![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Måtte inn på NAAF for å finne svar, du finner link til lovverket fra denne side: Dekning av utgifter til behandling hos fysioterapeut |
Sitat:
Det var utrolig mye bråk da de innførte den ordningen for kronikerne, mener å huske at det ble helomvending… fulgte ikke helt med i den diskusjonen selv om jeg er kroniker så faller jeg inn i kategorien yrkesskade og den ordningen ble det heldigvis ikke noen endringer på. |
Tusen takk for svar arnakristin og Kitt :)
Sitat fra siden: Du slipper også å betale egenandel for enkelte, bestemte sykdommer, (i listen er Astma en av dem) |
Jeg lurer også litt! Vi (kollektivet) har en flunkende ny (dvs, den var det da vi flytta inn for 1,5 år siden) komfyr med keramisk topp. Nå har vi lagt merke til at på den stekeplata som brukes flere ganger for dagen (den der store til stekepannen) er blitt gråhvit midt på (resten er sort) og den kjennes annerledes ut enn resten av toppen. Skjønner at det er fordi den er slitt pga stekepannen vi hadde. Den hadde nemlig riller på undersida. Nå når vi har sett sammenhengen har vi kasta ut den og kjøpt en uten riller.
Så spørsmålet mitt er. Har dette noe å si for stekeplaten? Vil den ...dø? Bli ødelagt, sprekke, etc? og ikke minst; er det NORMALT? :eek: Jeg vil helst ikke ringe huseier og si at vi har ødelagt en flunkende ny og bra komfyr..:D:o |
Har ingen ide om den er "ødelagt" - men brukar de slikt produkt som er for keramiske toppar? Har ikkje keramisk sjølv, men har reingjort den heime hos mamma og pappa ein del gongar. Brukar skrape som er kjøpt til det formålet for å få bort ting som har svidd seg fast, og så polerer eg toppen med klut og denne skurekremliknande greia på flaske. Då forsvinn alle merker, striper etc. Kanskje den berre treng seg ein slik omgong?
|
Det var faktisk ikke så dumt. Vi bruker ingenting slik nei. Kanskje en må høre med de andre om det er aksept for å kjøpe en sånn. Ikke alle som er villige til å bruke penger på slik nemlig (kollektivets nedturer). Godt forslag, jeg skal se om det ikke kan bli stemning for det, om ingen har andre forslag! :)
|
Sitat:
Komfyren blir ødelagt om dere ikke bruker det innimellom, og dere kan risikere at huseier hisser seg opp om komfyren er alt for ripete. |
Ok! Da er det opplest og vedtatt, jeg kjøper en sånn!:D Jeg er lite interessert i å kjøpe ny komfyr :p ...Tror jeg bare kjøper en sånn uten å si noe som helst i morra... :D
|
Sitat:
Har dere skrape? Koster heller ikke stort og kan spare deg/dere for store utgifter sener!;) |
Sitat:
Og skrape ja :ja: Det har de til og med på de litt større rema'ene. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvis komfyren blir ren og det ikke ligger fastbrente matrester på keramikken, så holder det å gnikke med en klut/papir og denne spesialkremen som er nevnt her :)
|
Sitat:
Har dere ikke fått bruksanvisningen til komfyren? Står ofte masse vedlikeholdstips i den!:) |
Sitat:
|
Dersom det er en kurant komfyr, kan det være du finner bruksanvisningen på nett!;)
|
Sitat:
Forresten. Kan man fryse kremfløte? Jeg har en halv 0,75-litersboks stående i kjøleskapet, og nå har jeg begynt med eliminasjonsmetoden for å finne ut hvilke matvarer som gjør at vekta mi ikke rikker seg, og jeg begynner med den matvaretypen jeg mistenker mest, nemlig meieriprodukter. Kan jeg fryse den for å evt bruke i noe en og annen gang seinere? F.eks i isbitposer? En annen ting. Er "meieriprodukter" _alt_ som er lagd av melk? Eller er det normalt å være mer følsom for noen produkter enn andre evt ikke reagere på noen i hele tatt? |
Sitat:
Jeg for min del reagerer mye mer på melk, fløte og ferskost enn rømme/creme fraiche, yohurt, modnet ost, altså kultiverte/syrnede produkter. Fløte slår seg på magen med en gang, og det er sjelden en særlig hyggelig opplevelse. Stort sett alle tåler smør, da. Det som er igjen av laktose/kasein i smør er for jevnt de fleste så marginalt at det ikke har noe å si, med mindre man er allergisk, så klart! |
en kan fint fryse fløte i isterningposer. Flott å ha oppi sauser eller andre ting som må feites opp med tida! Angående reaksjon på meieriprodukter så gjelder vel det de fleste (ost, fløte, rømme) utenom smør.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg tåler heller ikke vanlig gulost særlig godt. Men ordentlig feta og mozarella går greit, så lenge det ikke er av kumelk. Halvmoden/moden/lagret ost er ganske uproblematisk.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20. |