Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Oopsie-roll (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21363)

Nerthus 12-09-10 16:18

Sv: Oopsie-roll

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 932340)
Det er 16,6 karber per 100 - det er da ganske mye?

Ublandet ja - men du trenger ikke bruke så mye - og siden fløte og kaffe ikke har særlig med karber så utgjør det ikke så mye i den store sammenhengen.

I smoothiesen jeg lager bruker jeg 60 gram men det er jo delt på 5 porsjoner, og da får jeg regne-regne-regne ca 2 g karbo pr porsjon :) Og DET er greit for meg og mitt kosthold - som inneholder ca 20g karbo pr dag - ofte mindre :)

Ellerish 13-09-10 00:01

Jeg har nå testet ut Oopsie-roll med Philadelphia naturell som pizzabunn, og med kanel, stevia og vaniljepulver som dessert/kake (servert med pisket krem). Helt ypperlig!

"Pizzabunnen" stekte jeg på forhånd i ca 30 minutter, og lot den stå og avkjøle seg litt på rist på benken, mens jeg lagde fyllet. Hadde deretter på kjøttdeig i krossade-tomater-på-boks-hjemmelagd-saus og ost på toppen, og så inn i ovnen i ca 10 minutter på 200*C (på bakepapir på stekeplate). Kjempegodt ble det! Og den var god noen timer senere også, kald. Skal prøve å steke på rist neste gang, for den ble kanskje litt i våteste laget..

Sambo syntes riktignok at "vanlig" pizza smaker bedre, men DET var jo ikke poenget her! :p

Dessertvarianten ble også kjempegod! Varmet de litt på stekepanna og hadde på pisket krem. mmm.. Kan tenke meg å lage en slags bløtkake av dette når anledningen (bursdag lr lignende) byr seg. :)

Er det forresten noen som har prøvd å lage uten bakepulver eller kremortartari? Jeg dropper søtningsmiddel når jeg lager de "vanlig", men har i piiittelitt stevia når jeg lager desserten. :)

Nerthus 13-09-10 19:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ellerish (Innlegg 932604)
Jeg har nå testet ut Oopsie-roll med Philadelphia naturell som pizzabunn, og med kanel, stevia og vaniljepulver som dessert/kake (servert med pisket krem). Helt ypperlig!

"Pizzabunnen" stekte jeg på forhånd i ca 30 minutter, og lot den stå og avkjøle seg litt på rist på benken, mens jeg lagde fyllet. Hadde deretter på kjøttdeig i krossade-tomater-på-boks-hjemmelagd-saus og ost på toppen, og så inn i ovnen i ca 10 minutter på 200*C (på bakepapir på stekeplate). Kjempegodt ble det! Og den var god noen timer senere også, kald. Skal prøve å steke på rist neste gang, for den ble kanskje litt i våteste laget..

Sambo syntes riktignok at "vanlig" pizza smaker bedre, men DET var jo ikke poenget her! :p

Dessertvarianten ble også kjempegod! Varmet de litt på stekepanna og hadde på pisket krem. mmm.. Kan tenke meg å lage en slags bløtkake av dette når anledningen (bursdag lr lignende) byr seg. :)

Er det forresten noen som har prøvd å lage uten bakepulver eller kremortartari? Jeg dropper søtningsmiddel når jeg lager de "vanlig", men har i piiittelitt stevia når jeg lager desserten. :)

Jeg har laget opsie-roll med bare litt natreen, stekt hel på plate og avkjølt litt før jeg blander på krem med enten jordbær eller jordbærsyltetøy med lite sukker i (lager selv uten sukker). Rull med plastikk og voila - rullekake! Bruker ikke bakepulver eller kremortartari (som jeg ikke vet hva er en gang...). Dette blir nok knall som bløtkake!!

Idarull 14-09-10 23:28

da har jeg prøvd disse for første gang! pluss for at de var enkle å lage, men minus for at de var seige/råe inni (selv etter 30 minutter) og at de detter fra hverandre med en gang. har jeg gjort noe feil kanskje? syns ikke jeg kunne røre mindre enn jeg gjorde heller. rørte forsiktig!

de satt fast i bakepapiret. har noen noen råd om det? når jeg skulle ta de av plata så satt halve bunnen igjen på plata. kjente at det inni var klissete. kanskje jeg skal lage toast i morra av disse, så blir de helt stekt. god smak, utrolig nok med så enkle ingredienser!

