Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Mitt aller beste brød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639)

reigroen@online.no 16-01-11 16:07

Sv: Mitt aller beste brød

Kjempebra brød(Dette er snop) Reidun

Ju9ta 27-01-11 20:27

Tuuuuuuusen takk :)
Kjempedeilig brød :D
T.o.m sambo som ikke er på lavkarbo spurte meg hva slags godt brød dette var, han trodde meg nemlig ikke.. ;)

frøken 30-01-11 17:33

mmmm
Tygger på brødet akkurat nå <3

Kjempegodt!!

Fulgte oppskriften til punkt og prikke.
Smaker nydelig med greddost på.

Minnepinna 02-02-11 19:37

*bokmerket*. Blir mitt neste bakeprosjekt. :rolleyes:

Minnepinna 03-02-11 22:03

Skuffa! I helsekosten var de utsolgt på alle ingredienser jeg trenger for å bake brødet. Lavkarbo er skikkelig in. Så det blir ingen brødbakst før mandag.

silje21 18-02-11 11:37

Ah nå mangler bare JBKM, CC og egg, så skal det bakes *ut i snøværet* o.o

silje21 19-02-11 13:10

Da står brødet endelig i ovnen, skikkelig spennende :D luktet hvertfall nyydelig, selv om det bare var deigen, hehe.. får gi oppdatering senere, når det skal smakes :D

silje21 19-02-11 17:11

Nam! litt mindre salt neste gang, så blir det perfekt :D

MonPlaisir 21-02-11 15:07

Jeg bruker også kun sukrin, ser at det går greit an å bruke det istedet for splenda. Men lik mengde også? Altså 3 ts splenda = 3 ts sukrin?

Pleier å kjøpe spidegslank sine brød. Noen som ver hvordan dette brødet er i forhold til de brødene? For de begynner jeg å bli ganske så lei av....

Ser at det har vært spurt før, men hvor får en tak i glutenmel i stavanger området? Er det noen matbutikker som har det? Ica feks?

silje21 21-02-11 15:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MonPlaisir (Innlegg 1036365)
Jeg bruker også kun sukrin, ser at det går greit an å bruke det istedet for splenda. Men lik mengde også? Altså 3 ts splenda = 3 ts sukrin?

Pleier å kjøpe spidegslank sine brød. Noen som ver hvordan dette brødet er i forhold til de brødene? For de begynner jeg å bli ganske så lei av....

Ser at det har vært spurt før, men hvor får en tak i glutenmel i stavanger området? Er det noen matbutikker som har det? Ica feks?

Hei!
Vet dessverre ikke om det blir samme mengde sukrin som splenda, da jeg kun har brukt splenda. Og dette brødet er kjempegodt, bedre enn kjøpebrød synes jeg.
Vil tro at det er noen helsekost butikker i Stavanger som fører det, sikkert. T.o.m den lille jeg handler i, i grimstad har glutenmel, så tror ikke det blir så vanskelig:D
Uansett lykke til, selv om det kan hende noen ingredienser kan være litt vanskelige å få tak i, så er resultatet verdt det :D

BlirFjong 21-02-11 15:54

Glutenmel finner du i helsekostbutikker. De har det på sunkost i Sandnes i alle fall, så da har de det sikkert i Stavanger også :)

Minnepinna 21-02-11 22:25

Mitt brød ble veldig salt, hvis jeg skal bake det igjen vil jeg sløyfe saltet...

MonPlaisir 22-02-11 01:20

Ok, takk! Da skal jeg ta runden for å se om jeg finner glutenmel!

Leoline 22-02-11 18:48

Dette skal jeg lage!! Hørest godt ut!
Har nettopp prøvd Soyabrødet fra ketolyseboka....- følte jeg ville spy!!
Eller er det noe godt og gjøre med denne soya oppskrifa også eller?

Minnepinna 22-02-11 18:56

Nu står det i ugnen - denne gangen uten salt. Rapport følger... :rolleyes:

Minnepinna 22-02-11 20:15

Mmmm - jummi! Det ser ut som jeg endelig begynner å få litt dreisen på denne bakingen... :uskyldig:

cici_aries 09-03-11 21:22

Tusen takk

Jeg vil bare takke deg for å eksperimentere deg frem og dermed laget et perfekt brød! Jeg har akkurat begynt på lavkarbo og brødet ditt var det første jeg bakte!!
Jeg elsket det øyeblikkelig og siden jeg startet (fire dager siden) har jeg bakt tre brød!! Noe ligger uten og resten er havnet i frysen:)
Det var kjempe kjekt å starte og allerede ha en erstatning for brød som jeg er så glad i:) Jeg skjærer det tynt og det ene brødet fikk jeg 38 skiver på!

