![]() |
Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info
Sitat:
|
Nei, det er ingen problemer, Har gått på lavkarbo i over et år, men det var ihvertfall ikke sykehuset som opplyste om det. Deres kostholdsråd var lite, ofte og magert. Hadde jeg ikke kommet i kontakt med biopat, hadde jeg vel sikkert vært like tykk enda.
|
Sitat:
Sitat:
Impulsiw er jo GBP- operert lavkarber også!:) |
Jeg forsøkte å registrere meg på vektoperasjon.no, men det gikk ikke ... Fikk aldri noen aktiveringsmail.
|
Sitat:
Prøv igjen senere i dag, du, eller send en mail til admins@vektoperasjon.info Hihi, den ble en link helt av seg selv! |
Ja, jeg får sende en mail. Prøvde å registrere meg på nytt, men fikk beskjed om at mailen min allerede var i bruk. Prøvde å få ny aktiveringsmail, men jeg har glemt hvilket brukernavn jeg valgte (Det var tydeligvis ikke Cyan :rolleyes:). Ammetåke altså ...
|
Ja, slik jeg har forstått det er det anbefalt en "Grethe Roede" etter GBP, men så ser jeg jo at mange har god erfaring med lavkarbo -heldigvis! :D Passer meg utmerket!!! ;) Elsker lavkarbo!
|
Man kan fint leve lavkarbo etter en operasjon, man får beskjed om lite og ofte ja. Helst under en viss mengde fett pga ubehag og problemer man kan få. Men jeg fikk minst like mye info om å holde meg unna for masse karbs iallefall i form av sukker. Dette pga dumping som er svært ubehagelig.
Jeg spiser noe a la fedon, har ikke sjans til å komme opp i mye karbs om jeg vil engang fordi jeg har rett og slett ikke plass eller lyst til å spise. Matlysta mi er helt borte, spesielt denne uka siden jeg er syk i tillegg. |
Jeg har levd lavkarbo siden operasjonen pga dia2. Går helt greit..tåler fint masse fett også. Men når jeg får sukker og fett sammen så dumper jeg..like greit for da holder man seg unna :D Har gått ned fra 120 kg til 85.4 siden operasjo. "Fattige" 4.4 kg igjen til bmi 25. Angrer ikke ETT sekund. Hadde gjort det igjen! Livet er så mye lettere. Jeg trener og har masse energi.... :) |
Vurderer sleeve operasjon i stedet for gastric bypass. Noen som har erfaring med dette?? Og noen som har operert seg i Italia??
|
Sitat:
Der er det mange med erfaring! Noen har tatt GBP, andre sleeve!:) |
Klarer ikke logge meg inn der, har glemt brukernavnet mitt:o
Er så deprimert over igjen å ha gått opp de 30 kg jeg gikk ned ved hjelp av eurodietten.:hylgrine::hylgrine: |
Kitt : NÅ klarte jeg å logge meg inn.. forsøkte med Aha.. tenk smarting som bruker samme brukernavn flere steder hi hi....
|
Sitat:
Vi er nok flere i den båten, opp og ned, opp og ned...... Nå står jeg på venteliste til GBP på Bærum og akter å gjennomføre det! Orker ikke mer opp og ned, opp og ned..... og OPP!:nedfor: |
Hello!
Gastric bypass i utlandet er en veldig god mulighet. For eksempel i Litauen i klinikken www.nordbariatric.com fungerer her gastric kirurg som arbeider i Sverige også og drift kostnader som halvparten av prisen i Sverige, og enda mer enn en halv billigere enn i Norge. |
Hadde min gbp for 6 år siden og gikk ned fra bmi 53 til bmi 25.
Må jobbe veldig for å holde vekta, legger sykt lett på meg selv om jeg stort sett holder meg på den smale sti og er aktiv. Har funnet ut at det beste for meg er å leve på moderat lavkarbo. Høykarbo gir meg veldig sug i magen og gjør meg sulten, mens lavkarbomat gjør meg mett uten dette suget. Lavkarbo med mye fett fungerte dårlig da jeg prøvde det. :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg skal ta GBP i løpet av våren. Har 35 i BMi, diabetes2 med komplikasjoner og ødelagte knær (fra før overvekt) og har ventet siden oktober 2010. Ikke så ille, det. Man trenger faktisk litt id til å forberede seg til en så stor endring, mener jeg. Bærum sykehus har obligatorisk kurs som går over 8 ganger ca 6 måneder før operasjon. Bør være sånn alle steder i Norge, syns jeg. Nå er det så utrolig forskjellig fra det ene sykehuset til det andre! |
Sitat:
|
Sitat:
Klart det er verdt å vente i 2 år på noe sånt. Som sagt syns jeg man bør bruke god tid på en slik avgjørelse og at det kan bli litt vel lettvindt for noen, ikke alle, å betale masse penger, opereres etter 10 dager og så skal man leve med det valget resten av livet! Man må ha over 40 i BMI eller over 35 om man har komplikasjoner/sykdommer som kan relateres til fedme, feks dia2 eller alvorlig søvnapne. |
Egentlig venter 2 år er ikke nødvendig hvis du velger å ha gastric bypass operasjon i utlandet. For eksempel kjenner jeg folk fra Sverige - en kvinne kunne ikke vente 2 år, fant hun ut at i Litauen der EIS en fantastisk kirurg - Almantas Maleckas http://www.nordbariatric.com/nb/Kirurg, som også jobber i Sverige , og prisen for kirurgi ved klinikken hans i Litauen var som halvparten av prisen hva som var i Sverige, så hun hadde kirurgi i Kaunas.
|
Mange som blir operert i utlandet, mange aktører på markedet, både seriøse og mindre seriøse!
