![]() |
Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer
Sitat:
|
Hvordan de skal få cola light til å bli god med stevia lurer jeg på.
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Første gangen jeg drakk Cola Zero i Japan reagerte jeg litt på smaken, men har jo opplevd før at brus av samme merke smaker ulikt fra land til land. Etter noen dager datt krona ned og jeg kom på at de bruker mye Stevia i Japan. Spurte en på hotellet og det stemte at Cola light/zero var søtet med stevia. Jeg synes det var nydelig og håper vi snart får det her til lands. En annen fordel var at jeg ikke fikk den ekstreme sultfølelsen som jeg får når jeg drikker "vanlig" cola light. Cola har utvilket sin egne metode (patentert) og utvinne søtstoffet fra stevia på, Truvia (PureVia er Pepsi sin) og det er vissnok av vedlig god kvalitet med lite ettersmak, Colaen er ihvertfall god synes jeg. Sitat:
|
Oppfører sukrinmelis seg som vanlig melis ? Tenker på hvis man blander med vann for å lage topping på kaker etc.
|
Sitat:
Innlegg som dette, skremmer meg meg mer enn farlige tilsetningsstoffer. Blande skitt og kanel og servere det til uvitende folk som trenger å forstå lavkarbo, og hvordan man kan komme gjenom et nokså strikt program der enkelte søtningsmidler er forskjellen på hvordan noen kommer seg gjennom, og ikke. Her er det ingen forskjell på folk som ikke leser seg opp, folk som er redde for alt, folk som gir faen, leger, lekfolk, predikanter osv. Du vet ikke hva du prater om Volvojenta. |
Sitat:
|
Sitat:
Ja, har trodd det var grunnen hele tiden, jeg.. Men vet jo ikke om det var riktig altså:) Jeg synes det smakte ordentlig tamt med sucralose.. |
Sitat:
Les også opp om hvor mye en kubikkmeter (1x1x1 meter) vann oppløser et stoff. En halv liter ren tiss oppløst i et område på 10 kvm (12 kubikkmeter i alle fall, alle som er 3 meter unna og kan stå i 120cm vann) Av 12 tusen liter har ungen din lagt til en halv, og som snart blir vasket vekk. Da kan man begynne på hvor mye som har rent ut i havet, og hvor mye som har med sukrin å gjøre. Du har nok blandet med et stoff som ikke er så nedbrytbart å gjøre. Det er ganske dumt å gjøre i en så konstruktiv debatt der folk ikke ønsker å trå feil. |
Sitat:
P.s. For de som ikke skjønner min reaksjon, så bla et par sider tilbake i debatten. |
Alynna: hun tok vel bare feil? Er nok ikke alene om å ha tatt feil i en konstruktiv debatt. Heldigvis blir ikke debatten ødelagt av den grunn..
|
Dette er en interessant debatt - og jeg tror ikke vi finner entydige svar. Men, jeg er enig med noen lenger opp i tråden; Jeg finner ikke en masse erstatninger for det jeg skal bort fra! Holder meg unna søte erstatninger, bruker ikke søtstoff i tide og utide. Kjøpte en TabExtra her om dagen for å fylle magen som var sulten på tur hjem... Men her handles det Farris og annet mineralvann i stede. Ungene drikker det også, og da er det ikke mas om brus. Heldigvis!
Men nå nærmer julebaketida seg, og da skal jeg bake med sukrin, og kanskje jeg prøver tagatose:) |
Sukrin (Erythritol) er et naturlig produkt, produsert av gjæring av vanlig sukker ved gjæren Moniliella pollinis. 90% av Erythritol absorberes i tynntarmen og skilles ut via nyrene. Den er vanskelig for tarmbakteriene å bryte ned som betyr mindre problemer med gass enn f.eks. maltitol.
Bakteriene i munnen (karies) kan ikke metabolisere erythritol, som gjør at det ikke medfører tannråte. Det regnes også for å være et søtningsstoff med 0 kalorier (altså GI 0, ingen effekt på blodsukkeret) selv om EU merker det -og alle andre sukkeralkoholer- med 2,4 kcal/g. Det har 60-70% av søtheten til vanlig hvitt sukker. Erythritol har en av de sterkeste kjølende effektene blandt ikke-kaloriske søtningsstoffer, sammen med xylitol. Dette forekommer kun når stoffet ikke allerede er blandet ut i vann. Der, litt objektiv fakta fra Wikipedia. Med unntak av Stevia er nok Sukrin utvilsomt det beste søtstoffet. Det er naturlig, har null effekt på blodsukkeret, og medfører minimalt med ubehag for en selv og dem rundt *host*gass*kremt*. :p |
Noen som vet hvordan det er med cyclamat og sakkerin? Har forsøkt a finne info om GI på nettet, men desverre uten suksess. :)
|
GI 0 uten kcal og uten karbo, for det er det som er i natreen, ikke sant?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Men hvilket produkt er det du lurer på?
|
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Aspartam, acesulfam - er dette "fy" søtning? Fun Light har dette søtningsstoffet, ikke ofte jeg drikker søte drikker, men har denne saften "på lur". Jeg blir ikke klok av alle disse rare navnene...
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36. |