Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Opheliia 31-10-10 02:02

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 958390)
Tror det er 75% sukker i dadler. Men jeg vet ikke hvor mye 7 dadler veier. Det er vel stein i dem, eller?

Jeg fant nemlig oppskrift på "raw sjokolade" som jeg har lyst å teste...oppskriften inneholder 5-6 ferske dadler..

(og jeg har aldri spist dadler før, men tror de inneholder stein?)

Jeg lurer også på hva dere tenker omkring "detox kur" ala den c24. Er det waste of money eller grei investering til kroppen?!

vimsen85 31-10-10 02:14

Dadler er ikke så godt da (syns jeg) og så er dy sykt søte. Kan du ikke ha noe annet i sjokkisen? Nøtter f.eks? Jeg har brukt mye penger på sånne forskjellige detox og rensegreier og ingenting har fått meg til å føle meg så bra som jeg gjør når jeg spiser riktig. Jeg har ikke prøvd den da. Men jeg tror som oftest det er ting de lager for å tjene penger og ikke nødvendigvis at de har så bra effekt..

Grolla 31-10-10 02:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 958288)
Noen som vet om iPhone stiller seg automatisk i natt eller om vi må stille den tilbake selv?

Den stiller seg automatisk :)

Anne 31-10-10 09:06

Takk Grolla. Det fant vi og ut i natt:p

Det var en som skulle opp og på jobb0430...og vi var plutselig litt usikre, så vi hadde to mobiler til ringing. Den ene stilte han selv i gårkveld. Den andre (min)lot jeg være, samtn armbåndsuret mitt da, som vi ikke stilte. Det hadde kommet en time lenger da klokka mi ringte, så da var saken klar. Mobilen stilte seg asutomatisk.

Litt av et klokkeprosjekt vi hadde i natt:p

Gracella 31-10-10 09:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 958391)

Jeg lurer også på hva dere tenker omkring "detox kur" ala den c24. Er det waste of money eller grei investering til kroppen?!

Personlig tror jeg ikke på detoxkurer. Nyrene og leveren din tar seg av de renseprosessene som skal foregå i kroppen.
Det lille jeg kan om kjemi og biologi gir meg ikke noen logisk forklaring på at en drikkekur skal kunne "ta med seg slagg og avfallsstoffer" som muligens er lagret rundt i kroppen... Men hvis det smaker godt og gir deg salter, vitaminer og mineraler mens du har en matfaste, så gjør det jo ingen skade ;).

Men jeg har ikke satt meg noe særlig inn i dette, synes bare at det høres søkt ut når jeg ser reklame for slikt...

nellie 31-10-10 10:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 958391)

C24 var en veldig fin psykisk boost for meg hvertfall. Etter den utrensninga så drakk jeg ikke lightbrus på 3-4 måneder, fordi at jeg følte meg så ren på innsiden. Om jeg var det vet jeg jo ikke, men det kan nok være en god start på en ny kur f.eks:)

senorita 31-10-10 10:20

noen som vet hvor det ble av innlegget om http://www.lavkarbo-torget.no/ ?? finner det ikke igjen, hun som startet det opp? blind jeg.. :P

Opheliia 31-10-10 11:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 958392)
Dadler er ikke så godt da (syns jeg) og så er dy sykt søte. Kan du ikke ha noe annet i sjokkisen? Nøtter f.eks? Jeg har brukt mye penger på sånne forskjellige detox og rensegreier og ingenting har fått meg til å føle meg så bra som jeg gjør når jeg spiser riktig. Jeg har ikke prøvd den da. Men jeg tror som oftest det er ting de lager for å tjene penger og ikke nødvendigvis at de har så bra effekt..

Så vidt jeg forstod så skal de være i sjokoladen som søtning:p Istedenfor noe annet...tror de skal "knuses" inn i sjokoladen...

TrillTrall 31-10-10 12:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 958512)
Så vidt jeg forstod så skal de være i sjokoladen som søtning:p Istedenfor noe annet...tror de skal "knuses" inn i sjokoladen...

