Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hva med en tråd for aprilstartere? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32500)

lillesky89 26-04-10 12:34

Sv: Hva med en tråd for aprilstartere?

Hei!

Denne tråden her syntes jeg var fenomenal:)
jeg begynner på kuren i dag, med gode anbefalinger fra min mor :)
Hun har diabetes og har stabilisert blodsukkeret sitt ganske bra med ketolyse :)

gleder meg til å starte på denne kuren jeg ^^

mo9ca 26-04-10 14:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lillesky89 (Innlegg 867770)
Hei!

Denne tråden her syntes jeg var fenomenal:)
jeg begynner på kuren i dag, med gode anbefalinger fra min mor :)
Hun har diabetes og har stabilisert blodsukkeret sitt ganske bra med ketolyse :)

gleder meg til å starte på denne kuren jeg ^^

Hei! Jeg har også startet opp idag :)
Masse lykke til :)

lillesky89 26-04-10 14:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mo9ca (Innlegg 867859)
Hei! Jeg har også startet opp idag :)
Masse lykke til :)

Masse lykke til, til deg også :)

vi får oppdatere hverandre og dele erfaringer her :)

monta88 26-04-10 15:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sisteinnsats (Innlegg 867131)
Jeg synes det er vanskelig dette her, jeg.. :rolleyes:
Nå er det bare den tredje dagen min da, men jeg er fortsatt kjempesulten mellom måltidene, og har veldig lyst på spesielt søtsaker..
Jeg var ikke i ketose i går kveld, så jeg håper resultatet er annerledes i kveld.

Fettet er vanskelig for meg merker jeg. Det blir veldig magert med kun rent kjøtt/kylling/fisk og grønnsaker. Men jeg skal bryne meg litt på noen av sausene her inne. Jeg spiser omelett og salat til frokost og lunsj, og det blir jo ikke rare fettet av det (selv om jeg har fløte i omeletten).

Jeg liker dessverre ikke ost, og det merker jeg kan bli vanskelig i denne kuren. Smeltet ost går greit da, så jeg skal prøve å lage en form men karbonadedeig, sopp, tomatsaus jeg har funnet her og masse ost, og etterhvert skal vi vel teste pizzadeigen også, og lasagne.

Kveldskos er det største problemet da. Jeg synes det er vanskelig å finne på noe jeg kan spise til kvelds. I kveld skal jeg ha lightgelé med krem (selvsagt laget med sukkererstatning), og det er jeg spent på. Men jeg kan jo ikke ha det hver kveld.. :confused:

Oi, dette ble litt langt.. hehe. Håper dere bærer over med meg! :)

heia
jeg levde omtrent på egg å bacen og vanelig kokt egg med smør den første uka. å masse vann ca 3 liter hver dag.. men jeg og slet med søt suget så lagde isen det er oppskrift på her inne å tar litt av den.. bare jeg bytta ut vanilje stanga med å hakke opp de mørke 86% sjokolade å hadde oppe med mint smak. å det går ikke ann å spise mye av den for da blir du kvalm.. jeg har vert i ketose på 100 % selv om jeg har spist den.. jeg er ikke så nøye på å telle karpsene.. men ser jo etter at det ikke er alt formye av karbsa da... har gått på kuren i snart 3 uker.. første uka mista jeg 2,3 kg, andre uka 1,3 og til nå denne uka 1,3 så går nedover=) å jeg har ikke lest boka å ser ikke på det som et must.

lykke til=):)

Flippy 26-04-10 15:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av monta88 (Innlegg 867882)
heia
jeg levde omtrent på egg å bacen og vanelig kokt egg med smør den første uka. å masse vann ca 3 liter hver dag.. men jeg og slet med søt suget så lagde isen det er oppskrift på her inne å tar litt av den.. bare jeg bytta ut vanilje stanga med å hakke opp de mørke 86% sjokolade å hadde oppe med mint smak. å det går ikke ann å spise mye av den for da blir du kvalm.. jeg har vert i ketose på 100 % selv om jeg har spist den.. jeg er ikke så nøye på å telle karpsene.. men ser jo etter at det ikke er alt formye av karbsa da... har gått på kuren i snart 3 uker.. første uka mista jeg 2,3 kg, andre uka 1,3 og til nå denne uka 1,3 så går nedover=) å jeg har ikke lest boka å ser ikke på det som et must.

