![]() |
Sv: Fettfestivalen
Jeg hadde forhøyet kolestrol ved forrige måling, og fikk leksa om umettet fett, Vita Pro, plantemargariner og hele pakka :o Da levde jeg Fedonsk. Vet ikke helt om jeg tør å måle kolestrolet igjen. Er så redd for at det har blitt enda høyere, og jeg er redd for at jeg ikke kommer til å ha is nok i magen til å fortsette med dette da, selv om jeg "vet" det som vi jo vet. Likevel, innerst der inne er det en stemme som sier. "Men tenk om det ikke er sånn".
|
Nemlig, Cyan ! Den lille statensernæringskostholdsdjevelen !!! Pokker ta ham ! (Ja, for det ER en 'han', - det er jeg overbevist om!) :lol:
Jeg gruer også litt. Eller grugleder meg, kanskje. Det KAN jo hente at verdiene er fine fortsatt. . . Og så husker jeg at jeg leste (kan det ha vært Photobscura ?) at kolesterolverdiene kan gå opp etter de første 3 - 6 månedene på ketogen kost, - for så å stabilisere seg på normalt nivå. Jeg satser på dét, jeg. Og at det blant inuittene ikke eksisterer hjerteinfarkt. . . |
Jeg tror faktisk at for min del, som jeg har sett over tid og konkludert med i hvert fall, at jeg må spise en del grønnsaker for å gå ned. Da er 'en del' for meg typ tilsvarende 20-30 gram karbohydrater om dagen, i kontrast med at jeg har levd nesten nullkarbo mye av tida, av flere årsaker (økonomi, latskap ... :rolleyes:), men da samtidig spise nok fett. Proteinene kommer av seg selv, ettersom jeg spiser mye kjøtt og egg. :)
Jeg teller ingenting, sjekker litt innimellom for moroskyld, men det er heller sjelden. Men etter jeg har innført periodisk fasting, så ser det ut til at jeg begynner å få bukt på et problem i alle fall, nemlig det å gå unødvendig sulten over lengre tid, hvilket blir vanskelig når man har et ti timers vindu å spise i. Det tror jeg kan ha mye å si for deg også, at du spiser nok sånn du spiser nå, sånn at kroppen tør slippe på kiloene! :) |
Sitat:
Senest i dag så jeg på Dagsrevyen (ja, vi henger litt etter vi som ikke har tv :p) en lege som snakket om underernæring hos eldre, at man ikke skulle være redd for fett i f.eks fløte og egg, og at, særlig hos eldre, var det farligere å ha for lavt enn for høyt kolesterol. Da banket hjertet mitt litt ekstra hardt, selv om de dyttet smoothier med bananer og what not i gamlingene. :p |
Kloke ord som alltid, Photo !
Takk for din alltid utrettelige informasjon ! :klem: |
Sitat:
Jeg målte selv, hos en endokrinolog, et totalkolesterol på åtte, hvor jeg ikke hadde fått beskjed om å komme fastende, og dermed ble målt tre fire timer etter inntak av egg og bacon. Brevet jeg fikk i posten var lettere hysterisk, men heldigvis hadde jeg en lege som sa at det skulle jeg bare blåse i, og at jeg ikke burde ta en prøve tatt under sånne kondisjoner på alvor. Det gjorde jeg ikke heller. Jeg vet at mitt kolesterol normalt er finfint. |
Sitat:
Kolestrolskrekken min kommer nok alltid til å sitte litt i, men skrekken bli jo mindre og mindre. |
Sitat:
|
Status etter fettfestivalens Del 1, som har vart i 12 dager, er en nedgang på 2.9 kilo og 2 cm rundt midjen :heia: Nå tar jeg pause frem til neste mandag. I mellomtiden skal jeg spise godt med grønnsaker for å få skikk på denne hersens forstoppelsen som begynner å bli ganske plagsomt (det eneste negative ved denne festivalen) :o
|
:heia: Cyan - dette var inspirerende resultat :heia:
|
Tenkte det var på tide med en liten update :)
Det går bra, enkelt og greit :) Jeg er nå på min 34. dag med fettfestival (har hatt en drøy uke feriepause innimellom, så det er ikke 34 dager sammenhengende), og har hittil gått ned 4.6 kilo og minket 3 cm rundt midjen. Jeg har også gått ned omkring 5 cm rundt magen, men her er jeg litt usikker på det eksakte tallet. Matmessig har det gått enklere enn forventet, men nå begynner jeg å synes at det er i overkant kjedelig. Jeg har holdt meg på over 75% fett hver dag, normalt opp mot 80%. Kaloriinntaket har ligget på rundt 2200 kcal, ofte en god del over, sjeldent under 2000 kcal. Jeg kjører strikt fettfestival til og med fredag, og så avbryter jeg eksperimentet. Jeg er lei av fintelling og jeg er lei av det begrensede utvalget av grønnsaker. Stort sett savner jeg dem ikke, men når jeg har lyst på vil jeg nå ha muligheten til å spise det. Jeg kommer fortsatt til å fokusere på å få i meg nok (mye) fett, for jeg tror det er der nøkkelen ligger for meg og ikke nødvendigvis i karbohydratinntaket (så lenge jeg holder det til ketogent selvsagt). Så da har jeg 4 dager igjen med fettfestival før jeg gjør opp endelig status. Deretter blir det fokus på nok fett og mosjon :) |