Men siden de inneholder 72% karber så skal det _innmari_ mye sjokolade til for at det ikke skal bli veldig mye karber pr liten bit...

Opheliia 31-10-10 13:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 958528)
Men siden de inneholder 72% karber så skal det _innmari_ mye sjokolade til for at det ikke skal bli veldig mye karber pr liten bit...

100 gram dadler gir 66 gr kh:p Det er derfor jeg lurer på hvor mye en veier:o
Dessuten så spiser en jo ikke ALL sjokoladen på en gang, forhåpentligvis:p

vimsen85 31-10-10 13:36

Men kan du ikke heller søte med stevia og sukrin?

TrillTrall 31-10-10 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 958574)
100 gram dadler gir 66 gr kh:p Det er derfor jeg lurer på hvor mye en veier:o
Dessuten så spiser en jo ikke ALL sjokoladen på en gang, forhåpentligvis:p

I matvaretabellen står det 68 g (tørkede dadler) og på matvareguiden 72,3 på rå dadler...

Opheliia 31-10-10 14:10

Eller så kan jeg droppe hele den sjokoladen:o

Her er en annen oppskrift som jeg har lyst å teste.. men vet ikke helt ang alle ingrediensene...:o

60 g kakaosmør
4 ss rått kakaopulver
3 ss carob pulver
1-2 ss yaconsirup
1 ts sukrinmelis
5 dråper stevia vanilla crème (kan sløyfes)
1/2 ts vaniljepulver
1 klype himalayasalt

Smelt kakaosmøret og bland i carob og kakao, rør det godt inn. Ha i resten av ingrediensene og bland alt. Hakk opp litt nøtter, vi brukte hasselnøtter og mandler. Bland nøttene med litt rosiner, ca 2/3 nøtter og 1/3 rosiner. Ha så mye av nøtte/rosinblandingen du vil ha oppi sjokoladen, jeg liker masse:) Ha i former og la stivne i kjøleskap eller fryser. Resten av rosin/nøtteblandingen kan du sette på tett glass, det gjorde jeg så nå står det klart til neste gang jeg skal lage sånn sjokolade.

vimsen85 31-10-10 14:13

Hva er carob?

Opheliia 31-10-10 14:35

Carobpulver kalles gjerne kakaoerstatning og foretrekkes av de som vil unngå kakaoens oppkvikkende virkning. Pulveret er naturlig søtt, og smaken minner absolutt om kakao. Carob pulver er laget av fruktbelgene fra Johannesbrødtreet (Ceratonia siliqua), som dyrkes i landene rundt Middelhavet. De lange fruktbelgene males, og pulveret tørkes ved 120 grader C for å oppnå best mulig smak.

Carobpulver (eller karobpulver) kan brukes akkurat på samme måte som kakao – det kan blandes med varm eller kald melk eller plantemelk, du kan ha det i bakverk, i desserter, i hjemmelaget is og så videre.

Carobpulver er naturlig søtt, har lavt fettinnhold og i motsetning til kakao inneholder det ingen stimulerende stoffer (verken koffein, teobromin, fenylalanin eller anandamid).

Johannesbrødtreet fikk navnet sitt etter den bibelske personen Johannes døperen, som skal ha hatt fruktbelgene fra dette treet som eneste føde ved sitt opphold i ørkenen.