Jeg har heller ikke lest boka, jeg teller ikke karber men ser på pakkene at det ikke er mer enn 5g karber pr 100g av det jeg kjøper :) Og jeg har vært i ketose siden dag to - dvs snart to uker. De første 9 dagene gikk jeg ned 4,2 kg :)

monta88 26-04-10 15:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Flippy (Innlegg 867888)
Jeg har heller ikke lest boka, jeg teller ikke karber men ser på pakkene at det ikke er mer enn 5g karber pr 100g av det jeg kjøper :) Og jeg har vært i ketose siden dag to - dvs snart to uker. De første 9 dagene gikk jeg ned 4,2 kg :)

det er jo kjempe bra=)=)

peltz 26-04-10 17:13

Jeg får hive meg med her jeg og.

Etter at en kompis av meg gikk ned ufattelige 37kg på 4 måneder på Ketolyse, bestemte jeg meg for bli med på turen. Har i mange år hatt for mye, ikke pga at jeg er så glad i søt - men MAT! Gud, jeg elsker mat..og poteter..og saus..og poteter..sa jeg poteter?

Startet for 3 uker siden, og mistet fort vekt. I løpet av den første 1.5uka mistet jeg nesten 5kg. Siden har det vært stille... utrolig kjedelig, men håper det løsner igjen. Jeg har vært i ketose derimot ifra dag 2. Stix slår ut, og ånden også visstnok :s

Jeg begynte også å trene, men ingenting som skaper stoore muskler som således skulle påvirke vekta. Jeg går i 50min hver dag, ca 6km/t.

Har ett delmål på å havne under 3 siffer på vekten, ett endelig på mål på 90kg eller 01.juli -10. Jeg er for glad i mat og drikke til å gå i Ketose hele sommeren. Sitter nå på ca 111kg, håper å få av en del mer i løpet av de neste 3 ukene, da jeg har to uker på jobb igjen. (nordsjøen, 12 timer på beina hver dag i 2 uker)

arnakristin 26-04-10 17:58

Hei,
Det er ikke noe motstridende i det å være i ketose og det å være glad i mat, det man spiser er jo kjempegod mat og så slipper man søtsug og tanker på mat hele dagen. Sommeren er jo egentlig et eldorado for oss på lavkarbo – tenk alt det gode lavkarbo vennlige som kan ordnes på grillen da… og skulle du hive i deg poteter etter en stund på lavkarbo så vil du fort oppdage at de egentlig ikke smaker noe særlig.
Til inspirasjon på sausefronten kan jeg anbefale denne tråden: Våre fantastiske lavkarbosauser av kjøpesauser så inneholder Fjordlands bernaise og peppersaus forholdsvis like kh.

Sisteinnsats 26-04-10 19:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av monta88 (Innlegg 867882)
heia

JEg sliter også veldig med søtsuget, og derfor har det blitt litt Sukkerfritt-melkesjokolade, sukkefri gelé med krem osv på kvelden. Jeg håper det forsvinner da! :)

Jeg har kommet i gang på mylog.no, men jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg har spist av alt. En porsjon grønnsaksblanding f.eks. Jeg kan jo ikke veie nøyaktig hvor mange gulrøtter, hvor mye blomkål osv. Jeg deler jo middagene med ungene. :cool:
Så jeg tar det også litt på "feelingen". Tror ikke jeg ligger over 20 karber om dagen ihvertfall, og de aller fleste går til grønnsakene.

