![]() |
Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!
Det skal stå på benken om natta for å sette seg. Menne...Skal det pakkes inn på noen måte, eller bare et tørkle over? Det blir ikke steinhardt eller?
Skal bake i morgen tenkte jeg :) |
Må alt males opp forresten? Har ikke sånn maskin...
|
Jeg lagde brød av den originale oppskriften her i denne tråden. De luktet godt og sto over natten, men i morres når jeg skulle smake, ble jeg skuffet gitt. Neste gang skal jeg hvertfall ikke legge linfrøene i bløt! :eek:
|
Jeg har laget deigen nå, men sitter og tenker på at jeg kunne tenke meg og ha i noe krydder...
Men det står helt stille, er så redd for og ødelegge det isteden,. Er det noen erfarne bakere her som har en mening om hvilket krydder som kan passe?? Det skal ikke smake krydder, bare sette en liten piff liksom :) Fikk ideen fra en annen i denne tråden som sa hun hadde tenkt og gjøre det, men fikk aldri vite resultatet:) |
Brødet mitt stod på "tørk" på benken ett døgn før jeg skar det opp. Så fikk skivene ligge noen timer til tørk, og de ble rimelig bra. Smaker kjempegodt til reker og majones, passer mindre bra til annet pålegg synes jeg.
Og så er det jo skikkelig mettende da! Etter 2 skiver var Skautrollet overspist resten av dagen :p Neste gang prøver jeg med litt pizzakrydder i røra! Smaker kanskje godt til ost :rolleyes: |
Da står et brød i ovnen her også.
Blir spennende, for jeg savner virkelig å kunne spise ferskt grovbrød med majones og roastbiff :D Mangler bare å få tak i Mama Lupes tortillaene nå, så begynner ting å bli bra :) (Også hamburgerbrød... savner virkelig en god stor fet hamburger med mais, salat, ost og burgerbrød)... :) -j |
Sitat:
|
Sitat:
Burger i papir blir liksom ikke helt det samme ;) -j |
Sitat:
men har du testet OE-lappene til Ziggy? Oppskrift finnes et sted her inne. |
Da var iallefall brød stekt, luftet, spist og kastet :)
Dette var ikke noe vi likte smaken på overhodet. Det så ut som brød, men kan være smaken på linfrø og sesamfrø som ikke helt stemte for oss. -j |
Hm...sånn var det for meg også. :( Kunne ikke definere HVA i smaken jeg ikke likte, om det var CC eller sesamfrøene. Linfrø smaker vel ingenting?
Kanskje jeg prøver med rømme og solsikkefrø i stedet:) |
1 Vedlegg
Sitat:
Vedlegg 5588 http://cleochatra.blogspot.com/2009/...and-check.html Odde:D |
Her er oppskriften jeg bruker på brød og som jeg syns er kjempegod. Ser ut som en variant av Lollypops: :)
4 egg 1/2 boks Creme Fraiche 1,5 ts bakepulver 4 ss linfrø (som de er) 60 g kruskakli 50 g sesamfrø (som de er) 45 g solsikkekjerner (som de er) 3 ss olje Visper eggene sammen først, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Så enkelt som det kan bli! Steker v 180 grader i 55 min på nederste rille. Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige. Fikk oppskriften da jeg var innom helsekosten her om dagen og spurte etter lavkarbomat. Siste deigen jeg laget doblet jeg da formene mine er ganske store, men stekte like lenge og med samme gode resultat :p Og om en regner 20 skiver blir det ca 2,5 kbh pr skive (fra mat på data) med dobbel deig :D Gjør oppmerksom på at en merker at det er frø i brødene, god tyggemotstand, noe jeg liker :D |
Jeg spiser to skiver av dette brødet til lunsj hver dag, det er bare så utrolig kjempegodt!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
180 grader 55 min ca
|
Var nettopp inne på en annen tråd, tror det sto PROTEINBRØD, om samme brødet.....eller tar jeg feil?
|
det brødet var bare nydelig! kjempe fin konsistens, superenkelt å skjære tynne skiver av. dette er ikke siste gang jeg lager dette brødet nei:D
|
brødet te liseana er 2,25 karber per skive mens lollypopp brødet er 2,25 g karber på 100 gram, eller har jeg misforstått?
|
hmmm dette må trajes,,,
noen som har prøvd å lage dette i en brødbakemaskin ? |
Hmm...
