![]() |
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
Vet at det er mange som koser seg med krem og bær til kveldskos... og som gjerne vil ha litt mere søtsmak på kremnen enn den har i seg selv...
Selv synes jeg at krem er søtt nok i seg selv, men så er jeg jo også "avsøtet" da jeg ikke bruker det lengre i maten min... Men, det er det greit å bruke sukker som "krydder", man bruker jo ikke teskje på teskje på teskje med krydder heller... og sukkeret er tross alt sunnere enn de kunstige søtningsstoffene som er fulle av tilsetningsstoffer og kjemikalier.... men husk at vi snakker om små mengder med sukker her da... Selv synes jeg krem er godt tilsatt litt vaniljestangfrø....søtt, og helt naturlig... åpner en vaniljestang med en kniv, og skraper ut litt av frøene som jeg har i fløten før jeg pisker den... mmmm....hva med å prøve det??? :p |
Nøttebrød i ovnen! :D
Hadde ikke så mye som 500 gram hasselnøtter, så jeg supplerte med resten av valnøttene pluss litt mandler. Det ble også litt fullt i forma mi, så jeg har laget fire muffins ved siden av, som jeg er veldig spent på. Hihi, dette er spennende! |
Muffinsene er ferdige (i sånn stor amerikansk muffinsform, stekte dem i 25 min) og de lukter helt vidunderlig!!!
|
Sitat:
|
Og hva skal man så gjøre med alle de eggehvitene som man får til overs???
For det første er det bare å ha en boks i fryseren, og ta den opp og helle i de nye eggehvitene hver gang du bruker egg...Vet faktisk ikke holdbarheten i kjøleskapet jeg....men tror nok vi snakker om flere dager ja... Så kan man bruke dem i kokosmakroner sammen med vaniljefrø... her har jeg ikke funnet en oppskrift som jeg er fornøyd med enda... Eller så kan man lage kokospannekaker/lapper, som jeg har funnet følgende oppskrift på... Sitat:
|
Er jo ikke noe rart at du plutselig har så mange innlegg, når du poster alle to ganger...:p
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Her er forøvrig en oppskrift på klaret smør jeg hadde liggende fra de dager da jeg prøvde Lindbergs metode uten særlig hell...
Sitat:
|
Ok, det er ikke så lett å se det bestandig, men jeg tuller ofte....og dette var definitivt tull! Veldig greit at du samler ting her i denne tråden.
Men du, de verdiene du har oppgitt for nøttebrødet, er det pr. 100 gram? |
Sitat:
Og joda... jeg skjønte at du tullet.... ville bare "presse" deg litt jeg... |
Du har skrevet protein, fett og karbeinnhold, og kalorier. Alt for lite til å være hele brødet, så jeg lurte på om det var for 100 gram.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Den lukter himmelsk, men jeg har ikke satt opp noen brødmåltider for i dag så jeg må pent holde meg til menyen jeg satte opp i går...
Neida, jeg skal smake på en muffins nå. Den veier akkurat 100 gram, så jeg tar halvparter. |
På fitday får jeg følgende verdier UTEN MEL:
Kcal: 5050 Fett: 474 84% Protein: 159 13% Karber: 78 3% Dette er for hele brødet, og det veier 1,6 kg. En kjapp tur innom kalkulatoren viser at 100 gram av brødet gir omtrent: Fett 29,5 gram Protein: 10 gram Karber: 5 gram Må presisere at dette er UTEN MEL! |
Sitat:
Ett väldigt bra ratio också på ca 2,0 (fett genom summan av protein och karbohydrater). Och då använde jag ändå bara två matskedar smör. Sten Sture |
Sitat:
Brukte du mel, forresten??? |
Sitat:
Jeg lurer bare litt på hvordan deres ser ut, og om jeg kanskje skulle hatt lavere varme, kortere steketid elle noe ? AjN - ingen mesterkokk akkurat! |
Det var pussig AjN... har ikke hatt det problemet jeg... skal prøve å gjøre som du i morgen...:p
Du kan evt gjøre som Skaldeman, og steke dem på vanlig måte i litt smør, mulig at det funker bra hos deg også! ;) |
Sitat:
|
Jupp. Men lurer litt på om jeg likevel skal fryse ned noe av den...
|
Sitat:
Totalt: 7033 Prot: 11% Fett: 83% Karbo:6% Uten melet var karbene nede på 3% Ikke helt det samme som du la inn, jeg brukte sammalt hvetemel og hasselnøtter i disse beregningene.... |
Jeg fikk ikke til å legge inn annet enn en hel kopp mel, derfor kutta jeg ut melet. Fant du hasselnøtter???
|
Sitat:
Jeg brukte en gratisdemo av helsevakten, ikke fitday til å beregne dette... derfor skulle det være morsomt å se forskjellene... |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33. |