Det var gledelig å finne ut at jeg kan spise karbonadedeig, noen pølser osv, for da blir variasjonsmulighetene mange fler. Hjemmelagede fiskepinner ser også bra ut. :)

Jeg fikk lyserosa resultat i går kveld, så da er jeg vel endelig i ketose.
Huden er uren, og det er vel et godt tegn. Jeg har ikke hodepine, men et konstant lett "press" oppå hodet og veldig anspent hodebunn, samt litt svimmelhet. Men dette skal jo gå over, og jeg gleder meg til det. :)

Boka har jeg lest forresten, men jeg synes det er MYE mer info her inne.

Lykke til videre til deg også!

arnakristin 26-04-10 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sisteinnsats (Innlegg 867983)
JEg sliter også veldig med søtsuget, og derfor har det blitt litt Sukkerfritt-melkesjokolade, sukkefri gelé med krem osv på kvelden. Jeg håper det forsvinner da! :)

Jeg har kommet i gang på mylog.no, men jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg har spist av alt. En porsjon grønnsaksblanding f.eks. Jeg kan jo ikke veie nøyaktig hvor mange gulrøtter, hvor mye blomkål osv. Jeg deler jo middagene med ungene. :cool:
Så jeg tar det også litt på "feelingen". Tror ikke jeg ligger over 20 karber om dagen ihvertfall, og de aller fleste går til grønnsakene.

Det var gledelig å finne ut at jeg kan spise karbonadedeig, noen pølser osv, for da blir variasjonsmulighetene mange fler. Hjemmelagede fiskepinner ser også bra ut. :)

Jeg fikk lyserosa resultat i går kveld, så da er jeg vel endelig i ketose.
Huden er uren, og det er vel et godt tegn. Jeg har ikke hodepine, men et konstant lett "press" oppå hodet og veldig anspent hodebunn, samt litt svimmelhet. Men dette skal jo gå over, og jeg gleder meg til det. :)

Boka har jeg lest forresten, men jeg synes det er MYE mer info her inne.

Lykke til videre til deg også!

Hei,
Ja, du har alle de klassiske tegnene på at du har kommet i ketose. For noen så går ubehaget over i løpet av et par dager men for noen få så kan det vare i opptil to uker. Husk at kroppen trenger opp til 4 uker på å omstille seg til optimal fettforbrenningsmodus. For de aller, aller fleste så forsvinner søtsuget raskt, husk på å få i deg nok fett det hjelper mot søtsug. På den andre side så kan bruk av søtningsmidler trigge/vedlikeholde søtsuget.

¤Lene¤ 26-04-10 19:49

I dag har jeg også kommet i gang med ketolyse. Fikk litt sjokk da jeg gikk på vekta i dag tidlig og den viste 86,3 kg :eek: Det er faktisk omtrent det samme som jeg veide da jeg var høygravid...

Men nå skal ting endres her!!! Begynner med maten i dag, og skal i gang med trening. Kjenner bare at jeg kan trenge litt tid på å endre livsstilen min, så jeg får ta en ting av gangen :)

Målet mitt til slutt er 60-65 kg. Vanskelig å si et eksakt tall, må se det an litt når jeg nærmer meg. Foreløpig er det en lang vei igjen, men nå skal jeg klare det! Har det virkelig ikke bra sånn som det er nå

Lenel 26-04-10 20:18

Velkommen alle nye! Og lykke til!!:)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mo9ca (Innlegg 867633)
Har i tillegg PCOS (kanskje flere som har det?) og håper at vektnedgangen kan hjelpe oss med å bli gravid! Noe som vi har slitt med i maaaange år :(

Ha en fin dag :) Ny uke - nye muligheter!

Har også PCO, og har stooor tro på at denne måten å spise på er riktig for oss! Synd at dere har slitt så med barn, men det er vel e sjangs for at det blir lettere om du går ned i vekt! Lykke til!

emilie_lavkarbo 26-04-10 23:52

Kan jeg bli med her eller??

Jeg startet 25 mars. Har gått ned 3 kilo, på 4 uker. Går litt treigt, for jeg har spist endel sukkerfri sjokolade og annet goddis erstattning, åsså har jeg hatt 2 sprekker. Men denne uken har jeg bestemt meg for å spise minimalt med søtstoff, og mer fett.