TrillTrall 14-09-10 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ellerish (Innlegg 932604)

Jeg har noen oopsies liggende i fryseren og tok opp et par som lå på kjøkkenbenken i 5-10 min. Hadde så på litt pizzasaus og ferdig stekt kjøttdeig med krydder og ost og inn i ovnen på 220 grader i noen min til osten var smeltet. Nydelig! Ikke det minste vått og ekkelt, men de oopsiene metter ikke noe særlig da.

bumblebee83 15-09-10 19:34

Hvor mye blir det av en oppskrift? Tror jeg må prøve disse! :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 533779)
Jeg har sett denne på utenlandske forum og blogger, og orginalen troor jeg kommer herfra: http://cleochatra.blogspot.com/2008/...ol-oopsie.html

Lagde de i dag, og det var lett, billig, og godt! Og det beste av alt: Hovedingrediensen er egg, OG DET SMAKER IKKE EGG!!!

5 Karber i hele oppskriften

"Oopsie-roll"

3 store egg
1/8 Ts bakepulver (eller Kremotartari)
100 gram Kremost (jeg brukte Philadelphia

Separer eggene. Bland sammen kremost og eggeplommene i en bolle. Visp eggehvitene og bakepulver stivt. (Miks hvitene først, så plommene om du bruker samme mikser) Vende plommene og osten forsiktig i hvitene, vær forsiktig så det ikke faller sammen.
Lag topper på bakepapir, og flat de ut bittelitt.
Avhengig av størrelse blir det 6-10 "rolls"

Stekes på 150 grader i 25-30 minutter.

Kan fryses, og tiner raskt.

De blir veldig "lette", og uten mye smak.
Jeg skal prøve både søt og krydret utgave neste gang, det må jo bli bra :)

Her er en kjempeinspirerende tråd med bilder!
http://www.apinchofhealth.com/forum/...ead.php?t=5230

Gerd 15-09-10 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bumblebee83 (Innlegg 934237)
Hvor mye blir det av en oppskrift? Tror jeg må prøve disse! :)

Det står i det du siterer ;)

Sitat:

Avhengig av størrelse blir det 6-10 "rolls"

Idarull 15-09-10 23:29

noen som har noen tips til åssen jeg kan få de til å IKKE sette seg fast i bakepapiret? smøre papiret med smør??

Catsy 16-09-10 09:57

jeg har ingen problemer med at de setter seg fast. Smører ikke heller... Bruker helt vanlig bakepapir. :p

Idarull 16-09-10 19:32

merkelig! jeg får prøve en gang til da kanskje...

Carisma 16-09-10 21:14

Jeg sleit veldig med det da jeg brukte billig-bakepapir (Biltema sitt).

TrillTrall 16-09-10 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 934353)
noen som har noen tips til åssen jeg kan få de til å IKKE sette seg fast i bakepapiret? smøre papiret med smør??

Jeg venter i noen minutter før jeg forsiktig løsner oopsiene fra papiret, da går det fint. Men litt smør eller olje under går nok også helt fint. :)

Idarull 16-09-10 22:54

okei! tror dere jeg kan bruke muffinsformer? har kjøpt meg ett brett jeg vil prøve :D men da må de vel steke endel lenger, siden de ble råe da de var flate.

Mighty 16-09-10 22:54

Mine henger litt fast, men jeg dytter bare en stekespade under dem så er de løse :) Men det ER stor forskjell på bakepapir. Hadde en type som var helt jævlig.

Areola 17-09-10 11:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 933833)
da har jeg prøvd disse for første gang! pluss for at de var enkle å lage, men minus for at de var seige/råe inni (selv etter 30 minutter) og at de detter fra hverandre med en gang. har jeg gjort noe feil kanskje? syns ikke jeg kunne røre mindre enn jeg gjorde heller. rørte forsiktig!

de satt fast i bakepapiret. har noen noen råd om det? når jeg skulle ta de av plata så satt halve bunnen igjen på plata. kjente at det inni var klissete. kanskje jeg skal lage toast i morra av disse, så blir de helt stekt. god smak, utrolig nok med så enkle ingredienser!

Brukte du varmluft? Kan hende de trenger mer tid om du ikke bruker det.