Nå gidder jeg ikke mer. Jeg er lei av de rigide rammene og jeg vil ha litt mere grønnsaker, så etter 35 dager på fettfestival avblåser jeg den. Resultatet ble 4.8 kilo i minus og en 4 cm smalere midje, så fettfestivalen har i høyeste grad vært vellykket. Det er definitivt noe jeg kommer til å gjøre igjen ved neste platå :)
|
Da har jeg lest meg opp på denne tråden å vil følge den 1 -2 uker. Kanskje jeg får noe nedgang :) eller ikke minst litt mindre cm rundt magen :)
Fikk tips om denne tråden her inne :) Så tusen takk og lykke til alle sammen. |
Nå har jeg prøvd denne tråden i snart 3 uker. Jeg har ikke gått ned i vekt å heller ikke i cm. Spiser så mye fett at jeg blir "kvalm" Ingen grsaker utenom agurk, egg og bacon til frokost, kjøtt og fisk til middag med mye smør agurk som tilbehør.
Jeg spiser akurken som den er, lager spaghetti av den med mye smør (veldig godt) Jeg river den som råkost med udos dressing. Tar ca 4 ss cocoosa og 3 ss udo's i løpet av dagen utenom det som blir brukt i matlagning. Spiser alt av vitaminer. Litt ut på kvelden ca kl 19.00 tar jeg en omelett med egg, bakon/skinke/sopp og litt krydder. Eller noe som kanskje ikke er lov men jeg har spist krabbe med mye majones. 3 liter vann pr dag og 2 kopper kaffe. Sykkler ca 1 mil 5 ganger i uka pluss ca 2,5 mil 2 dager i uka. Hva gjør jeg feil........... |
Det er ikke sikkert at du gjør noe feil i det hele tatt, men kanskje denne metoden rett og slett ikke er det som skal til for at det skal løsne for deg. Men maten ser jo helt grei ut den. Holder du deg også unna kunstig søtning? Ellers er det jo en del opplever at de ikke går ned i vekt med hard trening. Kanskje du er en av dem.
|
Kan nok være det ja, men har ikke tenkt å gi meg, formen er blitt bedre, energien er på topp og ikke minst har jeg ikke MIGRENE lengre. Ting tar tid, å mine kg komm inne på over natta heller. men takk for en tilbakemelding Cyan. :)
|
Sitat:
når du skriver 75-120 gr protein i forhold til din kropsvekt, betyr det at det kjøttet du spiser i løpet av en dag ikke skal veie mer enn 120 gr??? |
Sitat:
|
Jeg ser at tråden er gammel, men jeg lurer på om man kan spise avocado på Fakirdietten..
|
Etter desperasjon, depping og tilløp til panikk over manglende resultater går jeg hardt til verks. Nå blir det festivaltid!
Btw, kan man spise frø? |
Sitat:
Lykke til! :heia: |
Jeg spiste heller ikke frø, og av grønnsaker spiste jeg bare litt asparges og agurk.
LYkke til :heia: |
Om ikke annet kom jeg iketose etter 1 dag :eek: har slitt med å komme meg i ketose siden fødselen.
|
Noen som har lyst til å joine en festivalrunde?
Jeg har veid det samme, mer eller mindre, siden september og nå trenger jeg en seriøs kickstart. Jeg går på en i første gang toukers festival, så får jeg se etter det på hvordan jeg vil gjøre det videre. |
Mine festivalregler, fritt etter Photo sine:
Fettprosent 75 eller over Karbohydratinntak på maks 10 gram Protein 60-120 pr dag Ingen meieriprodukter bortsett fra smør og begrenset mengde hvitost Kunstig søtning er greit i nøden, i form av FunLight og Cola Light Ingen belgefrukt, nøtter eller sjokolade Rødvin er lov Kaffe er lov, men jeg forsøker å begrense mengden Grønnsakskvota er litt champignon, agurk og asparges Vanninntak er null problem, jeg drikker mye vann uansett. Ser for meg å leve på ribbe, nakkekoteletter, entrecôte, sei, egg, bacon og kanskje noe kylling. Tilbehør for å lette opp litt er grønnsakskvotene. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03. |