Så igjen, tusen takk!:):):):)

siljeand 12-03-11 15:50

Hjelpe meg, så saftig det ble!

Jeg synes det ble en anelse søtt, så neste gang (for det blir definitivt en neste gang) skal jeg prøve å redusere mengden Natreen (var tom for Splenda). Selv om det for alt jeg vet er en av de andre ingrediensene som er "synderen" ...

Bedazzeled 24-03-11 20:50

Her er mitt brød:

150 g solsikkekjerner (knus de med stavmikser)
200 g linfrø
2 ts bakepulver
2 ss kanel
bland dette

1 boks CC
5-6 egg
2 ss flytende natreen
bland dette

1 dl fløte
50 g smør (smelt)
bland dette

bland så alt sammen til en slags tykk "havregrøt"

smokk det rett i brødformen hvis den er belagt med nonstick belegg

190 grader 1 time, kjøles på rist

Jeg dropper kanel og natreen, syns det blir litt kakeaktig. Begge deler er uansett godt

Leoline 25-03-11 20:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bedazzeled (Innlegg 1065403)
Her er mitt brød:

150 g solsikkekjerner (knus de med stavmikser)
200 g linfrø
2 ts bakepulver
2 ss kanel
bland dette

1 boks CC
5-6 egg
2 ss flytende natreen
bland dette

1 dl fløte
50 g smør (smelt)
bland dette

bland så alt sammen til en slags tykk "havregrøt"

smokk det rett i brødformen hvis den er belagt med nonstick belegg

190 grader 1 time, kjøles på rist

Jeg dropper kanel og natreen, syns det blir litt kakeaktig. Begge deler er uansett godt

Nam nam!! Har du regnet karber??:D

Tula 28-03-11 21:29

Tusen takk!
Dette var et fantastisk brød!
Som du sier, det er BRØD!!
Det jeg ha laget av lavkarbobrød tidligere smaker alltid omelett i en eller annen form. Men ikke dette!

Når sant skal sies, så lot jeg det nok ikke svelle nok, for det ble en tung, litt flat ting når den var ferdig, men likevel fullt spiselig! Neste forsøk blir nok enda bedre!

Takk igjen Karin.
Nå har vi endelig fått skikkelig brød i matpakka igjen! :blomster:

dewy 01-04-11 21:56

bakte dette brødet i dag og det er knallgodt,

MEN; det er veldig vått inni, litt sånn svampaktig...har latt det steke nesten en time ekstra, men det er fremdeles vått inni...hvordan løser jeg dette???

Nerthus 01-04-11 22:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dewy (Innlegg 1072721)
bakte dette brødet i dag og det er knallgodt,

MEN; det er veldig vått inni, litt sånn svampaktig...har latt det steke nesten en time ekstra, men det er fremdeles vått inni...hvordan løser jeg dette???

Litt mindre fukt neste gang - og la det svelle litt lengre? Jeg sender dette i brødristeren alltid - synes det blir litt for "fuktig" i smaken, men etter brødristerrunden synes jeg det blir perfekt :)

dewy 01-04-11 22:34

Takk for tipset nerthus! Får prøve brødristeren med dette brødet, og mindre væske neste gang....
jeg lot det ikke svelle så lenge, var så utålmodig..hehe....
glder meg til å lage et nytt brød snart!!

Carisma 02-04-11 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dewy (Innlegg 1072721)
det er veldig vått inni, litt sånn svampaktig

Del brødet i to, pakk hver del inn i kjøkkenhåndkle og la ligge på bekne over natta. Funker hver gang for meg.

Kanskje 02-04-11 23:49

Jeg prøvde dette, det er det første lavkarbobrødet jeg har baket :).
Hadde i valnøtter, men det ble nok alt for mye nøttesmak for meg. Alternativet er Sesamfrø om jeg ikke husker feil?
Og så synes jeg det smakte litt sånn surt:confused: kan det være cottagecheesen?

LIBBA 03-04-11 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073356)
Jeg prøvde dette, det er det første lavkarbobrødet jeg har baket :).
Hadde i valnøtter, men det ble nok alt for mye nøttesmak for meg. Alternativet er Sesamfrø om jeg ikke husker feil?
Og så synes jeg det smakte litt sånn surt:confused: kan det være cottagecheesen?