Ikke har jeg de pengene og ikke ville jeg vært foruten forkurset, tryggheten og oppfølgingen jeg får her hjemme heller! Er så heldig å bli operert på mitt lokalsykehus under 2 år etter at henvisning ble sendt. Klager overhodet ikke!:D |
Sitat:
Hadde da en bmi på 53 og med det så kvalifiserte jeg til å få den dekket av staten. Har altså ikke betalt en krone for det. :) |
Ventetiden og oppfølging ja.
Nå er det jo over 6 år siden jeg hadde min gbp. Den gangen var gbp ganske så nytt her i Trondheim så min ventetid ble på 4 lange og vonde år. Oppfølgingen kunne vært mye bedre,men har da vært på en og annen kontroll og ble så fulgt opp sporadisk på sykehuset i 3 år. Har heldigvis en fastlege som tar seg godt av meg da :) |
Sitat:
men må bare spørre. hvordan i huleste klarte du få bmi på 53 foruten å spise noe innihelvete mye mat?:) |
Sitat:
|
Sitat:
Men sett på program med GP og det er temmelig inngripende i resten av livet, så man skal ha prøvd temmelig mye annet før man gjør noe slikt. Men klart dette er et reelt alternativ for en som er i målgruppen. |
Sitat:
|
Sitat:
Men, GP fikser vel ikke problemet, men heller behandler symptomet kan man vel si da? |
KITT: tidligere i tråden skrev du at du skulle få byetta til legen din...hvordan gikk det?? jeg har lest heeele tråden, vurderer operasjon og takker alle for fine innlegg :)
|
Sitat:
Lykke til! |
Sitat:
Uansett skattepenger så fikk jeg da dekket min gpb av staten som du, jeg og mange andre betaler skatt til. Ja,hvordan kan man bli så feit at man får bmi på 53 tror du? For det første så spiser man selvfølgelig feil og for mye mat, ingen tvil om det. Ellers så er det noe som heter arv og miljø, kombinert med lavtstoffskifte osv. Ellers så antar jeg du vet hvordan man blir feit siden du henger her inne på dette forumet :rolleyes: |
Sitat:
Ble operert som 40 åring og hadde da en bmi på 53, 162 kilo fordelt på mine 75 cm. Ble satt på min første slankekur av min mor som 12 åring, skulle da få 25 kroner kiloen. Er ikke det fint å bli slanket av mora si når man er 12 år? Hun syntes nemlig jeg var for feit og det var jo ikke pent, fikk jeg høre. Min neste kur begynte jeg på selv som 15 åring. Gikk da på noe ala Atkins, og gikk ned 17 kilo. Fikk så barn etterhvert og gikk opp 30 kilo under første svangerskap og 29 under det neste. Ble jo så klart sittende igjen med masse overvekt. Har gått på X antall Grete Roedekurs, X antall Librakurs. Jeg har hatt kjevelås flere ganger, jeg har gått på Nutrilett, jeg har gått på Cambrigde, jeg har gått på Eurodiet, jeg har gått på Atkins. Har prøvd utallige kurer og livsstiler og under alt jeg har prøvd så har jeg gått ned fra noen få kilo til over 40 kilo med kjevelås og faktisk over 40 kilo med Atkins, og jeg gikk også ned 29 kilo med Cambrigde. Må ikke glemme disse basjetablettene jeg gikk på Cenixal eller hva de nå het. Reductil var jeg også en liten tur innom ja. Som du sikkert forstår så har jeg prøvd masse opp gjennom årene, har ikke bare sittet på ræva mi og spist noe så inni helvitte mye mat, eller feil mat for den del. Vært litt av og på dette her, på kur, av kur, på kur, av kur. Jojo-slanker kalles det. Greia er at man med tiden kan spise ganske så mye mat når man blir bare større og større og da er det ikke så lett å slanke seg heller for man blir jo gående å være så innmari sulten. Redningen min ble da gbp. Altså mindre magesekk og kortere tarm. Har i dag en bmi på 27/28 og prøver å gå ned noen få kilo. Legger sykt lett på meg til tross for min gbp og må hele tiden være kjempestreng med hva jeg spiser og hvor mye. |
Sitat:
har ikke så stor tro på at overvekt er arvelig, da skulle ca hele familien min vært overvektige pr idag. Miljø, ja, jo har nok mer tro på det. Ser at en del overvektige barn, ungdom har overvektige foreldre også, men ikke en fast regel det nei. Men det er jo diskutert mye om de egentlige årsakene til overvekt her på forumet også, mat er ikke årsaken, men middelet. Lavt stoffskifte; helt klart, uten riktig medisinering gir det en viss overvektighet. 3 stk i min nære familie har hypthyreose og gikk fra å være spiltynn til en bmi rundt 30 ila en sommer. Desto viktigere ble det for de å spise riktig og kontrollert. For de som har prøvd absolutt alt er GBP en kanskje fornuftig løsning, men det fjerner allikevel ikke årsaken til overvekten, men hindrer kanskje at årsaken får så store konsekvenser. Either way så blir resultatet bra for de som har fått det. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Forhåpentligvis går verden framover. :) |
Sitat:
|