Mitt mål er å være normalvektig igjen, ifølge BMI. Få tilbake trivselsvekten som jeg hadde før mine to svangerskap.

Et spm: den cocosa`n (sykt dyr by the way:S) Smaker den ingenting? Vurderer å kjøpe den til å ha i teen min.

Sisteinnsats 27-04-10 10:28

Jeg kom til å tenke på at jeg drikker vann med smak, jeg! Jeg sjekket flasken (Olden Smak), der var det fruktose ja. Bare å droppe det da..:cool:

Men jeg drikker endel Farris nå, og da Farris Bris. På den flasken sto det ikke noe om søtingsmiddel i det hele tatt, kun aroma. Kan man drikke det? :confused:
Vanlig Farris er nemlig helt uaktuelt for meg..

Og mens jeg er i gang: hvilke lightbruser er ok og hvilke er ikke?
Jeg er veldig glad i Pepsi Max og har "skeiet ut" med et glass hver kveld for å variere Farrisen og vannet.

Flippy 27-04-10 10:36

Jeg drikker bare Cola Zero - ikke vann......

lillesky89 27-04-10 11:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Flippy (Innlegg 868295)
Jeg drikker bare Cola Zero - ikke vann......

jeg også :)

og jeg har egentlig aldri lagt på meg av cola zero, da er vel den brusen grei??

Solange 27-04-10 11:14

Det er veldig individuelt hvor mye man tåler av kunstig søtstoff. Vil anbefale å prøve og begrense det, jeg trodde ikke jeg skulle greie det, men det er faktisk mulig;) Jeg går også ned i vekt selv om jeg bruker noe kunstig søtning, men merker at jo mindre jeg bruker, jo mindre søtsug får jeg.

Covn 27-04-10 11:18

Har ikke drukket en dråpe brus av noe slag siden jeg begynte selv. Kun vann og et glass vin i ny og ne når jeg har besøk.

lillesky89 27-04-10 11:19

hva med farris da?

Sisteinnsats 27-04-10 11:25

Det anbefales jo å drikke Farris i starten pga saltet (jmfr boka). Noen som vet hvordan det er med Bris?

Sisteinnsats 27-04-10 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 868312)
Det er veldig individuelt hvor mye man tåler av kunstig søtstoff. Vil anbefale å prøve og begrense det, jeg trodde ikke jeg skulle greie det, men det er faktisk mulig;) Jeg går også ned i vekt selv om jeg bruker noe kunstig søtning, men merker at jo mindre jeg bruker, jo mindre søtsug får jeg.

Det er klart. :)
Men jeg er helt i starten på kuren og har fortsatt enormt søtsug. Jeg skal trappe ned etterhvert.

Men nå lurte jeg på hvilke typer brus som har "lovlige" søtstoffer og hvilke som har "ulovlige".

kalla82 27-04-10 12:57

Huff..gikk opp 300 gram denne uka(uke 3). Fikk mensen i går, og følt meg oppblåst og fæl noen dager. Kan det være årsaken?

Solange 27-04-10 13:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kalla82 (Innlegg 868393)
Huff..gikk opp 300 gram denne uka(uke 3). Fikk mensen i går, og følt meg oppblåst og fæl noen dager. Kan det være årsaken?

Ja, det er helt sikkert årsaken! Når mensen er borte igjen så går du ned, garantert!

Solange 27-04-10 13:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sisteinnsats (Innlegg 868320)
Det er klart. :)
Men jeg er helt i starten på kuren og har fortsatt enormt søtsug. Jeg skal trappe ned etterhvert.

Men nå lurte jeg på hvilke typer brus som har "lovlige" søtstoffer og hvilke som har "ulovlige".

Det er det så mange meninger om her inne at jeg har gitt opp å danne meg et klart bilde av det....Lovlig i forhold til hva, blir spørsmålet. Let etter tråder ang. emnet, finnes mange av dem.