Burde kanskje skrive det i første innlegg.

Jeg tror kanskje de sitter fast om de ikke er godt nok stekt, muligens..

Idarull 17-09-10 15:57

nei brukte vanlig, sånn over og undervarme tror jeg det heter. de ble ikke særlig fargerike heller. skal prøve med varmluft neste gang jeg da! blir nok i morra. fant også en oppskrift på Oopsie med sjokolade, vanilje og proteinpulver i. må prøves!

Kirsebæret 24-09-10 20:50

HURRA for Oopsie!

Nå har jeg endelig sullet meg til å prøve disse, og fire av dem ble straks konvertert til deilige, små pizzaer! :-)

Garantert ikke siste gang jeg lager dette!

HURRA!

Idarull 24-09-10 22:31

Da har jeg prøvd igjen! De ble litt bedre stekt denne gangen, men de sitter på en måte fast på fingrene når jeg skal spise de. Også er de litt svampete... Kan dytte litt på overflata og høre en rar skvisje lyd :p skal prøve igjen da, men steke de enda lenger.

Carisma 24-09-10 22:35

Mine er også sånn når de er lukne. Legg de litt i kjøleskapet.

Idarull 24-09-10 23:23

åja! det skal jeg absolutt gjøre... hvis det er plass :p her i huset har mor og far sine varer, og jeg mine... kanskje på tide å flytte ut?!

mallilen 30-09-10 08:56

Jeg er blant dem som absolutt IKKE får til disse slik at de ser ut som på bildene :(
Eggehvitene faller sammen straks de kommer i kontakt med eggeplommer og ost, og resultatet er blitt flatt og kjipt.. Jeg har fått dem til EN gang, men aner ikke hva jeg gjorde annerledes da :roll:

Nå har likevel funnet en løsning som blir en finfin brødskiveeratatning i allefall:
3 egg
2 eggehviter (har alltid til overs etter bearnaise f.eks)
100g revet gulost
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver.

Istedetfor å piske stivt og skille og drive, så pisker jeg TYKK eggedosis av eggene før fiberhusken kommer oppi sammen bakepulver. Denne hjelper til å beholde volumet. Osten går i tilslutt, og resultatet er finfine "brødskiver" uten svampekonsistens. De duger til både "vafler", ostesmørbrød, som brødskive eller knekkebrød, eller til å duppe i sausen eller suppa ved siden av middagen. Om de smøres tynt utover, funker de også helt greit som wraps til taco.

*omnomnom*

Areola 30-09-10 11:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mallilen (Innlegg 941454)
Jeg er blant dem som absolutt IKKE får til disse slik at de ser ut som på bildene :(
Eggehvitene faller sammen straks de kommer i kontakt med eggeplommer og ost, og resultatet er blitt flatt og kjipt.. Jeg har fått dem til EN gang, men aner ikke hva jeg gjorde annerledes da :roll:

Nå har likevel funnet en løsning som blir en finfin brødskiveeratatning i allefall:
3 egg
2 eggehviter (har alltid til overs etter bearnaise f.eks)
100g revet gulost
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver.

Istedetfor å piske stivt og skille og drive, så pisker jeg TYKK eggedosis av eggene før fiberhusken kommer oppi sammen bakepulver. Denne hjelper til å beholde volumet. Osten går i tilslutt, og resultatet er finfine "brødskiver" uten svampekonsistens. De duger til både "vafler", ostesmørbrød, som brødskive eller knekkebrød, eller til å duppe i sausen eller suppa ved siden av middagen. Om de smøres tynt utover, funker de også helt greit som wraps til taco.

*omnomnom*

Flott at du har funnet din variant! :)
Har du lagt den ut som egen oppskrift også?

Carisma 30-09-10 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mallilen (Innlegg 941454)
Eggehvitene faller sammen straks de kommer i kontakt med eggeplommer og ost, og resultatet er blitt flatt og kjipt..

Hva rører du det sammen med? må IKKE være metall, da faller de sammen

Clavicula 06-10-10 20:00

Mmmmm! Disse var jo kjempegode! Jeg laget dem med kremost mandarin/ananas, og en liten dæsj splenda. Hjemmelaget sukkerfritt syltetøy på toppen. Smakte jo snop :-)

Men hvor mange er det egentlig lov å spise på en gang? Jeg klarte ikke helt å stoppe ettersom de var så gode...hehe.

mallilen 06-10-10 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 941789)
Hva rører du det sammen med? må IKKE være metall, da faller de sammen

Bruker en vanlig slikkepott.