Johannesbrødbelgene er ca. 20 cm lange, læraktige frukter som inneholder 12-16 ertestore frø. Av frøene lages for øvrig et annet spesialprodukt: Johannesbrødkjernemel (glutenfritt fortykningsmiddel).
Næringsinnhold per 100 gram:

Energi: 946 kJ / 223 kcal

Protein: 5,4 g

Karbohydrat: 49,6 g

Fett: 0,3 g

Kostfiber: 35 g

Natrium: 0,01 g

Kalsium: 448 mg

Jern: 6 mg

Magnesium: 54 mg stimulerende stoffer (verken koffein, teobromin, fenylalanin eller anandamid).

vimsen85 31-10-10 14:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 958630)
Carobpulver kalles gjerne kakaoerstatning og foretrekkes av de som vil unngå kakaoens oppkvikkende virkning. Pulveret er naturlig søtt, og smaken minner absolutt om kakao. Carob pulver er laget av fruktbelgene fra Johannesbrødtreet (Ceratonia siliqua), som dyrkes i landene rundt Middelhavet. De lange fruktbelgene males, og pulveret tørkes ved 120 grader C for å oppnå best mulig smak.

Carobpulver (eller karobpulver) kan brukes akkurat på samme måte som kakao – det kan blandes med varm eller kald melk eller plantemelk, du kan ha det i bakverk, i desserter, i hjemmelaget is og så videre.

Carobpulver er naturlig søtt, har lavt fettinnhold og i motsetning til kakao inneholder det ingen stimulerende stoffer (verken koffein, teobromin, fenylalanin eller anandamid).

Johannesbrødtreet fikk navnet sitt etter den bibelske personen Johannes døperen, som skal ha hatt fruktbelgene fra dette treet som eneste føde ved sitt opphold i ørkenen.

Johannesbrødbelgene er ca. 20 cm lange, læraktige frukter som inneholder 12-16 ertestore frø. Av frøene lages for øvrig et annet spesialprodukt: Johannesbrødkjernemel (glutenfritt fortykningsmiddel).
Næringsinnhold per 100 gram:

Energi: 946 kJ / 223 kcal

Protein: 5,4 g

Karbohydrat: 49,6 g

Fett: 0,3 g

Kostfiber: 35 g

Natrium: 0,01 g

Kalsium: 448 mg

Jern: 6 mg

Magnesium: 54 mg stimulerende stoffer (verken koffein, teobromin, fenylalanin eller anandamid).

Okei. ;) Syns litt av poenget med sjokkis er følelsen den gir :p

Carisma 31-10-10 14:52

Jeg lurer på hvorfor jeg aldri lærer? :rolleyes:

arkine 31-10-10 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 958371)
Den har aldri vært brukt, den var sperra til jeg ble 25 og nå har jeg blitt det, så nå skal det brukes :P

...de måtte sende bestilling på åpning:(

bruk de fornuftig da

vimsen85 31-10-10 15:07

Goood morning (eller ettermiddag som det kanskje heter hos vanlige folk).
Jeg har tenkt å lage medisterkaker i da. Jeg kom på at jeg kjøpte noen utrolig gode karbonader for en stund siden. Det var ost og bacon i dem. Så tenkte jeg at kanskje medisterkaker med ost og bacon hadde vært noe.. Hva tror dere? Raspet ost og baconbiter i...

Gerd 31-10-10 15:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 958662)
Goood morning (eller ettermiddag som det kanskje heter hos vanlige folk).
Jeg har tenkt å lage medisterkaker i da. Jeg kom på at jeg kjøpte noen utrolig gode karbonader for en stund siden. Det var ost og bacon i dem. Så tenkte jeg at kanskje medisterkaker med ost og bacon hadde vært noe.. Hva tror dere? Raspet ost og baconbiter i...

Her er ei sabla god oppskrift på ostekarbonader: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11863

vimsen85 31-10-10 16:00

Takk Gerd.
Har ikke bakemiks. Men prøver meg litt fram. Har kuttet opp ost i biter og håper det blir snadder! ;) Hadde visst ikke mer bacon, så det får jeg heller prøve en annen gang ;)

Opheliia 31-10-10 17:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 958648)
Jeg lurer på hvorfor jeg aldri lærer? :rolleyes:

Haha, jeg kan ikke gi deg et svar. Fordi jeg er likens (ta en titt på: http://opheliiasverden.blogg.no/1288465043_de_bron.html og deretter les kommentarene, så ser du hva jeg mener:o