Flippy 27-04-10 13:52

Jeg har ikke lagt på meg av brus eller usunt kosthold heller, jeg har lagt på meg av medisiner jeg brukte i to år sammen med altfor lite mat :) Ferdig med medisinene i mars og vil derfor ned til min trivselsvekt igjen..... Aldri vært overvektig tidligere, men har hatt anorexi i ungdommen......

Jeg drikker 1,5-2 liter Cola Zero hver dag, spiser minst en pakke Extra-tyggegummi og gjerne noen Läkerol eller Extra-pastiller også, har gått ned over 4 kg på under to uker, så bekymrer meg ikke for partystoppere enda ihvertfall :) Men har fått ekstreme magesmerter og diare etter å ha spist noe med Natreen (rørt bringebær+pannacotta) og Sukrin (vafler) i :(

kalla82 27-04-10 14:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 868407)
Ja, det er helt sikkert årsaken! Når mensen er borte igjen så går du ned, garantert!

Godt og høre:-) Går en times tur med sønnen min hver dag og tar 2-4 timer på senteret hver uke, da er det ikke moro se noen bedring på vekta eller på andre mål. Mye er det vanlig at man går opp ved mensen?

Momsis 27-04-10 15:47

Hvorfor ikke prøve Skaldeman sin måte å leve på. Da er du aldri sulten og kiloene forsvinner

kalla82 27-04-10 16:03

Hvordan fungerer den i sånn korte trekk? Har aldri hørt om denne før jeg..

Solange 27-04-10 16:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kalla82 (Innlegg 868439)
Godt og høre:-) Går en times tur med sønnen min hver dag og tar 2-4 timer på senteret hver uke, da er det ikke moro se noen bedring på vekta eller på andre mål. Mye er det vanlig at man går opp ved mensen?

Har hørt at folk kan gå opp opp til 3 kg når de har mensen. Ikke gi opp trimminga, du binder kanskje litt vann i begynnelsen, men på lenger sikt vil trimminga føre til at du går mer ned i vekt, evnt. insulinresistens blir bedre, forbrenninga blir høyere, kroppen fastere osv. Dessuten veier muskler mer enn fett. Jeg har gått ned snart 25 kilo uten å ha fått løshud enda, tror det kommer av trimminga.

arnakristin 27-04-10 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kalla82 (Innlegg 868493)
Hvordan fungerer den i sånn korte trekk? Har aldri hørt om denne før jeg..

Hei,
Skaldemann er også en ketogen diett ikke veldig ulik ketolyse. Dersom du spiser riktig på ketolyse så skal man heller ikke sulte og samtidig gå ned i vekt slik som på Skaldeman. Skaldeman delen av forumet finner du her.

kalla82 27-04-10 16:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 868501)
Har hørt at folk kan gå opp opp til 3 kg når de har mensen. Ikke gi opp trimminga, du binder kanskje litt vann i begynnelsen, men på lenger sikt vil trimminga føre til at du går mer ned i vekt, evnt. insulinresistens blir bedre, forbrenninga blir høyere, kroppen fastere osv. Dessuten veier muskler mer enn fett. Jeg har gått ned snart 25 kilo uten å ha fått løshud enda, tror det kommer av trimminga.

Nei, skal ikke gi opp trimmingen, synes det er så moro og utrolig deilig:-) Så får bare prøve ikke tenke for mye på det...
Og trening er noe jeg vil fortsette med etter dietten også så klart, og som du sier, så slipper man den løse huden.
Skal til gynekolog om en uke også og få utredet pcos'en min, gleder meg til det:-) Håper på noe hjelp/gode råd derifra også..

tonel 27-04-10 16:55

Hva gjør dere med tickeren etterhvert som dere går ned i vekt? Lager dere ny, eller går det an å oppdatere den? Fikk det ikke til, så jeg måtte bare lage ny...:rolleyes:

Flippy 27-04-10 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tonel (Innlegg 868512)
Hva gjør dere med tickeren etterhvert som dere går ned i vekt? Lager dere ny, eller går det an å oppdatere den? Fikk det ikke til, så jeg måtte bare lage ny...:rolleyes:

Klikk på tickeren din og logg deg på med passordet ditt - så går du på edit/update weight data (rett under passordruta) :)

mo9ca 27-04-10 18:11

Da var det dag to på ketolysekuren.
Kjenner jeg har lyst på no søtt, har pepsi max stående, men klare å la vær å åpne flaska :) Er det sånn at Zero brus er bedre?
I går handla jeg kjøleskapet fult av lav karbo varer - det ble dyrt! Blir harry tur over grensa neste gang ;) Masse bacon!