Har bakt mange varianter av brød erstatning, og synes dette brødet er desidert det beste. :) Synes ikke det smaker surt, men det er nå smak og behag da :)
Pleier å bruke frø-varianten og har økt alle steketidene med 10 min, og så skjærer jeg det ikke opp før dagen etter. Lar det ligge åpent på rist natta over. Skjærer opp og fryser.
........Tar det vanligvis frossent ut av fryser, og tiner i brødristeren.

Nerthus 03-04-11 15:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LIBBA (Innlegg 1073522)
Har bakt mange varianter av brød erstatning, og synes dette brødet er desidert det beste. :) Synes ikke det smaker surt, men det er nå smak og behag da :)
Pleier å bruke frø-varianten og har økt alle steketidene med 10 min, og så skjærer jeg det ikke opp før dagen etter. Lar det ligge åpent på rist natta over. Skjærer opp og fryser.
........Tar det vanligvis frossent ut av fryser, og tiner i brødristeren.

Sånn gjør jeg det også - ligge på benken over natta, fryser ned i porsjoner, feks 4 skiver i hver pose. Ta opp etter behov og rett i brødrister :)

tara67 05-04-11 06:24

Veldig godt brød :-)

AneAne 09-04-11 19:15

For et fantastisk brød! Jeg prøvde noen andre typer rundstykker og brød før dette og var egentlig ganske deppa fordi det ikke fantes noen bra brøderstatninger! Det hjalp heller ikke at kjæresten min (som også går på ketolyse) bare syntes alt smakte egg pluss fett! Men dette brødet! Det er helt nydelig og det smaker så deilig! Jeg lager det hver uke og vi storkoser oss med det - spesielt godt å ha noe så "enkelt" på matpakka!

Tusen takk! :D

jonibulda 15-04-11 02:17

takk for god brødoppskrift

Minnepinna 15-04-11 06:38

Er det noen som har prøvd å lage rundstykker av denne deigen?

Nerthus 15-04-11 07:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minnepinna (Innlegg 1084410)
Er det noen som har prøvd å lage rundstykker av denne deigen?

Hmmm - nei ikke av denne deigen :) Men det burde jo gå ganske greit? Har du smakt brødet?

Shamu 19-04-11 14:38

Hvorfor må man fryse ned i skiver? Holder det seg ikke i pose på benken/kjøleskap 2-3 dager?
skal på helsekost og kjøpe det jeg trenger her, for dette må prøves.

Kitt 19-04-11 15:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1086757)
Hvorfor må man fryse ned i skiver? Holder det seg ikke i pose på benken/kjøleskap 2-3 dager?

Det holder seg 2-3 dager, jo, men ikke så mye lengre. Det blir mange skiver og du skal jo ikke ha for mange i løpet av en dag heller.
Bedre å fryse ned i skiver, så kan du ta opp så mange du vil spise neste dag hver kveld og alltid ha ferskt brød!:D

prøvermegfram 29-04-11 12:28

Denne skal jeg prøve ut i kveld, har enda ikke klart å finne gode lavkarbo brød, så håper denne er så god som det sies her :D

Hund 09-05-11 14:33

Holder seg i hvert fall en uke i kjøleskap, no problem :) Like godt i slutten av uka óg, syns nå jeg.

Takk for oppskriften! For de som er interesserte, regnet jeg meg fram til følgende energifordeling for 100 gram brød:

Fett: 21g (66%), Protein: 20,3g (28%), KH: 4,2 (6%)

(Og for de av oss som teller kalorier, så blir det 290... :))

10-05-11 15:01

Det her brødet var sinnsykt godt! Er redd jeg kommer til å spise hele i dag... uff uff...tusen takk for oppskrift!!!:):)

Ziltoidia 12-05-11 14:40

Er det noen av dere som har dette brødet som såkalt "partystopper"? Ikke at jeg har det travelt med å gå ned eller noe... men hadde nettopp en pause på 3-4 måneder, og nå som ting endelig er på gli igjen, vil jeg bare se det an litt. :3
Har jo alle ingrediensene : D

FrøkenFjong 18-05-11 23:50

ojoj....laget dette brødeti dag og jeg syntes det var kjempe godt! Dette skal lages maaaange ganger!:p:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.