt hva det er, men det er et uttrykk jeg hører ofte :)

http://www.mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid=18652

Mange kutter ut eggeplommen fordi den inneholder så mye fett og derfor mange kalorier. Og kolesterol! :rulleøyne Godt vi vet bedre. Neste alle vitaminer og mineraler i egget er jo i eggeplommen.

Furine 19-11-10 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 969297)
Mange kutter ut eggeplommen fordi den inneholder så mye fett og derfor mange kalorier. Og kolesterol! :rulleøyne Godt vi vet bedre. Neste alle vitaminer og mineraler i egget er jo i eggeplommen.

Eg høyrde på ein eller annan Hollywoodfilm ein gong "I'll have a heart friendly omelette" - den var berre med eggekvitar.:rolleyes:

Gracella 19-11-10 09:38

Eggehviteomelett høres grusomt ut, spør du meg :eek:. All den gode smaken (og fargen) er jo i plommen. :) Og heldigvis kan vi spise den med god samvittighet!

Ang. eggehviter som er "til overs", lag marengs eller kransekakestenger. I marsipan er det vel også eggehviter?
Når du lager omelett/eggerøre, er det jo bare å hive oppi en hvite eller to ekstra (synd å kaste mat, ja)

Ellers kan man fryse de til en passende anledning. Ta en brødpose, ha oppi en hvite, lag en knute, hiv oppi neste hvite osv. Da er det bare å klippe av en og en hvite når man trenger de.

Furine 19-11-10 09:42

Eggekviten smakar godt om den er steikt i godt smør, med salt og pepar på, synest eg. Når eg var jentunge så åt eg alltid plommen, og systera mi kviten når vi steikte egg, for ho likte ikkje plommen då.

Ferskenbeinet 19-11-10 16:03

Ser du ikke er på jakt etter noe søtt, men har selv 8 eggehviter i kjøleskapet idag og tenker å lage kokosmakroner å legge i fryseren til jul. mmm Bare et tips!

Nerthus 19-11-10 16:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 969571)
Ser du ikke er på jakt etter noe søtt, men har selv 8 eggehviter i kjøleskapet idag og tenker å lage kokosmakroner å legge i fryseren til jul. mmm Bare et tips!

Oppskrift? Lavkarbo antar jeg? ;)

Camomilla 19-11-10 16:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 969571)

Ønsker meg også oppskrift :)

Ferskenbeinet 19-11-10 17:41

Kokosmakroner
6 eggehviter
100g sukrinmelis
stevia
200g kokos

Stivpisk eggehviter med søtning. Vend forsiktig inn kokosmassen. Sett topper med skje på bakepapir og stek ca 15 min på 170 grader. Om de skal gjøres ekstra lekre kan en ringle litt sjokolade over, evt dyppe dem... MMM

jeg har tatt utgangspunkt i denne oppskriften. Som og er nydelig!!!

Nerthus 19-11-10 17:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 969614)
Kokosmakroner
6 eggehviter
100g sukrinmelis
stevia
200g kokos

Stivpisk eggehviter med søtning. Vend forsiktig inn kokosmassen. Sett topper med skje på bakepapir og stek ca 15 min på 170 grader. Om de skal gjøres ekstra lekre kan en ringle litt sjokolade over, evt dyppe dem... MMM

jeg har tatt utgangspunkt i denne oppskriften. Som og er nydelig!!!

Tøft - dette skal jeg prøve neste gang jeg har eggehviter til overs! Er det viktig at det er sukrinmelis eller kan man bruke feks flytende natreen? Kan man bruke andre ting enn stevia som jeg ikke har?

Kanutten 19-11-10 17:47

Jeg ønsker å gi sambo et bilde i julegave. Jeg har jpgfila hjemme, men hvor kan jeg sende den for å få noe til å kopiere den over på lerret?? Jeg vil ha et stort bilde på sånn lerret uten ramme.

vaskeklut 19-11-10 17:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 969619)
Jeg ønsker å gi sambo et bilde i julegave. Jeg har jpgfila hjemme, men hvor kan jeg sende den for å få noe til å kopiere den over på lerret?? Jeg vil ha et stort bilde på sånn lerret uten ramme.

japanphoto.no er flinke på slikt! jeg bestiller alltid bildene mine derfra. (kravstor:o)

Kanutten 19-11-10 18:04

Bildet er på 4074 kb, er det nok?? Og hvor stort kan bildet da bli??