Carisma 31-10-10 17:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 958704)
Haha, jeg kan ikke gi deg et svar. Fordi jeg er likens (ta en titt på: http://opheliiasverden.blogg.no/1288465043_de_bron.html og deretter les kommentarene, så ser du hva jeg mener:o

Hehe, veldig bra :D

For min del ble jeg tatt av vinen i går. Bare to glass, my ass.... :cool:

Kanutten 31-10-10 17:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 958734)
Hehe, veldig bra :D

For min del ble jeg tatt av vinen i går. Bare to glass, my ass.... :cool:

:lol:

Kanutten 31-10-10 17:49

Hvordan får man ut et drueskall fra kanalene mellom nesen og halsen??? :o

Jeg spiste en drue og begynte umiddelbart og hoste med det resultatet at skallet for opp i nesegangene.. Jeg kjenner at det ligger der og det klørirriterer noe forferdelig! VIL ha det bort! :p Må vel frem med nesehornet...

Bombus 31-10-10 17:58

Er det noen som har prøvd karboblokker?
Jeg tullet til å kjøpe av ren nysgjerrighet, ikke for at jeg trenger på noe vis. Den heter Phase 2. Det står: "Phase 2 er en veldokumentert, trygg og naturlig måte å redusere opptaket av karbohydrater på."
("naturlig", liksom, jommen sa jeg smør).

Men så står det også under dosering: "3 tabletter 5 minutter før et stivelsesrikt måltid." Nå fins det jo flere karbohydrater enn stivelse.

Kanskje den ikke virker på inntak av is og sjokolade, men bare på brød, pasta og potet? Noen som vet?

Kitt 31-10-10 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bombus (Innlegg 958752)
Jeg tullet til å kjøpe av ren nysgjerrighet, ikke for at jeg trenger på noe vis. Den heter Phase 2. Det står: "Phase 2 er en veldokumentert, trygg og naturlig måte å redusere opptaket av karbohydrater på."

Men så står det også under dosering: "3 tabletter 5 minutter før et stivelsesrikt måltid." Nå fins det jo flere karbohydrater enn stivelse.

Kanskje den ikke virker på inntak av is og sjokolade, men bare på brød, pasta og potet? Noen som vet?

Søker du på Phase2 her inne, finner du mange tråder!;)

Bombus 31-10-10 18:32

OK. Jeg fant et svar fra jvb et sted: "Karboblokkere nøytraliserer den midlertidige virkningen av alfa-amylase, enzymet som spalter stivelse til glukose iflg Phase 2." Det virker altså bare på stivelse, noe som var litt uklart i forklaringen på pakningen.

Carisma 31-10-10 18:33

Sitat:

Eller ingenting? ;)

Cherry 31-10-10 19:41

Hvordan skal jeg brenne en plate for å spille på vanlig anlegg? Når jeg brenner platene mine fungerer de på pcen og på stereoen i bilen. De fungerer imidlertidig ikke på vanlig stereoanlegg, og det er forferdelig upraktisk nå som jeg prøver å kjøre inn en spinningtime og cd-plata mi IKKE fungerer på senterets anlegg.:(

Zillah 31-10-10 19:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 958744)
Hvordan får man ut et drueskall fra kanalene mellom nesen og halsen??? ...Må vel frem med nesehornet...

Usj da, så ubehageleg!

Naseskylling var det eg skulle til å foreslå, fint at du har nesehorn, da blir det jo mykje lettare.

Opheliia 31-10-10 19:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 958744)
Hvordan får man ut et drueskall fra kanalene mellom nesen og halsen??? :o

Jeg spiste en drue og begynte umiddelbart og hoste med det resultatet at skallet for opp i nesegangene.. Jeg kjenner at det ligger der og det klørirriterer noe forferdelig! VIL ha det bort! :p Må vel frem med nesehornet...

