![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Sitat:
Du har jo vært heldig med (Steiner?)skolen din, de fleste barn lærer jo knapt å strikke på skolen i dag, det er nesten så jeg lurer på om de vet at ull kommer fra sauen... |
Sitat:
|
Sitat:
Riktig gjettet :p Ja, er takknemlig for det jeg lærte av håndarbeid der :) Har tenkt litt på å farge garn selv, vet Elisabeth Doherty (amigurumi-skaper) gjør det. Det er vanskelig å få tak i riktige farger noen ganger, f eks virker det som om det er umulig å oppdrive bomullsgarn med gyldne/brune toner, det er bare gråaktige å få tak i. |
Sitat:
http://knitty.com/ISSUEwinter08/imag...ttiaBEAUTY.jpghttp://farm5.static.flickr.com/4097/...3be00467d4.jpg Det er lov å planlegge :p |
Hvor fant du pulsvarmerne, Zincite? :)
|
OK. Spørsmål.
Utgangspunkt: har ein hals eg strikkar som er heilt ufancy, rette masker på rundpinne. Var veldig nøgd med det (enda det eigentleg skulle bli lue, men den blei for vid) og begynte å bli klar for å felle av. Men så kjøpte eg meg ei jakke som ikkje er kneppa heilt opp i halsen (går i v-form m jakkeslag øverst). Behov: Altså ville det vore veldig kjekt om eg kunne strikke denne halsen slik at den gikk litt ned over bringa i tillegg til kun halspartiet (evt over skuldrene). Problem: Eg kan kun strikke rett. Eg kan ikkje lese oppskrifter. (Og det hjelper uansett så lite ettersom eg ikkje kan strikke avanserte masker.) Basically like flink som da eg var 6 år. Lar det seg gjere vha enkel auking av maskevidden, og vil det gi god nok passform? Tips, råd? |
Sitat:
Felisis blogg Ser at det kanskje er en feil i oppskriften på pinne 7 i mønsterB, men tror jeg skal klare å se gangen i det -tenkte prøvestrikke en liten lapp. |
Tusen takk, Zincite :suss:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Frøy; Vi lærte også å kare garn, tove, spinne, farge etc, men så var det noe steinerskolersk med min skole også. Men det er mye sauer i Engerdærn, så kanskje det bare var snakk om lokalarv.
|
Så bra da! :ja:
Ja, tove! Det glemte jeg. Vi strikket votter og tovet dem for hånd :) |
Nok et kjapt nybegynner-spørsmål - På engelsk - "Row" - er det en pinne, eller er det fram og tilbake?
Edit - fant ut av det =) |
3 Vedlegg
Tenkte eg skulle legge ut litt bilder av noko av det eg har strikka i sommar og haust :)
Genser til veslejenta, ein juleduk i kunststrikk og ein Mariusgenser til nevøen min. |
Så utrolig flotte ting du har laget, katten! Kred til deg. :) Kunststrikk ser så vanskelig ut, men jeg tror jeg må prøve meg en gang. Hehe.
|
Den genseren din var jammen fin Katten :o Ja duken og mariusgenseren også, men den genseren var ekstra fin:).
Jeg ekspresstrikker for å få ferdig siste sokken på dressen til bestemorungen min. Han skal ha den på seg når han reisser hjem fra sykehuset:D Er snart et døgn gammel nå:D:D:D |
Sitat:
Igår var eg på Dalegarn, og fant såå mykje fine mønstere der. Både julemønstere og andre. Gjekk heimatt med mønstre for 150 kr :D |
1 Vedlegg
Jeg har strikket min aller første genser og må selvsagt sporenstreks lage skrytebilde :p Det er dette mønsteret. Og så er jeg ennå bittelitt sjenert for å legge bilder her på forumet, så ansiktet mitt er foreløpig en rosa flekk, hehe.
Akrobatikk for å få tatt et mobil-bilde, på badet, selvfølgelig... |
Gratulerer med din første genser 157cm :D Den så jammen god ut :)
|
Sitat:
Tror det skulle la seg gjøre det :) Hvis du øker jevnt fordelt f.eks seks ganger på en omgang. Så gjentar du økningen på samme plassen hver andre eller tredje omgang. Da vil du få halsen vid nok til å gå utover skuldre og nedover rygg/bringe :) Tror jeg:rolleyes: OG når du har gjørt det, så vet du at det er ikke så veldig vanskelig å følge et mønster:D For mønstrene er ikke verre enn den beskrivelsen du har fått nå:D Lykke til:D |
Sitat:
|
157: Stilig genser! Var den vanskelig? Har kjempelyst å strikke meg en genser, men er ganske nybegynner og trenger et mønster som ikke er super-vanskelig....;)
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Snerta dame, 157cm! Og veldig fin genser!!
Eg lurer på, er det nokon som har ide om kor mange maskar ein må legge opp om ein skal lage ei lue til ein vaksen person i heilpatent? Eg kunne vel ha googla, men... |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29. |