Nerthus 19-11-10 18:31

4 mb burde være stort nok for A4 ihvertfall. Jeg bruker europhoto og har vært fornøyd med de. Der er det slik at du laster opp bildet, velger størrelse i print på lerret også tror jeg det kommer opp om kvaliteten er for dårlig for valgt størrelse :)

Opheliia 19-11-10 18:38

hva kan man bruke "fil" til? Kjøpt feil (det skulle være fløte.......)

Carisma 19-11-10 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 969651)
hva kan man bruke "fil" til? Kjøpt feil (det skulle være fløte.......)

Det er en mellomting mellom rømme og youghurt, så alt du ville brukt det til?

Sanney 19-11-10 20:35

hvorfor er det så vanskelig å finne noe så elementært som en genser i bomull? jobber med elektronikk så kan ikke akkurat valse rundt i en fleecegenser....

Nerthus 19-11-10 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 969715)
hvorfor er det så vanskelig å finne noe så elementært som en genser i bomull? jobber med elektronikk så kan ikke akkurat valse rundt i en fleecegenser....

Haha, samme problem her - samtidig som jeg er sinnsykt "statisk" i meg selv.... smeller i alle dørhåndtak jeg tar i på jobben...(og i bilen på vei ut) foreløpig har det gått bra med datautstyret ;) Verst på vinteren - skjer aldri på sommeren...

Kanutten 19-11-10 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 969733)
Haha, samme problem her - samtidig som jeg er sinnsykt "statisk" i meg selv.... smeller i alle dørhåndtak jeg tar i på jobben...(og i bilen på vei ut) foreløpig har det gått bra med datautstyret ;) Verst på vinteren - skjer aldri på sommeren...

Ho jeg jobber med og jeg går i de samme klærne. Ho er statisk, jeg er IKKE!

Jeg HAR lest et sted at det har faktisk noe med kroppen å gjøre også; hvem som blir statisk og hvem som ikke blir det...

Kanutten 19-11-10 21:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 969743)

Jeg HAR lest et sted at det har faktisk noe med kroppen å gjøre også; hvem som blir statisk og hvem som ikke blir det...

Jeg VET at de som subber mer med beina er mer statiske enn dem som løfter beina. Kanskje det kan være noe der??

Nerthus 19-11-10 21:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 969743)

DET er jeg nok beviset på - spør mamman min, pleide å låne de fine silkelignende skjortene hennes da jeg var yngre... og de ble levert tilbake med nupper så det holdt! Fryktelig slitsomt og ikke minst smertefullt... de på jobb holder på å le seg ihjel når det lyner fra fingrene mine mens det smeller... :rolleyes:

Jobba som stuepike for 20 år sia, tenk deg hvordan det var å subbe rundt på teppegulv overalt, for så å dra av dynetrekket fra dyna... fytte katta for noen smell - og ikke minst LYN!! ;)

Gracella 19-11-10 21:45

Man kan kjøpe sandaler som er antistatiske. Husker ikke hva de jeg har heter, men det er "bilde" av en hundepote på de. Kosta ca 450,-??
Og jeg kjøpte de på en jakt-og friluftslivbutikk, enten Ultimo Outdor eller Wiztex...
De fungerer kjempebra, merker stor forskjell om jeg har på meg andre sko en dag :eek:

Sanney 19-11-10 21:49

vi har esd sikre sko og alt. men vi må altså helst bruke bomullsklær, og fleece er helt ut. finner bare topper or korterma i butikkene for tida...
har faktisk ikke funnet skikkelige gensere på flere år.. er man heldig finner man noen tynne med lengre ermer, men jeg vil ha en skikkelig genser! er det så mye å be om ;_;

Titania 19-11-10 22:07

Er det vanlig å bli veldig dårlig (diare, kvalme og oppkast) når du går på lavkarbo ?

Har vært på 2 fester hvor det ble drukket endel alkohol og ble veldig dårlig begge gangene.