Så flinke dere er, som har gått ned så mye! Solangen - 25 kg! Kjempe bra!! Har du gått lenge på kur?

Elmira86 27-04-10 18:13

Mange sier at Pepsi max er bedre for å håndtere søtsuget, men jeg sverger nok til zeroen. Min største last;) Den syns jeg er best. Det har nok mest med hva du føler selv å gjøre.

Solange 27-04-10 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mo9ca (Innlegg 868542)
Da var det dag to på ketolysekuren.
Kjenner jeg har lyst på no søtt, har pepsi max stående, men klare å la vær å åpne flaska :) Er det sånn at Zero brus er bedre?
I går handla jeg kjøleskapet fult av lav karbo varer - det ble dyrt! Blir harry tur over grensa neste gang ;) Masse bacon!

Så flinke dere er, som har gått ned så mye! Solangen - 25 kg! Kjempe bra!! Har du gått lenge på kur?

Ja, jeg har holdt på mer eller mindre over ett år....Gikk ned 20 kg på 4 mnd med eurodiett i fjor, men greide å legge på meg igjen 5 av de kiloene. Tok en ny runde med ED fra jan-mars i år, gikk ned 7 kg. Men da var metningspunktet for pulvermat definitivt nådd for meg....Nå har jeg gått på ketolyse i 4 uker og har det supert, går ned samtidig som jeg kan spise masse deilig mat! Håper å bli kvitt de siste 10-15 kiloene på en mer behagelig måte, samtidig som jeg nå innlærer et kosthold som jeg tenker å gå på over lang tid.

mo9ca 27-04-10 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Solange (Innlegg 868548)
Gikk ned 20 kg på 4 mnd med eurodiett i fjor,...

WOW - så mye og så fort! Har ikke hørt om eurodietten, liker å kunne spise mat og ikke gå på shaker iallefall! Mye godt man kan spise, så det føles egentlig ikke som jeg er på slankekur.
Men sist jeg var på denne fikk jeg så stygga på egg etterhvert. Tok lang tid før jeg spiste det igjen! Så skal være flink å variere nå fra starten av.

emilie_lavkarbo 27-04-10 23:44

hei folkens:) Tror ikke noen la merke til mitt første innlegg her i går hehe men skriver et til;)

Dagens mat var:
Frokost: 3 egg, 5 skogsbaconskiver, salat m fetaost og olje, paprika, agurk.
Middag: Taco med tacokrydderet fra rema, kjøttdeig, ost, agurk, paprika, rømme og tacosaus
Kvelds: 2 skiver skogsbacon, en karbonade av kylling og kalkun (den stolte hane, 2 karbs per karbonade) med ost og sukkerfri ketshup på, salat med agurk paprika, fetaost, olje, og litt philadelfia ost

Mellom: Litt baconsnaks. 8 ruter mørk cloetta sjokolade, pepsimax.
Trening: vekslet mellom gå/løpe i 25 minutter.

Bra dag:) Natta!

lillesky89 28-04-10 00:42

hvordan er det med keton ånden?
hva kan man gjøre med den ??

EyeShock 28-04-10 01:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lillesky89 (Innlegg 868752)
hvordan er det med keton ånden?
hva kan man gjøre med den ??

Den er diskutert litt tidligere i denne tråden. Det ble henvist til diverse andre tråder. Kort oppsumert: Munnskyll (klisterin eller hva den heter) og B12 (tyggis og munnskyld). Ikke bruk vanlig extra etc som er "sukkerfrie" fordi søtningsmiddelet i dem virkerer mot ketose og er ikke ordentlig sukkerfri. :cool:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.