Hahahahaha....herregud, er det mulig?? Jeg har aldri vært i den situasjonen, så beklager for at jeg bare ler..og ikke har noen gode råd:o

Opheliia 31-10-10 19:49

Sitat:

Samboeren min kjøpte seg slik for ehm, rundt 1-1,5 år siden og hun gikk faktisk ned...men samtidig så spiste hun også minimalt :o

Så vet ikke helt hva det var som er best, å ikke spise eller å ta karboblokkere:rolleyes:

Bombus 31-10-10 20:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 958819)
Samboeren min kjøpte seg slik for ehm, rundt 1-1,5 år siden og hun gikk faktisk ned...men samtidig så spiste hun også minimalt :o

Så vet ikke helt hva det var som er best, å ikke spise eller å ta karboblokkere:rolleyes:

Ja det er nok poenget, at det ikke er godt å vite om det virker uten å gjøre kontrollerte forsøk. Jeg kjøpte den bare for kuriositetens skyld. Ser Phase2 har vært diskutert på andre tråder. Dette er ingen diskusjonstråd så saken kan legges død for nå.

Nerthus 31-10-10 20:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 958811)
Hvordan skal jeg brenne en plate for å spille på vanlig anlegg? Når jeg brenner platene mine fungerer de på pcen og på stereoen i bilen. De fungerer imidlertidig ikke på vanlig stereoanlegg, og det er forferdelig upraktisk nå som jeg prøver å kjøre inn en spinningtime og cd-plata mi IKKE fungerer på senterets anlegg.:(

Er det mp3 filer? Mulig anlegget på senteret ikke kan spille mp3-filer? Jeg har ihvertfall opplevd dette tidligere at man må ha et anlegg som kan spille slike filer.
Det er mulig å konvertere fra mp3 til .wav filer vha gratisprogram som du laster ned på pcn din - om det da er dette som er problemet :)

Cherry 31-10-10 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 958826)
Er det mp3 filer? Mulig anlegget på senteret ikke kan spille mp3-filer? Jeg har ihvertfall opplevd dette tidligere at man må ha et anlegg som kan spille slike filer.
Det er mulig å konvertere fra mp3 til .wav filer vha gratisprogram som du laster ned på pcn din - om det da er dette som er problemet :)

Joda det tror jeg også, ettersom anlegget i bilen viser "MP3" når plata kjører. Hvor finner jeg sånne programmer da?

Nerthus 31-10-10 20:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 958829)
Joda det tror jeg også, ettersom anlegget i bilen viser "MP3" når plata kjører. Hvor finner jeg sånne programmer da?

CDex er et gratis program som det ser ut til har fått mange gode tilbakemeldinger.

http://www.download.dk/index.asp?Kat=&subkat=&prog=842

Du kan laste det ned fra mange sider - bare google CDex, linken over er fra en dansk nedlastingsside. Som vanlig kan jeg ikke garantere at det ikke er noe som vil gi problemer for din pc ved bruk - samtidig får jeg ingen advarsler når jeg går inn på siden - altså - på eget ansvar ;)
Du kan også laste ned fra CDex sin egen side -

http://cdexos.sourceforge.net/?q=download (velg "release version")

Gi meg en tilbakemelding så jeg får høre hvordan det gikk :)

Kom på en ting til - sjekk om det er noen mulighet i programmet du bruker for å brenne CD'n for å velge filtype :)

TrillTrall 31-10-10 20:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 958829)

Hvilket program bruker du da? Jeg mener Windows Media Player har flere valgmuligheter der.

Cherry 31-10-10 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 958841)
Hvilket program bruker du da? Jeg mener Windows Media Player har flere valgmuligheter der.

Funker ikke å brenne i WMP her. Bruker roxio burn, integrert brenneprogram på pcen.

Opheliia 31-10-10 21:08

Hvor stor er en striesekk? Jeg skulle ha kledd meg ut som Ronja Røverdatter på en bokstavfest...men altså, jeg må jo passe i striesekken:o Iallefall slik at den går ned under rompa (helst litt nærmere knærne:p)?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.