Nerthus 19-11-10 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titania (Innlegg 969765)
Er det vanlig å bli veldig dårlig (diare, kvalme og oppkast) når du går på lavkarbo ?

Har vært på 2 fester hvor det ble drukket endel alkohol og ble veldig dårlig begge gangene.

Litt usikker på om det er lavkarbo'en som har skylda her? ;)

senorita 19-11-10 22:28

hjelp.. blåbæra mine fra bama her, har 12 gram karbo?? jeg trodde da blåbær hadde mye mindre? :O

Titania 19-11-10 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 969766)
Litt usikker på om det er lavkarbo'en som har skylda her? ;)

Lite sansynlig :D men jeg ble ikke slik syk før jeg la om kostholdet, så jeg lurte på om det er vanlig at man blir mindre sensitiv for alkohol ?

Drakk ikke mye i går ca 4 flasker øl på 5 timer (var på ølsmaking på Ringnes).

Kanutten 19-11-10 22:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 969754)
Man kan kjøpe sandaler som er antistatiske. Husker ikke hva de jeg har heter, men det er "bilde" av en hundepote på de. Kosta ca 450,-??
Og jeg kjøpte de på en jakt-og friluftslivbutikk, enten Ultimo Outdor eller Wiztex...
De fungerer kjempebra, merker stor forskjell om jeg har på meg andre sko en dag :eek:

Pøhh, har dem jeg, de duger ikke

Kanutten 19-11-10 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titania (Innlegg 969781)
Lite sansynlig :D men jeg ble ikke slik syk før jeg la om kostholdet, så jeg lurte på om det er vanlig at man blir mindre sensitiv for alkohol ?

Drakk ikke mye i går ca 4 flasker øl på 5 timer (var på ølsmaking på Ringnes).

Da drakk du for lite! Da jeg var på ølsmaking hos ringnes i fjor måtte det mere til før vi ble puske! :lol: Først ble vi verdensmestre, SÅ ble vi puske... :o

Ferskenbeinet 19-11-10 22:37

jeg blir skikkelig, skikkelig, skikkelig full om jeg drikker i ketose... Dermed og dårlig... På generell lavkarbo går det helt fint...

Ferskenbeinet 19-11-10 22:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 969617)
Tøft - dette skal jeg prøve neste gang jeg har eggehviter til overs! Er det viktig at det er sukrinmelis eller kan man bruke feks flytende natreen? Kan man bruke andre ting enn stevia som jeg ikke har?

Jeg aner ikke om det blir det samme med natreen, bruker kun sukrin og stevia her i huset. Eggehviter har jo en tendes til å ikke bli stive om en har i forskjellige ting, så prøv en liten mengde først og smak deg til at det er søtt nok!

Nå er to brett ferdige her hos meg. MMM

Titania 19-11-10 22:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 969784)
jeg blir skikkelig, skikkelig, skikkelig full om jeg drikker i ketose... Dermed og dårlig... På generell lavkarbo går det helt fint...

Føler meg litt snytt ;) ble ikke full engang før jeg ble dårlig ;).

Ps er ikke i ketose

Nerthus 19-11-10 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 969785)
Jeg aner ikke om det blir det samme med natreen, bruker kun sukrin og stevia her i huset. Eggehviter har jo en tendes til å ikke bli stive om en har i forskjellige ting, så prøv en liten mengde først og smak deg til at det er søtt nok!

Nå er to brett ferdige her hos meg. MMM

Ok, får stive eggehviter med flytende natreen, det har jeg gjort når jeg har laget oppsie-røre til rullekake :) Må nesten bare prøves da! Kjøpe mer egg i morgen ;)

Supera 20-11-10 01:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 969733)

Høres kjent ut, ja... Jeg har lært meg å klaske på dørhåndtak på jobb før jeg åpner døra. Det ser mongo ut, men på den måten får man så stor flate på at man ikke kjenner noe særlig til støtet. På meg skjer det om sommeren også, men verre på vinteren, ja.

Husker forresten noen støvletter jeg hadde på ungdomsskolen. Da jeg gikk med dem fikk jeg støt hver gang jeg tok på en bildør.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.