Trodde forøvrig metall var det beste alternativet, jeg, siden det ikke er porøst slik som plast er. Metall er vel det som er lettest å få såpass rent at man faktisk får eggehvitene helt stive?

Idarull 06-10-10 23:29

Jeg bruker plastbollen som fulgte med håndmikseren, funka fett det :)

Skalblislank 02-11-10 20:30

Har laget disse og synes de var helt greie. Med smør og syltetøy var de gode. Men likte de ikke med ost.

Var veldig porrøse synes jeg.

Kanskje de blir gode med litt saltpølse og ost som varmes litt i ovnen, blir litt puzzaaktig:-)

Lettliva 05-11-10 11:18

disse var gode!
Har brukt dem til frokost og lunsj - og har også brukt dem som bunn til enkel pizza

Marhus 13-01-11 00:38

herregud får helt vann i munnen av å se på de oopsie rolls bildene! Dette måå prøves i morgen! Gleder meg! : D

Marhus 13-01-11 00:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 533779)
1/8 Ts bakepulver (eller Kremotartari)

Hva vil 1/8 ts si? en halv ts? :confused:

Og hvor mange karbs er det i èn?

Marhus 13-01-11 01:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 819937)
"vendre eggehvite/plomme" litt mye....

Hva vil det si? Skal lage det for første gang i morgen, og jeg har aldri separert eggehvitten og eggeplomma før så det blir jo spennende å se om jeg får det til, men skjønner ikke hva dere mener når dere skriver vende eggehvite/plomme" litt mye" ?? Hvordan gjør man det og når? :confused:

Svar mottas med stor takk :)

Carisma 13-01-11 01:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marhus (Innlegg 1000325)
skjønner ikke hva dere mener når dere skriver vende eggehvite/plomme" litt mye"

Det står i første innlegget:
Sitat:

vende plommene og osten forsiktig i hvitene,
Hvis du rører for mye når du gjør dette, blir de flate og ikke luftige.

Kitt 13-01-11 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marhus (Innlegg 1000308)
Hva vil 1/8 ts si? en halv ts? :confused:

Og hvor mange karbs er det i èn?

1/8 er vel ikke det samme som en halv??? Deler du en halv i 2 og så det i 2 igjen, da får du 1/8!
Det er ikke stort mer enn tuppen av en tskje! Ingen vits å telle karber en gang!:p

Kitt 13-01-11 11:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marhus (Innlegg 1000325)
Hva vil det si? Skal lage det for første gang i morgen, og jeg har aldri separert eggehvitten og eggeplomma før så det blir jo spennende å se om jeg får det til, men skjønner ikke hva dere mener når dere skriver vende eggehvite/plomme" litt mye" ?? Hvordan gjør man det og når? :confused:

Svar mottas med stor takk :)

Å vende inn noe i eggehvittene, vil si å bruke en slikkepott feks og forsiktig snu/vende røren igjen og igjen til du får rørt det sammen uten at de stivpiskede eggehvittene klapper sammen!
Oopsiene blir gode uansett, altså, bare ikke så høye og fine!

Det er ikke så vanskelig å skille hvitte og plomme. Du finnes sikker noe på Youtube.
Jeg har også en liten dings som kan hjelpe. Spør i en butikk de har andre bakesaker om du kan.

Lykke til!:)

Marhus 13-01-11 15:36

Okei! Tusen takk for svar :D

swimzy 13-01-11 15:49

Åhh disse må jeg prøve ut:D

Marhus 13-01-11 21:57

Nå har jeg satt mine i ovnen og gleder meg til å smake! Det lukter godt alerede hvertfall! : ) Ops, nå piper det! Får se om de er ferdig :D

swimzy 21-01-11 12:57

Nå står det ett brett med disse i ovnene, så er spent:) Brukte tine kremost med urter :)

hkam 07-02-11 16:29

Denne skal jeg laga nå! :)

otika 07-02-11 17:02

Hvis man pisker hvittene med litt salt så blir de mere stive :D har man også oppi JBKM så blir det loff

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.