Er HELT ny hær på forumet, og allerede forvirret! :confused: Min versjon (vart sån, før eg læst av vækta feil! :rolleyes: Men vart gode brød da! :D) 7 egg, (Ca. 50g hver) ------ (0.9g karb. per.100g) = 3.15 50g Sesamfrø -------------- (4.5g karb. Per.100g) = 2.25 100g Linfrø (knust) --------- (0.0g Karb. Per.100g) = 0.00 50g Hvetekli (Kruskakli) ----- (9.0g Karb. Per.100g) = 4.50 3dl Cottage Cheese -------- (1.5g Karb. Per.100g) = 4.50 1 ts Bakepulver ------------ (34g Karb. Per.100g) ca 1.00 En dærsj rapsolje ----------- (0.0g Karb. Per.100g) = 0.00 __________________________________________________ _________ Totalt: Ca. 900g ferdig vare = Ca. 15.4g Karbo. Det blir 1.71g karbo pr. 100g brød. Og (ca.50g) pr. skive = 0.86g Og følger man lollypopp oppskriften blir det: __________________________________________________ _________ Totalt: Ca. 1100g ferdig vare = Ca. 22.15g Karbo. Det blir 2.01g karbo per. 100g brød. Og (ca.50g) pr. skive = 1.0g Hvorfor står det da 2.24 pr. 100g i tittelen? Har jeg regnet feil? Er jo ikke den enorme forskjellen, men skal man fin regne på en dags rasjon. Er det jo greit og være eksagt! ;) |
Brødet er ferdig og sett til avkjøling. Men jeg må nok kjøpe meg nye former, for brødet ble tynt. Jeg har nettop kjøpt former på Nille de er 2L.
Gleder meg til i morgen med å smake det :-) |
-Nam!
|
Mitt fikk 32, 6 karbohydrater, og det ble digert. Jeg kunne godt fordelt det i to former ;)
Nå gjenstår det bare å se om det går an å spise. |
Bakte lollipop sitt brød i gårkveld, og det smakte nydelig i morrest. Skal gå og ordne lunsj nå, og det blir det samme. Så utrolig godt. Liker det kompakt. Og så likte jeg at det var så enkelt å lage.
Bakte det i brødforma til tupperware, og da fikk det veldig fin størrelse. Samt at det slapp lett som bare det. Bare å snu forma, så var brødet ute. Brukte forresten ferdigknuste linfrø. Gjør det hele enda enklere. |
Det går helt fint å fryse ned i skiver, smuldrer ikke. Jeg fryser ned både lollypopbrød og proteinbrød i skiver.
|
Da er mitt første brød i ovnen, men blingsa litt på oppskrifta til lollypop og hadde dobbel dose kruskakli oppi.. så måtte løpe på butikken etter flere egg for å spe ut. Deigen ser bra ut så krysser fingre. Savner brød med mayo og strandamør! :D
|
Sitat:
|
Jeg har bakt brødet ditt idag. Spennende!! Er jo helt ny i gamet... MEN jg glemte olja, så jeg lurer på om det kanskje blir misslykket... håper iallefall det går ann å spise det!! :P
|
Brødet står i ovenen. Med Safir sin vri. Så dette blir spennende!
|
Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 3 g karbo per 100 g!
Sitat:
|
Sv: Det PERFEKTE ketolysebrødet! 3 g karbo per 100 g!
Holder på med brødet nå jeg. Linfrøene la jeg i vann i 30 min bare... Leste da at mange sa at det var bedre uten... Vi får vel se;)
Jeg går på ketolyse, og derfor har jeg i stede for vanlig olje, hatt cocosa i. Håper det blir bra!! Jeg sliter sikkelig med å få i meg nok fett, så satser på at dette gjør susen :) Cocosaen hadde jeg i en bolle og i mikroen sånn at den smeltet :) Jeg har den pure varianten, den som ikke smaker kokos ;) GLEDER meg til brød i morgen!!!! Må kanskje rett og slett bare smake på det i kveld også!! SAVNER brød skikkelig! |
Hej!
Kjenner noen av dere til holdbarhet på frø og kruskakli? Har alle ingredienser til brødet, men kruskaklien, sesamfrøa og linfrøa har gått ut på dato :-/ Kruskaklien er best før 18.04.08 Linfrøene best før 07.03.09 Sesamfrøene best før 19.02.09 Det faktum at de er "best før" og ikke "minst holdbar til" gjør vel at det ikke spiller så stor rolle? Er jo kjent med at mange matvarer som er påført en best før-dato, egentlig er holdbare mye mye lenger. Hva tror dere? |
Bare bruk det du har!:D
De er jo nødt til å sette en dato, men det er ikke dermed sagt at varen er ubrukelig etter denne datoen. Da jeg begynt på ketolyse/ lavkarbo i januar i fjor overtok moren min etter hvert det meste av mel etc. Mye var gått ut på dato, men hun brukte alt og klaget ikke!:D |
Nå fikk jeg så lyst å bake brød, så glemte jeg cottage cheese :(
|
Hjelp!!!! Har ikke sesamfrø, kan jeg supplere med noen av de andre formene for frø istedet?? Smak?
|
For dekan som ikkje likar linfrø kan eg anbefala psyllium frø. Dei liknar litt på linfrø men er mindre, og du merker ikkje dei i brødet på same måten som med linfrøa. Psylliumfrø er veldig gode for fordøyinga, og brødet vert veldig saftig av dei (det er desse frøa fiber HUSK er laga av),
By the way; har nokon rekna kaloriinnhaldet på dette brødet :confused:? Veit kaloritelling er litt off-topic, men dog...;). |
jg har nettopp begynt på lavkarbo har fått oppskrift av denne protein brød av legen. men føler at jg blir kvalm av det har noen av dere tips til meg???
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19. |